BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, Julai 15, 2012

Petua Puasa - Rahsia Surah Al Ikhlas

Bulan Ramadhan Al Mubarak akan datang menjelma dalam beberapa hari lagi. Setiap tahun pasti ramai budak dan pelajar yang baru belajar berpuasa. Ada juga mualaf. Di sini ada beberapa petua dan tips untuk orang yang baru belajar berpuasa supaya dapat menahan lapar dan dahaga dengan lebih berkesan. Ini membolehkan mereka berpuasa dengan lebih segar dan bersemangat.
  1. Mesti sentiasa bersahur.
  2. Semasa hendak makan nasi, makan dengan cara dan adab orang-orang Islam. Berdoa. Menyebut nama Allah.
  3. Gumpalkan nasi sebanyak 3 ketul. Baca Surah Al Ikhlas 1 kali dan makan nasi segumpal. Baca lagi, makan lagi. Ini bermaksud, surah Al Ikhlas dibaca sebanyak tiga kali, iaitu 1 kali setiap gumpalan nasi.
  4. Selepas habis 3 gumpalan, bolehlah makan seperti biasa.
  5. Selepas makan sahur, makan buah kurma 7 biji. Sebelum makan, bacakan selawat 1 dan makanlah sebiji buah kurma. Ulang sehingga 7 kali.
Apakah Rahsia Surah Al Ikhlas Ini?
Surah Al Ikhlas itu adalah ayat yangg dapat menguatkan segala sendi dan tulang di dalam badan kita dengan izin Allah S.W.T.

Buah kurma pula adalah makanan amalan Rasulullah. Selain dapat memberi tenaga, dikatakan juga buah kurma yang dimakan 7 biji sehari dapat menghalang iblis daripada menghampiri si pemakannya.