BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, Julai 25, 2012

Isu Kahwin Muda Bukan Lagi Soal Tanggungan Tetapi Soal Menghalang Pergaulan Bebas

 Amiene Rev Sokong Perkahwinan Usia Muda Demi Bendung Zina

“Barang siapa di antara remaja berkahwin dalam usia muda ,maka menangislah syaitan . Dan ia (syaitan) mengeluh, “Aduh celaka aku, agamanya telah dipelihara dari godaanku .” HR. Ibnu ‘Addi.

Pada zaman moden yang dipenuhi dengan teknologi ini, perkahwinan muda sepatutnya digalakkan untuk menghindari zina dan pergaulan bebas antara bukan muhrim. Islam tidak pernah melarang umatnya untuk berkahwin pada usia terlalu muda jadi kenapa kita harus menghalang anak-anak kita daripada berkahwin muda.

Soalnya kini, kepada ibu bapa, cuba renungkan, mana satu pilihan anda. Anak lelaki anda atau anak perempuan anda melakukan maksiat dan zina dengan kekasihnya sehingga lahirnya anak luar nikah, atau anak lelaki anda dan anak perempuan anda berkahwin secara sah dan melakukan hubungan jenis secara halal dan anda mendapat cucu yang sah. Renung-renungkan.

Satu-satu caranya untuk membendung pembuangan bayi, kelahiran anak luar nikah yang hidup menderita tanpa layanan sewajarnya, pergaulan bebas antara bukan muhrim yang sukar dihalang pada zaman teknologi maklumat serba canggih di kalangan anak muda masa kini adalah menerusi pernikahan pada usia muda.

Menikah juga tidak semestinya perlu anak segera. Teknologi moden hari ini mampu membolehkan pasangan yang telah berkahwin untuk merancang keluarga. Jadi, apa yang perlu risau kalau anak yang masih bersekolah mengandung sedangkan mereka tidak perlu mengandung dengan merancang keluarga.

Jika anak yang masih bersekolah sudah melahirkan anak sekali pun, jika ibu atau nenek sanggup menjaganya, maka tidak salahlah untuk membenarkan anak yang sudah berkahwin untuk memiliki anak biarpun masih belajar.

Perkahwinan pada usia muda adalah satu-satu caranya untuk membendung menularnya pengaruh budaya Barat yang saban hari menyiarkan pelbagai kelucahan dan separa lucah di pelbagai bentuk media untuk meracuni minda umat Islam kita.

Perkahwinan pada usia muda kini adalah relevan. Jika anak anda ingin berkahwin, kahwinkan sahaja mereka. Jauhi zina!