BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Julai 20, 2012

Ciri-Ciri Sahabat Yang Baik Menurut Islam

CIRI-CIRI SAHABAT YANG BAIK

Mempunyai Akhlak Yang Baik
Sahabat yang baik sudah pasti memiliki akhlah yang baik. Orang yang berakhlak baik adalah orang yang baik, justeru apabila kita bersahabat dengannya maka kita telah memiliki sahabat yang baik.

Menutup Keburukan Sahabat
Sahabat yang baik tidak akan memceritakan keburukan kita kepada orang lain. Jika dia pernah memburuk-burukkan kita maka dia bukanlah sahabat yang baik. Bagaimaan seseorang itu layak digelar sahabat jika dia sanggup memburuk-burukkan kita?

Menghebah Kebaikan Sahabat
Seorang sahabat yang baik akan sentiasa menghebahkan perkara baik yang kita lakukan. Jika dia mendiamkan diri sahaja, ada kemungkinan kita ini bukan sahabatnya, tetapi pesaingnya. Dia mendiamkan kebaikan yang kita lakukan agar kita tidak jadi berpengaruh, disokong oleh orang lain atau mendapat keuntungan atau populariti. Apakah orang seperti ini layak digelar sahabat?

Mengalah Untuk Mengelak Sengketa
Sahabat yang baik akan mengalah dan akan mendengar pendapat kita untuk diteliti. Sahabat yang baik juga akan menggunakan pendekatan rohani seperti berdoa ke atas diri kita agar diberi petunjuk apabila berlaku sesuatu perselisihan pendapat.

Memberi Dorongan Kepada Sahabat Agar Berjaya Di Dunia Dan Di Akhirat
Sahabat yang baik adalah orang yang ingin melihat masa depan kita cerah. Sahabat yang baik suka melihat kebahagiaan hidup kita. Sahabat yang baik sangat-sangat berharap agar kita berjaya dalam hidup sebagai seorang yang cemerlang.

Sejuk Hati Bila Mendengar Namanya
Sahabat yang baik adalah orang mempunyai makna yang hebat kepada diri kita.

Bila Mendengar Kata-katanya Ketaatan Kita Kepada Allah Bertambah
Sahabat yang baik apabila mengeluarkan sesuatu percakapan adalah kerana Allah, lalu setiap perkataannya akan menyebabkan kita sentiasa mengingati Allah, dalam apa jua keadaan.

Sentiasa Berdoa Dan Memaafkan Sahabat
Sahabat yang baik akan sentiasa berdoa dan memaafkan kita demi menjaga hubungan persahabatan sesama Islam.

Akan Mempertahankan Maruah Sahabat Bila Ada Yang Cuba Memburukkannya

Sahabat yang baik akan menepis segala kata-kata buruk ke atas diri kita biarpun keburukan itu benar. Ini kerana dia berpendapat biarlah Allah sahaja yang mengetahuinya dan bukan manusia lain. Ini memudahkan kita bertaubat jika kita ada melakukan dosa-dosa tertentu.