BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, Jun 10, 2012

Maksud Simposium, Kolokium, Seminar dan Diskusi

MAKSUD SIMPOSIUM
Definisi: Kamus Dewan mendefinisikan simposium sebagai pertemuan antara para cendekiawan, pakar dan sebagainya untuk membincangkan sesuatu persoalan, perkara dan sebagainya.

Pengertian Simposium.
Simposium merupakan pertemuan terbuka dengan beberapa pembicara yang menyampaikan ceramah pendek mengenai aspek yang berbeza tetapi saling berkaitan tentang suatu masalah. Simposium dipimpin oleh seorang ketua yang bertugas mengatur jalannya diskusi. Pendengar bertanya dan para ahli menjawab.

MAKSUD KOLOKIUM

Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, maksud kolokium ialah perjumpaan atau persidangan untuk membincangkan perkara yang biasanya bersifat ilmiah.

Definisi: Kolokium merupakan perjumpaan atau persidangan yang bersifat tidak formal untuk membincangkan perkara yang biasanya bersifat ilmiah, perbincangan secara berkumpulan.

Pengertian Kolokium
Beberapa ahli diundang untuk memberi jawapan terhadap pertanyaan yang diajukan pendengar mengenai topik yang ditentukan. Bedzanya dengan simposium, dalam kolokium para ahli tidak mengajukan (makalah) kertas kerja.
A colloquium is an important type of academic activity. Typically, a colloquium will consist of a single lecture given by a member of the academic community about his or her work, to colleagues who work in the same or an allied field. The audience is expected to ask questions and to evaluate the work presented. Colloquia help to provide scholars with the opportunity to face and respond to criticism in the early stages of the development of new ideas.

In legal parlance, colloquium is used when the identity of a plaintiff in a defamation suit is not expressly stated, but people know who the tortfeasor was attempting to defame.

MAKSUD SEMINAR
Kata seminar berasal dari kata Latin semin yang berarti “benih”. Jadi, seminar bererti “ tempat benih-benih kebijaksanaan”. Seminar merupakan pertemuan ilmiah yang dengan sistematiknya mempelajari suatu topik khusus di bawah pimpinan seorang ahli yang pakar dalam bidang tersebut.

Seminar merupakan suatu pertemuan atau persidangan untuk membahas suatu masalah di bawah pimpinan ketua sidang (guru besar atau seseorang ahli). Pertemuan atau persidangan dalam seminar biasanya menampilkan satu atau beberapa pembicaraan dengan makalah atau kertas kerja masing-masing. Seminar biasanya diadakan untuk membahas suatu masalah secara ilmiah. Yang berpartisipasi pun orang yang ahli dalam bidangnya. Seminar tentang pemasaran suatu produk, tentu dihadiri oleh para pakar bidang pemasaran. Seminar pendidikan tentu saja dihadiri oleh para ahli pendidikan. Sementara itu, peserta berperanan untuk menyampaikan pertanyaan, ulasan, dan pembahasan sehingga menghasilkan pemahaman tentang suatu masalah.

MAKSUD DISKUSI

Kata diskusi berasal dari bahas Latin discutio atau discusum yang bererti bertukar fikiran. Dalam bahasa Inggeris digunakan kata discussion yang bererti perundingan atau pembicaraan.

Dari segi istilah, diskusi bererti perundingan/bertukar fikiran tentang suatu masalah: untuk memahami, menemukan sebab terjadinya masalah, dan mencari jalan keluarnya. Diskusi ini dapat dilakukan oleh dua-tiga orang, puluhan, dan bahkan ratusan orang.