BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Mei 18, 2012

Sekolah Aliran Inggeris Senjata Memecah-Belahkan Bangsa


Halang Bahasa Asing Dari Membina Kubu Pengaruh  Di Sekolah-Sekolah Tempatan. Kegagalan Menghalangnya Akan Menyebabkan Perpecahan Bangsa Pada Kemudian Hari.

"Ada orang yang rupa Melayu Berkulit Melayu dan segalanya Melayu tetapi dukacitanya, Hatinya bukan hati Melayu." - Dato Onn.

Begitulah kata-kata Dato Onn pada suatu ketika dahulu, merujuk kepada sikap segelintir orang Melayu yang tidak berbangga dan yakin dengan kebolehan bangsanya sendiri. Kewujudan sekolah jenis kebangsaan didapati lebih banyak mendatangkan keburukan berbanding kebaikan. Malah, berdasarkan pemerhatian, didapati pelajar-pelajar dari sekolah jenis kebangsaan tidak tahu berbahasa Melayu. Jika di China, bahasa Mandarin dijadikan bangsa untuk menyatukan bangsa, tetapi sayangnya di Malaysia, bahasa Melayu kelihatannya telah diperduakan statusnya, sehingga dapat dikongsi dengan bahasa-bahasa lain. 

Kerana sikap kurang tegas segelintir pemimpin yang membenarkan kewujudan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar, maka berlakulah perpecahan pendapat di kalangan rakyat Malaysia. Jati diri Melayu semakin luntur di kalangan sesetengah Melayu itu sendiri apabila mereka mahu menyenangkan keadaan dengan tidak mahu memahami satu-satu perkara dalam bahasa ibunda sendiri kerana sudah terbiasa dengan bahasa Inggeris.

Ini kerana sikap lembut hati membenarkan bahasa Inggeris menapak dalam subjek Matematik dan Sains itu sendiri telah membuka ruang bagi bahasa Inggeris untuk membina kubu pengaruhnya sendiri terhadap orang-orang Melayu. Usaha untuk memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan apatah lagi sebagai bahasa Nusantara semakin banyak cabarannya.

Cuba fikirkan kembali, kenapa Sultan Melaka tidak membenarkan Portugis membina kubu di Melaka? Sebabnya adalah sama, jika Portugis dapat membina kubu Portugis di Melaka, maka mudahlah bagi Portugis untuk menakluki Melaka dan meranapkan kerajaan Melayu, sama seperti apabila bahasa Inggeris dan bahasa asing yang lain dibenarkan berkubu di sekolah-sekolah, maka usaha untuk meranapkan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan yang berpengaruh akan semakin mudah.

Jika hari ini, bukan hanya Sultan dan Raja-raja Melayu, tetapi juga orang-orang Melayu bersatu-padu mempertahankan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan menyingkir bahasa Inggeris dari senarai bahasa pengantar di sekolah-sekolah tempatan, maka pasti bertahun-tahun lagi perpaduan kaum akan dapat dieratkan kerana tidak ada orang lagi yang sanggup mempersoalkan mengenai kedudukan tunggal bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar tempatan. Tidak ada orang lagi akan memikirkan akan kepentingan memperjuangkan bahasa-bahasa asing. Tidak akan ada lagi kubu bahasa asing yang dapat mengancam kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa pengantar.

Oleh kerana rakyat di negara ini dibenarkan memilih pendirian sama ada menyokong bahasa Melayu atau menyokong bahasa lain, maka berlakulah perpecahan. Perpecahan yang boleh mengundang konflik dan peperangan serta kehancuran tamadun Malaysia itu sendiri.

Orang-orang Malaysia, khususnya orang-orang Melayu boleh mempelajari apa jua bahasa pun tetapi mereka harus memiliki identiti bangsa yang tegas, iaitu menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dalam sebarang urusan. Menguasai bahasa asing adalah sebagai cara untuk mendapatkan ilmu pengetahuan dan kemahiran daripada bangsa asing, manakala menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa urusan tempatan sebagai satu cara memartabatkan bahasa Melayu. Ini yang sepatutnya berlaku, bukannya dengan membenarkan bahasa asing mendapat tempat sebagai bahasa pengantar dalam urusan tempatan. Ini kesilapan yang orang buta pun seharusnya boleh nampak.

Malah, jika mereka rasa satu-satu istilah atau perkataan Bahasa Inggeris itu ada kepentingannya dan merupakan perkara baru yang tidak ada dalam kamus Melayu, maka apa salahnya jika istilah atau perkataan Inggeris itu diMelayukan agar tidak ada peluang lagi untuk bahasa Inggeris berkuasa sebagai bahasa pengantar.

"Jika hari ini sekolah aliran Inggeris ditubuhkan, maka esok lusa bangsa kita akan berpecah-belah. Jika hari ini bahasa Melayu dipertahankan sebagai bahasa pengantar yang tunggal di seluruh sekolah dan urusan kerja di Malaysia, maka selamanya bangsa kita bersatu-padu dan kuat. Bahasa penyatu bangsa. Bahasa adalah sumber kekuatan dan inspirasi kesatuan bangsa." - Amiene Rev


Sekolah aliran Inggeris - Agenda kelompok tertentu diteruskan dalam Dialog Pendidikan Nasional
SUMBER: BERITA HARIAN

ANEH apabila masih ada pihak yang berpandangan sekolah aliran Inggeris yang diwujudkan pada zaman kolonial sebagai jawapan kepada usaha memperkukuhkan bahasa Inggeris dalam kalangan rakyat Malaysia. Malah, kelompok itu sanggup menggunakan perbandingan yang salah dengan mengaitkan Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina dan Tamil serta agama sedangkan ia bukan saja dalam konteks yang salah, bahkan tidak bertepatan dengan sejarah. Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Dr Awang Sariyan, berkata SJK Cina dan Tamil mewakili komponen rakyat Malaysia, manakala sekolah agama pula tidak wajar dipersoalkan kerana majoriti orang Melayu beragama Islam.

“Malah, sekolah agama di negara ini tidak mengetepikan dasar pendidikan kebangsaan yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama berbanding sekolah aliran Inggeris yang dicadangkan lagi tidak diketahui apakah hala tujunya,” katanya kepada Sastera di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Minggu lalu, Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong, berkata kementeriannya masih mengumpulkan pandangan pihak berkaitan sebelum membuat sebarang keputusan dalam memperkenalkan semula sekolah aliran Inggeris.

Beliau berkata demikian ketika menjawab pertanyaan daripada Ahli Dewan Negara, Senator Dr S Ramakrishnan yang bertanyakan mengapa kerajaan tidak boleh berbuat demikian sedangkan SJK Cina dan Tamil serta sekolah agama dibenarkan wujud bersama-sama sekolah kebangsaan.

Pada September tahun lalu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin memberi jaminan sekolah kerajaan aliran bahasa Inggeris tidak akan diwujudkan di negara ini kerana bertentangan dengan Akta Pendidikan dan Dasar Pendidikan Negara.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, beliau bertanggungjawab untuk melaksanakan apa yang termaktub dalam akta dan dasar yang jelas menyebut bahawa bahasa pengantar di sekolah kebangsaan ialah bahasa Melayu atau bahasa Malaysia.

“Tidak mungkin akan wujud sekolah (kerajaan) aliran bahasa Inggeris kecuali jika berlaku perubahan dalam Akta Pendidikan dan Dasar Pendidikan Negara,” katanya.

Mengulas cadangan pihak tertentu agar kerajaan menubuhkan sekolah dua aliran, bahasa Melayu dan bahasa Inggeris, beliau berkata, dalam aliran kebangsaan hanya aliran bahasa Melayu dibenarkan, tetapi sekolah swasta boleh memilih apa juga bahasa.

Dr Awang berpendapat, pihak berkenaan perlu sedar bahawa tindakan mewujudkan sekolah aliran Inggeris akan membina jurang besar antara masyarakat luar bandar dengan bandar, selain golongan pertengahan dengan bawahan.

“Jika cadangan ini dilaksanakan ia akan menjejaskan dasar bahasa kebangsaan yang secara langsung bertentangan dengan usaha yang sudah dilakukan pelbagai pihak termasuk DBP dalam memperteguhkan dasar bahasa kebangsaan.

“Anak yang dihantar ibu bapa ke sekolah Inggeris tidak akan mengutamakan bahan bacaan dalam bahasa Melayu dan saya yakin kesan besar sekolah Inggeris adalah melebarkan jurang perbezaan, sekali gus memperlihatkan kita tidak mempunyai dasar bahasa yang jelas,” tegasnya.

Pandangan Dr Awang turut dikongsi Ketua Pegawai Eksekutif Institut Terjemahan & Buku Malaysia (ITBM), Mohd Khir Ngadiron yang melihat cadangan mewujudkan sekolah aliran Inggeris sebagai satu ironis.

“Selepas kita berjaya meraih kemerdekaan dan melepasi laluan berliku serta merungkai kekusutan sehingga berjaya memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam pendidikan, tentulah tidak wajar untuk kita kembali ke era penjajahan.

“Sudah terbukti sekolah kebangsaan dengan bahasa pengantar bahasa Melayu boleh berfungsi sebagai sekolah yang baik dan bagus, tidak ada sebab untuk kita memberikan justifikasi untuk membuka ruang kepada sekolah aliran Inggeris,” katanya.

Mohd Khir turut menolak tanggapan yang menyamakan sekolah aliran Inggeris dengan kewujudan SJK Cina dan Tamil yang diasaskan sejak awal kemerdekaan atas persetujuan dan permuafakatan.

Alasan penubuhan sekolah Inggeris itu turut ditempelak Timbalan Pengarah, Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Teo Kok Seong.

“SJK Cina dan India serta sekolah agama ada asasnya, iaitu mewakili kumpulan etnik di negara ini dengan orang Cina dan India mempunyai hak untuk menuntut pendidikan dalam bahasa ibunda, manakala orang Melayu Islam inginkan pendidikan agama yang lebih terarah.

“Namun, sekolah Inggeris tidak perlu wujud untuk memenuhi hasrat mana juga kelompok kerana tidak ada kumpulan etnik sedemikian,” katanya yang juga ahli panel Dialog Pendidikan Nasional.

Prof Teo menolak tanggapan keperluan sekolah Inggeris untuk meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris yang lebih meluas, sebaliknya menegaskan dasar Memartabatkan Bahasa Melayu Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI) berupaya memastikan dua bahasa itu diberi perhatian mengikut martabatnya.

“Pelaksanaan sekolah Inggeris tidak selari dengan nasionalisme Malaysia yang mengangkat bahasa sepunya, sekali gus boleh menjejaskan martabat bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan negara.

“Ini kerana bahasa Inggeris mempunyai prestij, kuasa dan glamor yang cukup hebat sehingga kita lihat kekuasaan bahasa Inggeris meranapkan beberapa bahasa besar dan kecil di dunia khususnya di negara dunia ketiga,” katanya.

Justeru, beliau hairan apabila ada dalam kalangan bangsa Melayu sendiri yang mengutarakan cadangan penubuhan sekolah Inggeris termasuk dalam Dialog Pendidikan Nasional, sekali gus menganggap cadangan itu tidak mempunyai pandangan yang jauh.

Tidak hairanlah Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof Madya Datuk Dr Mohamad Ali Hassan, menyifatkan cadangan penubuhan sekolah aliran Inggeris sebagai tindakan balik ke belakang.

“Sepatutnya usaha ditumpukan untuk memperkasa sekolah kebangsaan yang juga bermakna memastikan dasar MBMMBI berjalan serentak sehingga tidak lagi memerlukan kewujudan sekolah aliran Inggeris.

“Kewujudannya juga bertentangan dengan falsafah pendidikan dan Akta Pendidikan Negara yang menegaskan alat pengajaran adalah bahasa Melayu,” katanya.