BLOG DUKE AMIENE REV

Isnin, Mei 21, 2012

Pengasas Facebook Berkahwin - Mark Zuckerberg dengan Priscilla Chan

SAN FRANSISCO 20 Mei - Pengasas Facebook, Mark Zuckerberg melangsungkan perkahwinan dengan kekasihnya, Priscilla Chan, semalam dan menghebahkan mengenai majlis itu dalam laman sosialnya.

Perkahwinan jutawan berusia 28 tahun itu berlangsung sehari selepas Facebook mencipta sejarah membuat tawaran saham awam permulaan (IPO) di bursa saham Nasdaq.

Lebih 200,000 pengguna laman sosial tersebut menekan butang 'like' pada perubahan status Zuckerberg, yang turut memuat naik gambar perkahwinannya dalam satu majlis sederhana di kediamannya di Palo Alto, California.

Dalam gambar itu, Zuckerberg kelihatan memakai suit biru gelap dan bertali leher, manakala Chan, yang merupakan kekasihnya sejak menuntut di Universiti Harvard, memakai gaun putih dilapisi renda.

Zuckerberg yang memiliki saham bernilai hampir AS$20 bilion (RM60 bilion) dalam Facebook dan kekal menerajui syarikat itu.

Penyenaraian Facebook di Nasdaq menandakan kemunculan pertama syarikat tersebut di Lembah Silikon secara simbolik kelmarin dengan membunyikan loceng pembukaan bagi penjualan saham.

Beliau sebelum ini berkata, tawaran IPO itu merupakan satu peristiwa penting dalam usaha Facebook untuk menjadi syarikat awam.

"Misi kami adalah untuk menjadikan dunia ini lebih terbuka dan saling berkait," katanya.

Bagaimanapun, tawaran tersebut tidak berjalan lancar seperti yang diharapkan, apabila saham ditutup lebih sedikit daripada harga tawaran iaitu AS$38 (RM120) bagi setiap pegangan, hanya meningkat 25 peratus, selepas berlaku sedikit masalah pada penjualan di saat akhir. - REUTERS