BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, April 08, 2012

Jangan Pandang-Pandang - Ulasan Filem Yang Tak Dapat Dihabiskan

Filem Jangan Pandang-Pandang ini adalah sebuah filem seram mengarut penuh komedi yang dibintangi oleh Zizan Raja Lawak. Filem Jangan Pandang-Pandang ini mampu membuatkan anda ketawa sepanjang jalan ceritanya tetapi cerita ini tidak ada moral yang jelas. Filem Jangan Pandang-Pandang mengisahkan tentang Ajis yang menjadi ketua bagi satu pasukan tugasan universiti untuk menjejaki artifak arkeologi bagi mendapatkan markah yang tertinggi dalam peperiksaan bagi subjek yang mereka ambil itu.

Demi mendapatkan markah yang lebih tinggi, Ajis dan rakan-rakannya menggunakan cara yang luar biasa, cara yang tidak disuruh oleh pensyarah mereka, iaitu cara yang merbahaya. Mereka bertemu dengan orang asli, dan kumpulan ajaran sesat. Mereka juga bertemu dengan sekumpulan hantu yang seram kelakar.

Filem Jangan Pandang-Pandang tidak mengandungi apa-apa mesej yang kuat, sekadar lawak demi lawak yang membuatkan penonton ketawa. Filem Jangan Pandang-Pandang juga ada memaparkan aksi-aksi pertarungan paranormal di mana pada akhirnya yang menang ialah pihak yang baik-baik.

Filem Jangan Pandang-Pandang merupakan filem seram yang pelik kerana setiap kali hantu keluar atau muncul, penonton bukan ketakutan tetapi ketawa terbahak-bahak. Hantu-hantu di dalam Filem Jangan Pandang-Pandang langsung tidak ditakuti oleh para penonton, tetapi kemunculan mereka mencuit hati penonton walapun sesetengah hantu memang berwajah seram. Apa semua ini? Inilah ciri-ciri filem komedi berhantu yang dipanggil Filem Jangan Pandang-Pandang.

Saya selaku pengulas filem tidak mampu mengulas filem ini dengan lebih lanjut kerana kekurangan bahan intelektual untuk dibahaskan di sini. Sekian sahaja ulasan saya mengenai Filem Jangan Pandang-Pandang.