BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Januari 06, 2012

Surat Pembaca - Pelajar Lemah Dalam Semua Subjek

Surat yang tersiar akan disunting terlebih dahulu dari struktur ejaannya kerana pihak Duke Amiene Rev tidak suka menyiarkan ejaan-ejaan SMS. Sekiranya pembaca mahu maklum balas yang cepat daripada pihak Duke Amiene Rev, pastikan anda menulis dalam Bahasa Melayu dengan ejaan yang betul. Nama yang disiarkan juga adalah nama samaran, berdasarkan kehendak pengirim surat

Surat Pembaca: Lemah Dalam Semua Subjek
Saya Effa di sini. Apa khabar? Ini tahun saya akan menduduki SPM, tetapi semua mata pelajaran saya amat lemah. Apa yang patut saya buat sekarang. Help me! Terima kasih.

Effa

Jawapan Amiene Rev
Khabar baik, Effa. Pertama, biasakan diri untuk menulis menggunakan struktur ejaan Bahasa Melayu dengan betul. Jangan guna bahasa rojak atau bahasa SMS dalam penulisan. Contohnya, ayat "semua mata pelajaran saya amat lemah". Ini struktur ayat yang salah. Mata pelajaran tidak pernah lemah, sebaliknya Effa sendiri yang lemah dalam semua mata pelajaran. Saya dapati banyak ejaan SMS yang telah Effa gunakan dalam surat Effa dan perkara ini harus diperbetulkan. Saya telah mengubah beberapa ejaan SMS kepada ejaan yang sepatutnya.

Kedua, menghormati guru. Di dalam kelas, pastikan Effa fokus terhadap apa yang guru ajar. Jangan berbual, atau buat kerja yang tidak berkaitan dengan pelajaran. Jangan terlalu banyak berfikir. Penerangan guru di dalam kelas biasanya bersifat mengajar, dan arahan yang diberikan guru di dalam kelas biasanya tersusun. Pastikan Effa siapkan kerja rumah yang diberikan.

Ketiga, mengulangkaji pelajaran di rumah. Pelajar lemah kurang mengulangkaji pelajaran. Ada pembaca yang pernah mendakwa mereka selalu membuat banyak latihan di rumah untuk satu-satu subjek tetapi masih gagal menguasai subjek tersebut. Apabila ditanya berapa bilangan soalan yang dibuat satu hari, dia jawab 10 soalan sehari. Cara yang baik ialah fokus kepada satu-satu topik di dalam subjek, dan bukan subjek. Ini kerana setiap bab mempunyai beberapa konsep atau topik yang perlu difahami secara khusus. Jadual pembelajaran itu penting.

Keempat, rajin mencari maklumat untuk menambahkan pengetahuan. Biasanya, kita akan lebih ingat apa yang kita cari berbanding apa yang disuapkan (tanpa berdikari).

Kelima, jagalah pemakanan. Pastikan saudari memakan makanan yang boleh membantu perkembangan otak seperti kismis dan madu. Elakkan memakan makanan yang mengandungi banyak pengawet, terlalu masam, organ dalaman haiwan dan sebagainya.

Keenam, jika saudari rasa perlukan kelas tambahan atau tuisyen. Maka itu lebih baik. Masa yang ada di dalam kelas untuk satu-satu proses pengajaran dan pembelajaran biasanya tidak mencukupi untuk guru memberi tumpuan dan bimbingan penuh kepada semua pelajar, khususnya untuk kelas yang ramai pelajar. Oleh itu, pelajar boleh mendapatkan khidmat tuisyen untuk meningkatkan lagi kefahaman dan penguasaan dalam satu-satu subjek.

Selamat berusaha!


Yang benar,
AMIENE REV