BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Januari 07, 2012

Novelis Azizi Haji Abdullah Meninggal Dunia

Entah kenapa, hati saya terasa bergolak dan gementar, apabila saya membaca berita di bawah ini. Betapa naifnya diri saya kerana masih tidak peka dengan kematian penulis novel kegemaran saya, Tukya atau Azizi Haji Abdullah. Sudah agak lama saya memisahkan diri saya dari dunia penulisan, namun saya akui, saya masih tetap tidak putus-putus membeli novel Tukya atau Pak Azizi Haji Abdullah.

Di tangan saya masih ada novel Anak Belantara dan Badai Cinta yang saya beli tahun lepas di pasaran. Sememangnya saya sangat meminati karya-karya Pak Azizi Haji Abdullah. Selain karya Ramlee Awang Murshid dan Faisal Tehrani, karya Tukya adalah antara pilihan utama saya apabila singgah ke kedai buku. Buku terbaru Ramlee Awang Murshid Fiksyen 302 pun telah saya sambar baru-baru ini.

Entah kenapa hari ini, disebabkan ada kelapangan sedikit, saya membuka blog Azizi Haji Abdullah, hati saya bergentar apabila mendapati ayat pos terakhir di blog Pak Azizi Haji Abdullah yang menyatakan tentang novel terakhirnya. Bagaikan ada suara yang meraung dari lubuk hati saya, mengenangkan betapa kesalnya saya kerana tidak peka dengan berita terkini penulis yang amat saya hormati ini. Hati ini terasa amat hiba. Teramat pilu.

AL-FATIHAH.

NOVELIS AZIZI ABDULLAH MENINGGAL DUNIA

20 OGOS 2011 - Novelis terkenal, Azizi Abdullah meninggal dunia pagi ini setelah dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) di Hospital Pulau Pinang sejak 11 Ogos lepas.
   
Penolong Editor Utusan Pengguna, Mohd Ridzuan Mohamad ketika dihubungi berkata Azizi, 69, meninggal dunia pukul 7.50 pagi di hospital itu.
   
Allahyarham dimasukkan ke hospital berkenaan pada Mac tahun ini dan menjalani pembedahan jantung April.
   
Namun, keadaan allahyarham tidak stabil akibat komplikasi serangan kuman, kencing manis dan masalah buah pinggang.
   
Azizi, bekas guru Pendidikan Islam, terkenal dengan novel "Seorang Tua di Kaki Gunung" ketika naskah itu dijadikan teks wajib sastera Tingkatan Lima kira-kira 20 tahun lepas.

Mohd Ridzuan berkata jenazahnya dibawa pulang ke rumahnya di Taman Bersatu, Kulim, Kedah dan dikebumikan selepas zohor.
   
Allahyarham bertugas sebagai Editor Utusan Pengguna terbitan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) setelah bersara sebagai guru dan terus aktif berkarya menghasilkan novel serta kritikan politik berunsur satira.
   
Dua novel terbarunya "Anak Belantera" dan "Badai Cinta", baru sahaja memasuki pasaran bebeberapa bulan lepas.

- Bernama