BLOG DUKE AMIENE REV

Selasa, Januari 31, 2012

Negara Yang Paling Kuat Menyanjungi Bahasa Kebangsaannya

Negara yang paling kuat menyanjungi bahasa kebangsaannya. Negara yang memiliki rakyat yang berani memperduakan bahasa kebangsaannya adalah negara yang lemah. Lemah, lantaran bangsanya tidak kuat, tidak memiliki jati diri yang utuh, dalam memastikan kekuatan semangat kebangsaan dipadukan.

Malaysia masih dianggap sebagai sebuah negara yang aneh, apabila masih membenarkan bahasa asing memperlekehkan bahasa kebangsaan. Bahasa Inggeris didapati mendapat kedudukan yang lebih istimewa di hati segelintir rakyat Malaysia. Bukti kegagalan mendaulatkan bahasa kebangsaan.

Sebagai rakyat Malaysia, saya berasa sangat malu, melihat bahasa kebangsaan diperduakan dalam sektor pendidikan. Sebagai rakyat Malaysia, saya berasa sangat kecewa apabila melihat kegagalan Malaysia menjadikan bahasa kebangsaan itu begitu berpengaruh sehingga semua rakyat Malaysia mempunyai perasaan wajib menggunakan bahasa kebangsaan dalam segala urusan harian mereka.

Saya masih belum melihat perkara ini di Malaysia. Masih ada rakyat Malaysia yang menidakkan kemampuan bahasa kebangsaan sebagai bahasa ilmu, bahasa penyampai ilmu kepada rakyat Malaysia.

Bahasa Inggeris diagungkan, dijadikan bahasa asing yang masih menjajah pemikiran rakyat Malaysia. Saya amat kecewa dengan keadaan ini. Alangkah memalukan apabila melihat adanya ibu bapa yang sanggup menyatakan rasa tidak puas hati mereka terhadap penggunaan bahasa kebangsaan sebagai bahasa penyampai ilmu dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kelas-kelas Matematik dan Sains.

Mengecewakan! Sepatutnya semua rakyat Malaysia diwajibkan menerima tanpa banyak soal mengenai penggunaan bahasa kebangsaan sebagai bahasa ilmu. Jelas sekali, ada di kalangan rakyat Malaysia yang kini khianat dan belot terhadap bahasa kebangsaan. Di manakah jati diri mereka sebagai rakyat Malaysia yang bangga dengan bahasa kebangsaannya? Di manakah jati diri mereka sebagai rakyat Malaysia yang sanggup berkorban untuk memperkasakan penggunaan bahasa kebangsaan sebagai bahasa utama dalam sektor pendidikan Malaysia.

Di manakah usaha untuk menjadikan sektor pendidikan sebagai sektor melahirkan warganegara Malaysia yang sangat bangga dan menyanjungi bahasa kebangsaannya. Ini sama sekali tidak jelas berlaku dalam sektor pendidikan Malaysia, di mana masih berleluasa sikap menidakkan kemampuan bahasa kebangsaan untuk menjadi bahasa pengantar ilmu di semua institusi pendidikan di Malaysia.

Saya masih amat kecewa. Di manakah sekalian Harimau Bahasa bersembunyi? Bahasa Kebangsaan Malaysia seharusnya menjadi bahasa pengantar ilmu dan semua rakyat Malaysia wajib yakin, bangga, puas hati dan rela berkorban dalam memastikan bahasa kebangsaan ini mekar dan tersebar sebagai bahasa kebanggaan seluruh rakyat Malaysia.

Apabila memikirkan betapa ibu bapa dibenarkan untuk memperduakan bahasa kebangsaan, dibenarkan memilih bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar ilmu di sekolah-sekolah, ini sebenarnya sudah menidakkan usaha mendaulatkan bahasa kebangsaan. Jika benar bahasa kebangsaan kita bahasa berdaulat, maka tidak akan ada pendua atau alternatif yang boleh menyaingi atau duduk dalam fungsi yang sama dengan bahasa kebangsaan kita.

Sedih. Kecewa. Hampa. Kerana sehingga kini, usaha mendaulatkan bahasa kebangsaan masih samar-samar, jauh dari mencapai matlamatnya. Selagi rakyat Malaysia diberi peluang menggunakan bahasa Inggeris, maka selagi itu belum wujud pengorbanan. Apakah mereka ini berbangga sebagai rakyat Malaysia atau cuma tinggal di Malaysia semata-mata untuk kepentingan diri sendiri sahaja. Di mana jati diri mereka sebagai rakyat Malaysia yang bangga akan bahasa kebangsaannya?

Betapa kecewanya saya, memikirkan hal ini. Kenapa tidak ada seorang pun yang sedar? Benarkah tidak ada seorang pun yang sedar akan hal ini? Pasti ada yang sedar. Mudah-mudahan masih ada yang sedar. Kasihan negaraku yang paling saya sayang dan tempat saya mencurahkan taat setia.