BLOG DUKE AMIENE REV

Isnin, Disember 26, 2011

Surat Pembaca - Mengharap Si Dia Kembali

Surat yang tersiar akan disunting terlebih dahulu dari struktur ejaannya kerana pihak Duke Amiene Rev tidak suka menyiarkan ejaan-ejaan SMS. Sekiranya pembaca mahu maklum balas yang cepat daripada pihak Duke Amiene Rev, pastikan anda menulis dalam Bahasa Melayu dengan ejaan yang betul.

Surat Pembaca: Susah Untuk Melupakan Si Dia, Mahu Si Dia Kembali
Hampir setahun sudah berlalu tapi saya cuba melupakan si dia.. Namun bagai usaha yang sia-sia. Semua ini kerana si dia sekelas dengan saya.. Selain itu, si dia banyak menegur dan beramah mesra dengan saya.. sedangkan saya dan si dia sudah berpisah.. 

Saya seorang yang belum pernah bercinta sehingga bertemu si dia.. Setelah 3 bulan berhubung, akhirnya dia mahu berpisah dengan saya kerana dia mendakwa saya memaksa dia menyukai saya. Sukar terima kenyataan itu, saya mencuba segala usaha untuk melupakan dia. tapi semua usaha itu hanya bertahan 3 bulan sahaja.. dia seolah-olah memberi saya harapan terutama ketika dia meminta bantuan daripada saya... hanya ALLAH saja yang tahu bagaimana matanya merenung saya dengan senyuman dan riak wajahnya.. 

Pernah saya bertanya kepadanya, "ada harapan untuk aku lagi?" Namun jawapan yang diberikan sungguh menghampakan.. saya nekad ingin melupakannya.. masalahnya, tiadakah cara lain untuk melupakan dia? kerana saya sekelas dengan dia...

Haris

Jawapan Amiene Rev: Dekatkan Diri Kepada Allah, Kerana Allah Lebih Dahulu Mencintaimu
Terima kasih saudara Haris kerana menghantar surat ini. Pertama, saya memuji gaya penulisan Haris yang mirip penulis novel cinta. Saudara Haris memiliki bakat dalam bidang penulisan.

Di dunia ini, ramai orang yang menghadapi masalah yang sama seperti Haris. Saya banyak menerima surat-surat pembaca seperti ini. Putus cinta, dan susah untuk melupakan orang yang pernah dicintai sebelum ini. Berat hati untuk memutuskan hubungan dengan kekasih dan sebagainya.

Haris percaya bahawa jodoh itu di tangan Tuhan? Ramai juga orang yang engkar dengan kenyataan ini, mereka tidak dapat menerima hakikat bahawa jodoh itu di tangan Tuhan.

Dekatkan diri dengan Allah. Dalam Islam, kita dianjurkan untuk membuat solat istikharah, untuk meminta petunjuk supaya mudah membuat keputusan dalam soal-soal hidup dan mati. Adakah Allah redha dengan cinta itu? Kebanyakan manusia, apabila putus cinta, sesat dan lupa di mana Allah. Ini sama sekali sifat yang sangat merugikan. Keimanan luntur. Hanyut dalam buaian kekecewaan.

Kembalilah pada ajaran Islam yang asal. Cinta dan jodoh yang baik akan ditemui kemudian.

Yang benar,
AMIENE REV

ANDA ADA MASALAH? Duke Amiene Rev: Pos Masalah Anda - Borang