BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, Disember 15, 2011

Surat Pembaca - Ingin Kembali Ke Sekolah

Isi kandungan surat ini telah diubah ke bentuk Bahasa Melayu TInggi kerana Blog Amiene Rev mengutamakan ejaan Bahasa Melayu Tinggi. Ejaan singkatan SMS tidak diterima kerana e-mel tidak ada batas bilangan teks atau huruf.


Soalan: Pembaca Mahu Kembali Sekolah Untuk Ambil SPM
Saya hendak bertanya. Saya sudah berhenti sekolah sejak saya tingkatan 1 tetapi saya mahu sekolah balik untuk ambil SPM tahun ini. Adakah sekolah akan beri peluang kepada saya?

Zamri


Jawapan Amiene Rev:

Terima kasih kepada Zamri kerana sudi menghantar e-mel kepada pihak editorial blog Duke Amiene Rev. Pertama, saya cadangkan Zamri supaya merujuk kepada pihak kaunselor sekolah mengenai cara-cara kemasukan semula ke sekolah. Sebenarnya saya kurang jelas dengan maklumat yang Zamri berikan. Apa pun untuk pengetahuan Zamri, sehingga kini, masih ada pelajar yang berusia lebih daripada 20 tahun, malah ada yang berusia 30 tahun dan masih mahu mengambil SPM. Tujuan mereka mengambil SPM pada usia 30 tahun adalah kerana sebelum ini mereka tidak memiliki sijil SPM dan tidak dapat naik pangkat.

Jika seorang ayah atau ibu yang telah bekerja dan berusia 30 tahun pun masih sanggup menduduki bangku peperiksaan SPM, apatah lagi Zamri. Peluang itu ada dan boleh diperolehi jika ada kesungguhan.

Sebarang usaha untuk masuk semula ke sekolah biasanya boleh dirujuk terus menerusi PPD berdekatan. Sekiranya berjaya, Zamri akan diberi kebenaran untuk kembali ke sekolah. Untuk maklumat lanjut tentang prosedur kemasukan semula ke sekolah, sila hubungi pihak sekolah atau pergi terus ke sekolah dan buat temu janji dengan kaunselor untuk panduan lanjut.

Semoga maklumat ringkas yang saya berikan ini dapat membantu Zamri untuk membina masa depan yang lebih gemilang. Sekian, terima kasih.

Yang benar,