BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, Disember 18, 2011

Surat Pembaca - Gadis Comel Sering Dikecewakan Lelaki Kerana Gagal Ubah Tabiat Bercakap Kasar

Surat yang tersiar akan disunting terlebih dahulu dari struktur ejaannya kerana pihak Duke Amiene Rev tidak suka menyiarkan ejaan-ejaan SMS. Sekiranya pembaca mahu maklum balas yang cepat daripada pihak Duke Amiene Rev, pastikan anda menulis dalam Bahasa Melayu dengan ejaan yang betul.

SURAT PEMBACA: GADIS CANTIK SERING DITINGGALKAN LELAKI KERANA TABIAT BERCAKAP KASAR
Salam. Saya berumur 24 tahun, bekerjaya, mempunyai rupa paras yang menarik, berkulit cerah,baik,bergaya, dan berwajah comel. Ramai rakan lelaki mengatakan saya mempunyai cukup pakej. Tetapi kisah cinta saya selalu tidak berkekalan. Seringkali orang yang saya suka hanya suka saya sementara sahaja.

Selepas 5-6 bulan, selalunya mereka akan berubah hati kepada orang lain padahal saya sangat sayang pada mereka. Bila saya tanya apa salah saya, mereka akan cakap saya tidak salah apa-apa malah mengatakan saya amat baik. Kadang kala saya menjadi bingung. Salahkah kalau kita menjadi baik, tidakkah mereka mahu pasangan yang baik dan cukup pakej?

Saya sering berfikir-fikir apa silap saya dalam perhubungan yang mungkin saya boleh perbaiki. Adakah kerana cara saya bercakap kasar membuatkan mereka berubah hati? Saya cuba untuk mengubah cara cakap saya, tetapi susah sebab saya dah hidup 24 tahun dengan cara bercakap macam tu dan ianya mengambil masa kalau kita nak berubah. Orang tua saya sudah bertanya adakah saya mempunyai teman istimewa sekarang memandangkan ramai kawan-kawan saya sudah berkahwin dan bertunang.

Saya selalu perasan ramai lelaki selalu memandang saya tapi jarang sekali untuk bertegur dengan saya, maksud saya untuk berkenalan. Rakan saya pernah cakap kalau orang tidak mengenal saya, mereka akan ingat saya sombong dan mempunyai kelas tersendiri berbeza dengan saya yang sebenarnya.

Saya risau tahun depan saya akan 25 tahun dan saya masih tiada teman istimewa. Kadang-kadang timbul perasaan cemburu melihat orang lain bahagia sedangkan saya masih bersendirian padahal boleh dikira cukup pakej. Saya bingung, buntu tidak tahu apa yang patut saya lakukan. Adakah kerana saya terlalu baik menyebabkan saya sering dipermainkan? Bagaimana harus saya buat untuk orang tertarik untuk berkenalan dengan saya?

Eira Sofia


JAWAPAN AMIENE REV: BUDI BAHASA DAN SOPAN SANTUN ADALAH KECANTIKAN DALAMAN
Salam kembali. Saya bersimpati dengan saudari Eira Sofia kerana sering dikecewakan lelaki. Kecantikan, mempunyai dua makna bagi lelaki. Pertama, kecantikan luaran, iaitu rupa paras. Kedua kecantikan dalaman, iaitu budi bahasa. Saudari tentu bergred A+ dari segi kecantikan luaran, tetapi dari aspek kecantikan dalaman, mungkin banyak lagi yang perlu saudari perbaiki.

Tempoh 5-6 bulan pertama dalam hubungan mungkin boleh dianggap sebagai tempoh percubaan. Lelaki-lelaki ini menggunakan tempoh itu untuk mengenali saudari dari aspek dalaman. Jarang ada lelaki yang mudah menerima wanita yang bercakap kasar. Pepatah Melayu ada mengatakan, kerana pulut, santan binasa, kerana mulut, badan binasa.

Mulut dan lidah adakalanya lebih tajam daripada pedang, boleh menikam terus ke hati dan emosi tanpa perlu melukai kulit dan daging. Lelaki lebih tertarik dengan wanita yang lembut budi bahasanya walaupun wanita itu berkulit hitam, atau berwajah biasa-biasa. Bayangkan sehelai pakaian berjenama mahal tetapi tercalit lumpur dan sampah. Adakah saudari sangup memakainya? Bayangkan pula sebuah radio yang cantik rekaannya, tetapi bunyinya bingit dan menyakitkan telinga. Sanggup saudari simpan atau gunakan radio itu?

Kata-kata kasar itu akan terngiang-ngiang di telinga lelaki, dan seterusnya menimbulkan rasa tidak suka, benci, geram, tersinggung, tercabar dan dendam, walaupun saudari tidak berniat jahat. Akhirnya saudari pun ditinggalkan.

Bercakap kasar juga tidak dianjurkan di dalam agama. Selain menyakiti dan menyinggung perasaan orang, bercakap kasar juga boleh mendatangkan dosa. Dapat dosa, ditinggalkan lelaki. Kan, tidak bagus tu?

Budi bahasa adalah kecantikan dalaman bagi semua insan. Berfikir sebelum bercakap adalah latihan terbaik untuk saudari. Semoga saudari akan dapat memperbaiki kecantikan dalaman, dan menjadi lebih cantik lagi di mata dan di hati lelaki pada masa akan datang.

Yang benar,
AMIENE REV