BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Disember 23, 2011

Surat Pembaca - Anak 6 Tahun Alami Masalah Pembelajaran Di Tadika

Surat yang tersiar akan disunting terlebih dahulu dari struktur ejaannya kerana pihak Duke Amiene Rev tidak suka menyiarkan ejaan-ejaan SMS. Sekiranya pembaca mahu maklum balas yang cepat daripada pihak Duke Amiene Rev, pastikan anda menulis dalam Bahasa Melayu dengan ejaan yang betul.


Surat Pembaca: Anak Lemah Dalam Pembelajaran
Salam. Saya ada seorang anak yang berumur 6 tahun. Dia sangat lemah dalam perbelajaran. Dia belajar di tadika dekat rumah. Menurut cikgunya, dia tidak seperti kawan-kawannya yang lain. Dia tak boleh ikut apa yang diajar oleh gurunya. Saya nak tanya, apakah sebabnya dan bagaimana untuk mengatasinya? Sekian, terima kasih.

Hadi Zainal


Jawapan Amiene Rev: Perlu Jumpa Pakar Kanak-kanak
Salam kembali. Saya pernah ditemukan dengan ibu bapa yang mempunyai anak yang bermasalah dalam pembelajaran seperti ini. Ada beberapa kes yang mungkin berkaitan dengan anak saudara, antaranya:

Masalah pembelajaran khusus
Keadaan ini selalu dipanggil 'dyslexia ' dalam bahasa Inggeris. Ini dapat dikenali sebagai satu keadaan di mana kanak - kanak yang tidak mengalami kecacatan akal atau kurang minat mengalami kesukaran sama ada membaca , menulis atau mengira.

Keadaan ini selalu tidak dikenali dan ini menyebabkan kanak - kanak ini meneruskan persekolahan mereka tampa mendapat bimbingann yang sesuai . Akibatnya timbul perasaan konsep diri yang negetif atau kelakuan yang mungkin menimbulkan masalah disiplin di sekolah. Kanak - kanak yang mendapati sukar membaca memerlukan orang untuk membaca kepadanya atau diajar melalui rakaman pita. Masalah pembelajaran khusus ini memang sudah lama dikenali tetapi hanya sedikit sahaja bilangan kanak - kanak yang berjaya dikenalpasti dan diberi kurikulum pembelajaran khas oleh kerana kekurangan pakar - pakar dalam bidang Psikologi pembelajaran.

Kekurangan pendengaran dan / atau penglihatan
Kanak - kanak yang pekak lazimnya tidak boleh bertutur dengan jelas walaupun dia boleh memahami percakapan orang lain sama dengan cara bacaan bibir atau cara - cara lain. Oleh kerana pendengaran merupakan deria yang paling mustahak untuk pembelajaran , kanak - kanak yang pekak akan kebelakang didalam kelasnya. Kanak - kanak ini memerlukan cara pengajaran yang khas.

Kanak - kanak yang kurang jelas penglihatannya akan kurang mampu menangkap maklumat yang ditulis di papan hitam. Jika dia tidak menyatakan masalah kepada guru dan gurunya pun tidak mengetahui , keadaan ini akan berterusan sehingga akan menjejaskan pembelajarannya. Kebanyakkan daripada kanak - kanak ini boleh dan mesti dipulihkan dengan memberi kaca mata yang sesuai.

Perkembangan yang lambat
Ada pula kanak - kanak yang menempuhi proses perkembangan mental yang lambat tampa apa - apa kecacatan jasmani.Walaupun umurnya sudah enam tahuin umpamanya , pengalaman dan pemikirannya mungkin seperti kanak - kanak yang berumur lima tahun. Kanak - kanak ini perlu diberi galakkan dan bimbingan yang sewajarnya untuk membolehkan perkembangan kognitifnya berterusan . Walaupun ada baiknya jika pendaftaran persekolahan dilambatkan ini selalunya tidak dapat dilakukan pada masa kini. kanak - kanak seperti ini bukanlah mengalami kecacatan akal dan jika tidak dikenalpasti dan diberi bimbingan yang sewajarnya mungkin ada menyerap konsep diri yang tidak sihat. Kanak - kanak ini akan mendapat manafaat jika dirancang.

Masalah bahasa dan pertuturan
Kefahaman bahasa serta pertuturan  adalah mustahak bagi seseorang itu berinteraksi dengan orang lain. Jika seseorang itu tidak boleh memahami bahasa atau mengunakan bahasa kerana sesuatu gangguan pada urat sarafnya , ini akan menjejaskan pembelajarannya. Keadaan ini tidak selalu berlaku tetapi perlu dikenal pasti supaya dapat diberi cara pemulihan yang sesuai untuknya.


Saya cadangkan saudara Hadi Zainal membawa anak saudara bertemu pakar kanak-kanak atau doktor. Kanak-kanak yang mengalami masalah pembelajaran sebenarnya boleh berjaya dalam hidup, malah telah dibuktikan ramai tokoh ternama di dunia pernah mengalami masalah pembelajaran. Sekiranya anak saudara benar-benar ada masalah pembelajaran, anak saudara memerlukan pendidikan khas. Jalan terbaik buat masa ini adalah dengan membawa anak saudara bertemu pakar kanak-kanak. Di sana, saudara akan mendapat prosedur yang betul untuk membantu anak saudara.

Yang benar,
AMIENE REV

Terdapat bahan yang dirujuk dari sumber: