BLOG DUKE AMIENE REV

Selasa, Disember 27, 2011

Cara Menangani Buli Di Tempat Kerja - Anda Dibuli?

Hampir semua tempat kerja di serata dunia menghadapi isu buli di antara pekerja dan pihak atasan yang mengakibatkan berlakunya kesan trauma yang berpanjangan. Kesan buli yang berterusan juga sudah pasti akan menurunkan produktiviti dan juga terjejasnya kesihatan si mangsa buli. Malaysia juga termasuk di antara kategori negara yang mempunyai kaki-kaki buli yang termasuk daripada pelajar, pekerja mahupun orang awam. Seringkali kes yang kerap muncul di muka akhbar dan televisyen adalah berkaitan buli di sekolah, namun kes yang sama berlaku di tempat kerja walaupun isu ini kurang mendapat perhatian ramai.

Tips berikut mungkin membantu anda menangani tekanan buli di tempat kerja.

Dalam usaha mematahkan tekanan buli ditempat kerja,anda haruslah memahami apa yang dimaksudkan dengan buli di tempat kerja.  Ciri-ciri yang yang boleh dianggap sebagai perbuatan buli adalah seperti:

Tindakan ulang-ulangan yang tidak munasabah dilakukan oleh pihak atasan, rakan sekerja atau sekumpulan rakan sekerja  terhadap pekerja yang lain dengan berniat untuk  mengertak, ugutan, menjatuhkan maruah atau memalukan. Selain itu cuba mendatangkan kesan buruk terhadap kesihatan terhadap pekerja yang lain dengan kritikan yang tidak munasabah, perbuatan suka menyalahkan orang lain tanpa usul periksa, meletakkan masa yang tidak rasional untuk menyiapkan tugasan tertentu atau mengeluarkan suara yang lantang dan perkataan lucah, makian di khalayak ramai atau bersendirian.


Langkah-langkah untuk menangani buli di tempat kerja

Berhadapan dengan pelaku buli dengan menyatakan bahawa anda sedang dibuli olehnya dan anda tidak menyukai perbuatan tersebut. Pastikan anda menggunakan ton suara yang rendah untuk elakkan sebarang konfrontasi dan  rekodkan situasi itu untuk rujukan masa hadapan.

Rekodkan dengan kadar segera perbuatan buli yang berlaku. Jika perbuatan buli tersebut berlaku di dalam talian telefon, pastikan anda mencatat waktu ia berlaku seperti masa, tarikh dan kemungkinan saksi yang ada sewaktu kejadian. Jika buli berlaku di dalam media elektronik seperti email atau ruangan chat, pastikan anda membuat salinan email tersebut, manakala untuk ruangan chat dapatkan perisian “screen capture” untuk mendapatkan screenshot gambar chat tersebut.

Dapatkan pandangan daripada kaunselor yang pengalaman atau pihak  anda boleh percayai. Jika anda dapat mengesahkan anda adalah mangsa buli, anda boleh melaporkan kepada pihak atasan syarikat atau bahagian sumber manusia untuk penyiasatan yang seterusnya.

Pembuli adalah seorang pelakon yang handal, jika pihak atasan  mengaturkan perjumpaan untuk menyelesaikan masalah anda, pembuli tersebut akan menipu bermati-matian untuk menutup kesalahan dirinya, anda harus bersedia dengan bukti yang kukuh seperti saksi ,masa, tarikh untuk menyokong pertuduhan anda itu.

Perbuatan buli boleh menjadi lebih serius jika tiada tindakan diambil sehingga  boleh mendatangkan kecederaan dan keganasan, laporkan kepada pihak pengurusan yang lebih tinggi untuk mendapatkan tindakan yang segera.

Sumber: Forward E-mel