BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Disember 03, 2011

Arthur Christmas - Ulasan Filem


Ulasan Filem Arthur Christmas
Pengulas: Amiene Rev (C) 2011

Arthur Christmas mengisahkan ahli-ahli keluarga Santa yang menguruskan pemberian hadiah Hari Krismas kepada kanak-kanak Kristian di seluruh dunia. Santa Malcom, yang merupakan Santa terkini, sepatutnya meletakkan jawatannya sebagai Santa selepas misi yang ke-70 berhasrat untuk meneruskan tugasnya sebagai Santa, dan menyebabkan anaknya Steve berkecil hati. Hubungan anak-beranak Santa menjadi agak dingin, sebelum kesemua ahli keluarga Santa dikejutkan dengan satu kesilapan, di mana hadiah untuk seorang daripada 2 bilion budak, iaitu Gwen, seorang kanak-kanak perempuan, yang tinggal di England, tercicir. Arthur, yang merupakan anak kedua Santa Malcom, yang bertugas menguruskan maklum balas surat daripada kanak-kanak kepada Santa Claus, bertegas mahu supaya hadiah untuk Gwen dihantar. Ini kerana Arthur sudah berjanji akan menunaikan hajat kanak-kanak tersebut, dan sentiasa menulis sesuatu yang positif tentang Santa seperti Santa sentiasa menepati janji, Santa pasti akan menghantarkan hadiah dan sebagainya.

Arthur kemudian dibantu oleh datuknya, yang juga merupakan bekas Santa, serta seekor rusa dan seorang Elf, yang dikenali sebagai Bryony yang merupakan Elf dari Batalion Pembungkusan Hadiah. Perjalanan mereka menempuh pelbagai cabaran, termasuk tersesat ke Afrika, dan diserang oleh jet pejuang yang menganggap mereka sebagai makhluk asing.

Terdapat beberapa inovasi dan perubahan menarik dalam filem Arthur Christmas ini. Pertama, menerusi filem Arthur Christmas, penonton didedahkan bahawa Santa sebenarnya bukan seorang. Begitu juga pelbagai persoalan yang dikemukakan oleh Gwen menerusi suratnya kepada Santa sebenarnya merupakan persoalan yang mencetuskan idea inovasi dalam Santa.

Adalah mustahil bagi Santa yang berperut buncit untuk masuk menerusi serombong asap yang kecil, oleh itu dalam filem ini, Santa digambarkan sebagai seorang pemimpin yang mengetuai beratus-ratus atau mungkin beribu-ribu orang Elf, yang setiap seorangnya mempunyai kepakaran setanding seorang ninja, dan setanding seorang perisik, dan dilengkapi dengan teknologi serba canggih.

Selain itu juga, memandangkan pertambahan bilangan kanak-kanak setiap tahun semakin ramai, Santa tidak lagi mampu menghantar hadiah secara tradisional. Oleh itu terdapat beratus-ratus Elf yang akan membantu Santa untuk menghantar hadiah. Santa juga akan turut serta dalam misi menghantar hadiah.

Begitu juga cerita ajaib tentang Santa membawa beribu-ribu hadiah di dalam guni telah ditukar kepada Santa membawa hadiah yang disusun secara sistematik di dalam kapal angkasa yang mampu bergerak dengan kelajuan yang sangat tinggi. Santa dan setiap pembantunya juga dilengkapi dengan gajet dan peralatan canggih. Kapal angkasa Santa juga mampu mempunyai mod penyamaran dan boleh menyamar sebagai langit malam yang dipenuhi bintang bersinar.

Itu adalah antara inovasi dalam filem Arthur Christmas. Bagaimana pula dengan watak-wataknya? Watak Arthur sebenarnya amat menjengkelkan. Selain daripada hati nurani yang ikhlas, watak Arthur sememangnya cukup membuatkan saya berasa meluat. Keghairahan Arthur untuk memastikan usaha penghantaran hadiah berjalan dengan sempurna ditenggelami oleh sikap biadab Arthur yang menceroboh masuk ke bilik operasi, memijak dan menyakiti beberapa orang Elf seolah-olah mereka tidak wujud dan hanya patung mainan (walaupun Arthur mungkin tidak sedar) cukup membuatkan saya berasa meluat.

Sepanjang perjalanan cerita ini, watak Arthur yang paling menjengkelkan. Arthur digambarkan sebagai seorang yang kurang berhati-hati, cuai, leka, tidak ada keyakinan diri, berani bercakap tetapi penakut. Namun, personaliti Arthur berubah sedikit-demi sedikit semasa dalam perjalanan bersama datuknya, untuk menghantar hadiah Hari Krismas ke rumah Gwen.

Dan, dengan tidak disangka-sangka, rasa meluat saya kepada Arthur digantikan dengan rasa tersentuh hati apabila melihat babak di mana demi menjaga nama baik Santa, Arthur bertegas mahu menghantar hadiah kepada Gwen. Arthur juga mempunyai satu sifat mulia, di mana beliau akan berasa bimbang dan sedih apabila memikirkan jika Gwen bangun pada pagi Krismas dan mendapati hadiah yang dihajatinya tidak ada. Babak imbasan, dan kata-kata antara datuk Santa, Arthur dan beberapa watak yang lain, serta usaha mereka untuk menghantar hadiah, sungguh menyentuh hati.

Apabila satu hadiah Krismas untuk seorang kanak-kanak tercicir, keempat-empat Santa; si datuk, si ayah, si abang, si adik dan isteri Santa berusaha sedaya upaya untuk menyempurnakan penghantaran hadiah. Inilah babak yang paling menyentuh hati dalam filem Arthur Christmas. Bak kata, tidak ada seorang pun yang sempurna, oleh itu setiap orang pasti ada cara untuk menyempurnakan satu-satu masalah yang dihadapi.

Satu lagi perkara yang menyentuh hati dalam filem Arthur Christmas ini ialah watak-watak Elf khususnya Bryony. Elf digambarkan sebagai makhluk kerdil yang jujur dan comel, ikhlas dan sangat setia kepada Santa. Mereka mempunyai komitmen terhadap manusia, dan sangat dipercayai. Walaupun Bryony sangat bijak, jauh lebih pandai dan berpengalaman berbanding Arthur, Bryony tetap merendah diri dan sentiasa sedia membantu dan akan meminta izin terlebih dahulu sebelum berbuat apa-apa berkenaan operasi penghantaran hadiah. Bryony seorang yang sangat mahu menyempurnakan objektif Santa, iaitu memastikan proses awal hingga akhir pemberian hadiah kepada kanak-kanak di seluruh dunia berjalan dengan lancar.

Cerita Arthur Christmas sememangnya sebuah karya kreatif dan inovatif. Sebuah cerita yang menyentuh hati dan sesuai ditonton seisi keluarga.


Pelakon Suara (Voice Actor) dan Watak yang dipegangnya
  • James McAvoy as Arthur, good-natured but clumsy younger son of Santa and Mrs. Santa.
  • Hugh Laurie as Steve, Santa and Mrs. Santa's eldest son and Arthur's cool and incredibly capable, but commonly arrogant older brother.
  • Jim Broadbent as Santa, the guy in charge at the North Pole, Mrs. Santa's husband and Steve and Arthur's father.
  • Bill Nighy as Grandsanta, Santa's 136 years old cranky father, who hates the modern world and grandfather of Steve and Arthur.
  • Imelda Staunton as Mrs. Santa, Santa's dedicated wife and Steve and Arthur's mother.
  • Ashley Jensen as Bryony, elf from the Giftwrap Battalion.
  • Will Sasso as American James
  • Ramona Marquez as Gwen, the girl whose present Arthur must deliver.
  • Iain McKee as Thomas Jack
  • Joan Cusack as Mission Control Elf
  • Robbie Coltrane as Old Doom-Laden Scottish Elf
  • Michael Palin as Ernie Clicke
  • Dominic West as Field Sargent Elf
  • Andy Serkis as General Elf
  • Miggie Donahue as Pedro