BLOG DUKE AMIENE REV

Selasa, November 22, 2011

Senarai Pejabat Imigresen Yang Buka Pada Hujung Minggu

Pasport Malaysia Antarabangsa Laman web imigresen Malaysia


Waktu Operasi Urusan Pasport
Isnin-Jumaat : 7.30 pagi - 5.30 petang
Bagi Pejabat Imigresen di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Wilayah Persekutuan Putrajaya, Wilayah Persekutuan Labuan, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pahang, Perak, Pulau Pinang, Perlis, Sabah, Sarawak
SABTU-AHAD : 8.00 pagi - 1.00 petang
Bagi Pejabat Imigresen di Melaka (Ayer Keroh), Negeri Sembilan (Seremban), Pahang (Kuantan), Perak (Ipoh), Selangor (Shah Alam, Subang, Kajang, Pelabuhan Kelang), Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (Damansara, Wangsa Maju), Johor (Wisma Persekutuan, Pekan Rabu), Pulau Pinang (Seberang Jaya), Sarawak(Kuching, Miri), Sabah (Kota Kinabalu) Wilayah Persekutuan Putrajaya (Pejabat Passport Presint 15)

Ahad-Khamis : 7.30 pagi - 5.30 petang
Bagi Pejabat Imigresen di Kedah, Kelantan dan Terengganu

Waktu Operasi Urusan Selain Pasport
Isnin-Jumaat : 7.30 pagi - 5.30 petang
Bagi Pejabat Imigresen di Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur dan Labuan, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pahang, Perak, Pulau Pinang, Perlis, Sabah, Sarawak

Ahad-Khamis : 7.30 pagi - 5.30 petang
Bagi Pejabat Imigresen di Kedah, Kelantan dan Terengganu

Maklumat daripada http://www.imi.gov.my berdasarkan kemaskini 16 NOVEMBER 2011

Pengenalan
Pasport Malaysia adalah suatu Dokumen Perjalanan yang sah yang dikeluarkan kepada warganegara Malaysia bagi maksud perjalanan keluar negara.

Kelayakan
Warganegara Malaysia.

Tempat Memohon
Permohonan boleh dikemukakan di semua Pejabat Imigresen Negeri di Malaysia dan di Pejabat Perwakilan Malaysia jika berada di luar negara.

Tempoh Sah Laku
Tempoh sah laku selama dua (2) tahun atau lima (5) tahun sahaja dari tarikh dikeluarkan.

Bayaran Pasport
  • RM100.00 untuk 2 Tahun
  • RM300.00 untuk 5 Tahun
Bayaran Separuh Harga

RM150.00 untuk 5 tahun

Kelayakan Bayaran Separuh Harga
  1. Kanak-kanak yang belum mencapai usia 12 tahun semasa mengemukakan permohonan
  2. Remaja yang belum mencapai usia 21 tahun yang sedang belajar diluar negara atau menerima serta dapat menunjukkan bukti telah menerima tawaran melanjutkan pelajaran di Institusi Penggajian Tinggi di luar negara semasa mengemukakan permohonan.
Pengecualian Bayaran / Percuma (Gratis)
i. Golongan orang kurang upaya (OKU) yang berdaftar dengan Jabatan Kebajiikan Masyarakat dan mengemukakan Kad Pendaftaran yang dikeluarkan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat sebagai bukti.
ii.  Mangsa-mangsa bencana alam seperti banjir, tsunami dan gempa bumi yang telah kehilangan pasport atau pasport rosak semasa bencana tersebut diberi gantian secara gratis dengan syarat tempoh sahlaku pasport baru bersamaan dengan tempoh sahlaku pasport yang dilaporkan hilang/rosak dalam bencana. Permohonan mestilah disertakan bersama laporan polis/bomba sebagai bukti pasport hilang/rosak ketika bencana.

Bentuk Bayaran
  1. Tunai
  2. Wang pos atau bank draf yang dipalang
  • Malaysia - Atas nama KETUA PENGARAH IMIGRESEN MALAYSIA atau PENGARAH IMIGRESEN NEGERI dimana permohonan dikemukakan.
  • Luar Negara - Atas nama SURUHANJAYA TINGGI MALAYSIA/PENOLONG SURUHANJAYA TINGGI MALAYSIA/KEDUTAAN BESAR MALAYSIA/KONSULAT JENDERAL MALAYSIA (di mana berkaitan).
Cek persendirian atau syarikat tidak diterima.

Cara Memohon Pasport Kali Pertama
Pemohon perlu mematuhi prosedur berikut:
  • Pemohon hadir sendiri di Pejabat Imigresen atau Pejabat Perwakilan Malaysia di luar negara
  • Melengkapkan borang Pasport Malaysia (IM.42-Pin.97) yang boleh didapati di kaunter pejabat pasport atau dimuat turun melalui Laman Web Imigresen secara percuma. Borang hendaklah dimuat turun dan dicetak atas kertas A4 (depan dan belakang).
  • SEMUA permohonan kali pertama harus mematuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan di bawah :
Pemohon Jika Syarat-syarat
Pemohon yang berumur 18 tahun ke atas Lahir dalam negara
  • MyKad pemohon
  • Sekiranya tidak memiliki MyKad, Kad Pengenalan Sementara (JPN.KPPK 09 dan 11) dan Sijil Lahir pemohon diperlukan.
  • 2 keping gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm)
Lahir luar negara
  • MyKad pemohon
  • Dokumen Perjalanan/pasport yang digunakan semasa balik ke Malaysia. Jika pasport tidak dapat dikesan kemukakan Surat Akuan Sumpah berhubung butir-butir kemasukan dan Dokumen Perjalanan/pasport yang digunakan.
  • 2 keping gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm)
Pemohon warganegara Malaysia Sabah dan Sarawak yang mohon kali pertama di Pejabat Imigresen Semenanjung Malaysia.
  • MyKad pemohon
  • Sekiranya tidak memiliki MyKad, Kad Pengenalan Sementara (JPN.KPPK 09 dan 11) dan Sijil Lahir pemohon diperlukan.
  • 2 keping gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm)
Catatan : Permohonan akan dirujuk ke Pajabat Imigresen Sabah dan Sarawak dan kelulusan akan dimaklumkan selepas 5 hari bekerja.
Pegawai dan anggota tentera
  • Kad Tentera
  • 2 keping gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm)
Pegawai dan anggota polis
  • Kad Polis
  • Sijil lahir pemohon
  • 2 keping gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm)
Pemohon yang berumur 18 tahun ke bawah Lahir dalam negara
  • MyKad pemohon
  • Sijil lahir pemohon
  • MyKad bapa/ibu (ibu atau bapa perlu hadir sama).
  • 2 keping gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm)
Lahir luar negara
  • Borang W/Sijil Lahir/Sijil Perakuan Taraf
  • Dokumen Perjalanan/pasport yang digunakan semasa balik ke Malaysia. Jika pasport tidak dapat dikesan kemukakan Surat Akuan Sumpah berhubung butir-butir kemasukan dan Dokumen Perjalanan/pasport yang digunakan.
  • MyKad bapa/ibu (ibu atau bapa perlu hadir sama)
  • 2 keping gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm)
Jika ibu dan bapa telah meninggal dunia
  • MyKad pemohon
  • Sijil lahir pemohon
  • Sijil kematian ibu/bapa
  • Surat sumpah hak penjagaan anak / surat dari Jabatan Kebajikan Masyarakat.
  • Kad Pengenalan penjaga/Pasport Penjaga (jika warga asing)
  • 2 keping gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm)
Jika ibu dan bapa bercerai
  • MyKad pemohon
  • Sijil lahir pemohon
  • Surat mahkamah memberi hak penjagaan anak kepada ibu/bapa.
  • MyKad ibu/bapa yang diberi hak penjagaan yang sah.
  • 2 keping gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm)
Jika ibu dan bapa tidak dapat dikesan
  • MyKad pemohon
  • Sijil lahir pemohon
  • Surat Akuan Sumpah/Surat pengesahan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat/pengesahan dari Ketua Kampung/Penghulu yang mengesahkan ibu bapa tidak dapat dikesan dan hak penjagaan diberi kepada penjaga yang sah.
  • Kad Pengenalan Penjaga/Pasport Penjaga (jika warga asing)
  • 2 keping gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm
Jika pemohon adalah anak angkat
  • MyKad pemohon
  • Sijil Anak Angkat
  • Kad Pengenalan Penjaga/Pasport Penjaga (jika warga asing)
  • 2 keping gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm
Jika pemohon telah berkahwin
  • MyKad pemohon
  • Sijil Nikah atau Surat Cerai (jika telah bercerai)
  • 2 keping gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm

Permohonan Gantian Pasport Melalui Kaunter
Buku pasport baru akan dikeluarkan kepada permohonan gantian pasport.

Jika pemohon ingin memohon Pasport baru menggantikan Pasport yang belum tamat tempoh sahlakunya , baki tempoh (had maksima 6 bulan sahaja) yang ada dalam Pasport lama akan dimasukkan ke dalam Pasport baru dengan syarat-syarat berikut:
  • Bukan kes hilang atau rosak
  • Bukan kes dalam siasatan
  • Bukan permohonan gantian pasport untuk tempoh sahlaku dua(2) tahun
Kategori Dokumen yang diperlukan
Pemohon bawah 18 tahun
  • Sama seperti dokumen yang dinyatakan pada kali pertama permohonan kecualisijil lahir yang hanya diperlukan jika anak di bawah usia 12 tahun bagi tujuan dokumen pengenalan diri.
  • Pasport Malaysia yang terakhir digunakan.
  • 2 keping gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm
  • Kehadiran ibu/bapa/penjaga sah untuk tujuan kebenaran permohonan.
Pemohon atas 18 tahun
  • MyKad Pemohon
  • Kad Pengenalan Sementara (Resit JPN.KPPK 09 atau 11)(sekiranya tidak memiliki MyKad)
  • Pasport Malaysia yang terakhir digunakan.
  • 2 keping gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm

Kes Kehilangan/Kerosakan Pasport Malaysia
Kes Kehilangan
BIL KATEGORI  HILANG / ROSAK
1
Kehilangan akibat bencana alam (tsunami, gempabumi, banjir dan seumpamanya
  • bukti bencana alam (surat Pegawai Daerah / Penghulu . Ketua Kampung ./ Perwakilan Malaysia di luar Negara atau Pihak Berkuasa Negara terlibat dan seumpamanya)
2
Kehilangan akibat kecurian,rompakan,diragut dan seumpamanya
  • Perlu laporan polis
3
Kehilangan . / rosak akibat kebakaran
  • Perlu laporan pihak bomba
  • kehilangan akibat tercicir, hilang dalam simpanan, hilang waktu pindah rumah dan seumpamanya tidak perlu buat laporan polis.
 
Kes Kehilangan
i.   Hendaklah membuat Laporan Polis secepat dan laporkannya ke Jabatan Imigresen bersama Laporan Polis.
ii.  Permohonan gantian bagi Pasport yang telah hilang boleh dikemukakan di mana-mana Pejabat Imigresen yang berdekatan dengan mengemukakan borang permohonan (IMM.42-Pin.1/97) beserta dokumen-dokumen sokongan (asal dan salinan) seperti berikut :
  • Kad Pengenalan (KPT)
  • Sijil Lahir
  • Dua (2) keping gambar terbaru berukuran 3.5sm x 5.0sm dan berlatar belakang warna biru muda.
  • 1 salinan Laporan Polis atau dokumen lain yang berkaitan beserta Borang Soal Selidik Kehilangan Pasport (IMM.42c) yang boleh dimuat turun dan didapati di mana-mana Pejabat Imigresen dan telah diperakui oleh Suruhanjaya Sumpah/Mahkamah.
  • Salinan pasport yang hilang juga perlu jika ada.
Tatacara di atas digunapakai kepada kes di mana pasport hilang masih ada tempoh sahlaku. Bagi kes pasport hilang di mana tempoh sahlaku telah tamat memadai menyertakan borang pasport (IMM.42-Pin.1/97) beserta Laporan Polis dan dua (2) keping gambar terbaru.
Kelulusan permohonan gantian Pasport yang telah hilang adalah bergantung kepada keputusan Ketua Pengarah Imigresen dan keputusan siasatan dimaklumkan dalam tempoh sebulan dari tarikh permohonan diterima.

Kes Kerosakan Pasport Malaysia
Pasport Malaysia diistilahkan rosak jika :
  • Basah
  • Diconteng / terconteng
  • Dikoyak / Terkoyak
  • Dibakar / terbakar
  • Dimakan anai-anai/serangga
  • Gambar pudar / luntur
  • Butiran dalam pasport dipinda
Permohonan gantian pasport yang rosak boleh dikemukakan di mana-mana Pejabat Imigresen yang berdekatan dengan mengemukakan borang permohonan (IMM.42-Pin. 1/97) beserta dokumen-dokumen sokongan. (asal beserta salinan) seperti Kad Pengenalan (KPT), Sijil Lahir dan dua (2) keping gambar terbaru berukuran 3.5sm x 5.0sm bertalat belakang warna biru muda.
Kelulusan permohonan gantian Pasport yang telah rosak bergantung kepada keputusan Ketua Pengarah Imigresen dan tempoh keputusan siasatan dimaklumkan dalam tempoh sebulan dari tarikh permohonan diterima.

Maklumat Am
  • Penggunaan perkataan anak lelaki (A/L) dan anak perempuan (AP/) bagi kaum India dan bukan Islam di mukasurat utama Pasport Malaysia telah dimansuhkan tetapi dinyatakan pada mukasurat 'PEMERHATIAN'/'OBSERVATION'.
  • Jika pemohon dibawah usia 18 tahun, kad pengenalan ibu atau bapa diperlukan.
  • Pasport Malaysia yang tidak dituntut selepas tiga (3) bulan dari tarikh kutipan yang dinyatakan pada resit bayaran akan dibatalkan dan dilupuskan. Pemohon yang pasportnya telah dibatalkan jika memerlukan pasport hendaklah mengemukakan permohonan baru mengikut proses biasa beserta bayaran.
  • Tiada lagi kemudahan memasukkan butir-butir kanak-kanak dalam pasport ibu atau bapa. Kanak-kanak (termasuk bayi yang baru dilahirkan) perlu memohon secara berasingan dan ibu bapa boleh memohon untuk menukar gambar setelah bayi meningkat usia 2 tahun ke atas dengan mengisi borang Permohonan Pasport (Im.42 - Pin 1/97) disertai dengan 2 keping gambar terbaru  berlatar belakang biru muda (berukuran 3.5 x 5 sm), Sijil Lahir dan hadir bersama-sama anak berkenaan di Pejabat Imigresen.
  • Berdasarkan Akta Penjagaan Kanak-Kanak (Guardianship Act 1961- Pind 1999), ibu kini boleh seperti bapa membuat pengesahan bagi permohonan anak bawah 18 tahun.