BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, November 06, 2011

MAKAN BABI PUNCA MANUSIA HILANG NILAI KEMANUSIAAN? Aku Sedih dan Murung Kerana Nilai Kemanusiaan Semakin Pudar

Manusia pada hari ini semakin pudar nilai kemanusiaanya. Wang Yue di China digilis beberapa kali, dibiar begitu sahaja, malah digilis sekali lagi oleh pemandu yang lain pula, selepas pemandu itu mengangkat tinggi lampu depannya. Sudah pasti dia tahu bahawa ada budak sedang menderita sakit di depannya. Tidak kira orang dewasa, lelaki atau wanita, malah seorang ibu yang memimpin anaknya, juga berlalu pergi tanpa mempedulikan anak kecil yang kesakitan itu. Celaka betul manusia di China, begitulah yang akan aku katakan sekiranya bukan kerana seorang pengemis wanita yang mendukung anak kecil bernama Wang Tue, dan memindahkannya ke tepi jalan, sebelum diselamatkan. Tapi di hospital, Wang Yue meninggal dunia juga. Pengemis Wanita itu bukan sahaja telah berusaha menyelamatkan Wang Yue, tetapi juga telah menyelamatkan maruah orang-orang di negara China.

Aku pernah bertanya kepada seorang rakan, kenapa begitu teruk sikap dan hati orang-orang di negara China, kalau bukan kerana pengemis wanita yang perwira itu, sudah pasti aku akan membenci China seumur hidupku. Kawan aku kata, sebab orang-orang di negara China suka makan daging babi. Sikap dan hati manusia biasanya akan dipengaruhi oleh apa yang mereka makan. Kalau makan benda haram, maka matilah hati mereka. Hilanglah perikemanusiaan mereka. Kalau makan daging babi, maka jadilah mereka golongan yang tidak peduli tentang orang lain. Ini kerana babi cuma tahu peduli hal diri sendiri sahaja. Apabila manusia makan babi, maka mereka juga akan bersikap seperti babi. Itu pendapat kawan aku.

Aku rasa saintis dan pakar pemakanan, atau pakar psikologi mesti mengkaji kenapa daging babi diharamkan untuk umat Islam. Mungkin ada benarnya daging babi menjadi penyebab kenapa manusia berperangai macam babi apabila mereka makan daging babi. Ini isu yang sangat sensitif, namun sekiranya kajian dijalankan dan dapat membuktikan sesuatu tentang pengaruh daging babi terhadap sikap manusia, maka mungkin ramai manusia akan dapat diselamatkan.

Tetapi selepas itu aku terbaca lagi, surat daripada seorang individu yang menyatakan rasa kecewanya terhadap rakyat Malaysia yang tidak berotak, dan tidak tahu menghormati tragedi yang menimpa semasa perlumbaan motosikal berlangsung di negara Malaysia tempoh hari. Jadi, aku mula rasa betulkah daging babi mempunyai pengaruh terhadap sikap pentingkan diri sendiri atau sikap tidak pedulikan orang lain atau sikap tidak ada rasa simpati terhadap orang lain?

Jadi, mungkin daging babi bukan punca manusia berperangai macam babi. Perkataan babi sebenarnya dianggap sebagai satu perkataan yang amat hina dan terkutuk. Ini kerana sifat babi itu sendiri sangat pengotor, suka makan najis dan tidak suka mempedulikan orang lain. Babi cuma tahu buat hal sendiri sahaja. Babi tidak ada sifat kemasyarakatan. Babi tidak ada rasa simpati. Babi cuma tahu fikir keuntungan diri sendiri sahaja.

Baru-baru ini kek lapis Sarawak menjadi satu makanan mimpi ngeri buat umat Islam, apabila dilaporkan bahawa mentega yang digunakan untuk membuat kek tersebut mengandungi lemak babi. Kasihan umat Islam di Sarawak.

Aku berharap daging babi diharamkan sepenuhnya dan kajian mengenai bahaya daging babi terhadap manusia secara psikologi mungkin perlu dibuat. Hikmah pengharaman daging babi mungkin akan dapat diketahui dan mana-mana saintis yang berjaya membuktikan kesan buruk daging babi dari aspek psikologi perlu diberikan hadiah Nobel Islamik. Ini merupakan penemuan yang akan mengubah manusia.

Mungkin ada orang kata tindakan mendedahkan idea yang agung iaitu eksperimen  untuk mengkaji adakah teori daging babi boleh menyebabkan manusia hilang sifat simpati dan perikemanusiaannya ini benar atau tidak kerana jika aku sendiri yang melaksanakan kajian ini, maka akulah yang akan mendapat nama.

Aku adalah pencetus kepada kajian ini. Aku adalah orang yang memberi idea tentang kajian ini. Apa pun, aku percaya, daging babi, lemak babi, DNA babi kini tersebar dalam banyak jenis makanan yang dimakan manusia, dan mungkin telah menyerap ke dalam darah daging manusia. Maka tidak hairanlah kalau ada orang Malaysia yang bersikap begitu barbarik sehingga tidak ada rasa simpati terhadap tragedi yang menimpa pelumba motosikal Honda tempoh hari.

Sudah beberapa minggu aku diserang perasaan murung dan marah. Aku marah apabila mengetahui betapa ramainya manusia yang sudah tidak ada lagi perikemanusiaan. Aku marah kerana ada manusia yang sanggup mempergunakan manusia lain untuk kepentingan dirinya. Aku marah kerana ada manusia yang tidak tahu mengenang budi dan tidak tahu menghormati nyawa dan kehidupan seorang manusia yang lain. Apabila memikirkan nasib malang yang menimpa segelintir insan malang yang tertentu. Aku berasa sangat murung.

Apabila aku mengepos berita yang menggembirakan di status Facebook, ada-ada sahaja manusia yang "Like" atau suka status tersebut. Namun apabila aku mengepos tentang kisah penderitaan manusia lain, ada pula yang mahu menenggelamkan status tersebut seolah-olah supaya status tersebut tidak dibaca oleh orang lain, malah berpeluang pula mempromosikan perniagaan sendiri di ruang Facebook aku.

Aku masih terharu mengenangkan nasib seorang anak kecil yang mengalami barah otak peringkat akhir, yang terlantar di atas katil di Wad Neuro di sebuah Hospital Sultanah Aminah di Johor Bahru. Aku melihat tangisan ahli keluarga bagi beberapa orang pesakit di wad tersebut, walaupun mereka bukan sebangsa atau sama kaum atau sama agama denganku. Masih ramai manusia yang mengalami nasib malang di muka bumi ini pada ketika kita pula masih mampu mengecapi pelbagai kesenangan, keseronokan hidup di muka bumi ini.

Dunia ini memang tidak adil. Itu benar. Namun aku amat percaya bahawa Tuhan itu Maha Adil. Setiap kali aku mengenangkan nasib orang-orang malang yang telah aku baca, dengar atau temui, aku akan hilang selera makan dan dilanda kemurungan. Di dunia ini terlalu ramai manusia yang tidak benasib baik, tetapi pada masa yang sama pula ada ramai manusia yang bernasib baik tetapi tidak tahu menghargai saat-saat kehidupan mereka.

Ini membuatkan aku berasa sangat marah dan pada masa yang sama sangat sedih. Sesekali air mataku menitis. Namun aku tahu, setiap air mata yang menitis itu tidak akan membantu meringankan beban orang-orang yang menderita di Wad Neuro, Tingkat 4 Hospital Sultanah Aminah di Johor Bahru, atau di mana-mana wad kritikal, di rumah-rumah anak-anak yatim, atau di Somalia, Palestin dan di mana ceruk dunia pun.

Namun aku percaya, apa yang aku tulis di blog aku ini, mungkin akan dapat membantu menyedarkan individu-individu tertentu dan mungkin mereka juga akan berbuat sesuatu untuk membantu.

Berjuang melalui penulisan blog, adalah cara untuk aku menyatakan sesuatu kepada dunia.

For those who do not understand Malay Language, use Google Language Tool and translate my writing into English, and you may understand what my voice are about to. I am talking about humanity that are going to fade out from the heart of the terran.