BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, September 18, 2011

Anugerah Indusri Muzik 18 - AIM 18 Penuh Kontroversi

Komen Amiene Rev berkenaan 
Kontroversi Anugerah Industri Muzik 18

Anugerah Indusri Muzik 18 didapati sarat dengan kontroversi. Mari kita kenal pasti apakah jenis-jenis kontroversi yang telah tercetus di Anugerah Indusri Muzik 18 pada tahun ini 2011 ini.
  • penghapusan kategori album terbaik mengikut genre muzik
  • soal kewarganegaraan
Setelah membaca petikan akhbar di bawah ini, saya telah menggariskan dua perkara utama yang menjadi isu panas berkenaan Anugerah Industri Muzik. Masalah in berlaku kerana syarat-syarat yang dibuat adalah tidak sistematik atau mengikut unjuran tertentu. Saya berpendapat, asalkan syarat-syarat yang dibuat sebelum ini diteliti dan disusun semula dengan cara yang lebih spesifik, kontroversi yang tercetus ini mampu ditamatkan.

Penggubal syarat hendaklah orang yang khusus, dan tidak boleh diberikan kepada sebarangan orang. Begitu juga hakim-hakim dan para juri perlu bijak membuat penapisan semasa memilih calon yang layak.

Saya tidak nampak isu AIM 18 ini suatu perkara yang susah. Kriteria calon yang layak mesti dibentangkan dengan teliti dan disemak semula. Sebarang penindanan syarat dan bahan bukti karya atau proses menghasilkan karya, orang yang terlibat dalam penghasilan dan sebagainya mesti mempunyai set syarat atau kriteria yang saling berkaitan.

Isu Anugerah Industri Muzik ini bukanlah perkara yang besar. Masalah ini boleh diatasi secara generalisasi atau induksi.

Kontroversi AIM18 Berterusan
Sumber: KOSMO!

DI SEBALIK kritikan dan sentimen negatif para pemerhati muzik, AIM18 tetap mendapat sokongan padu daripada semua pihak.

ANUGERAH Industri Muzik tahun ini (AIM18) sejak awal pelancarannya sudah terpalit pelbagai kontroversi. Bermula dengan pengumuman penghapusan kategori album terbaik mengikut genre muzik, pengumuman senarai pencalonan dalam satu sidang media pada Selasa lalu berlangsung dalam suasana tegang.

Banyak pindaan pemilihan dan syarat pencalonan dalam AIM18 dilakukan sehingga ia kurang disenangi pemerhati muzik tanah air. Kekeliruan paling nyata, apabila soal kewarganegaraan antara perkara yang menjadi isu panas.

Secara mutlaknya, AIM18 menetapkan, setiap album haruslah sekurang-kurangnya 60 peratus dihasilkan oleh anak Malaysia, dihasilkan di Malaysia, dan juga berbahasa Melayu. Untuk single pula, ia mesti 100 peratus digubah oleh komposer tempatan dan juga di bawah label tempatan.

Ini bermakna, jika seseorang artis Malaysia itu menyanyi atau menggubah lagu dengan sendiri, tetapi bernaung dengan label luar negara, secara automatik penyanyi itu tidak layak bertanding. Hanya calon atau artis yang bernaung di bawah label Malaysia dan berdaftar dengan Persatuan Industri Rakaman Malaysia sahaja yang layak bertanding.

Itu yang berlaku kepada Zee Avi dan kumpulan Hujan. Biarpun penyanyi dari Malaysia, Zee Avi tidak layak bertanding kerana albumnya diterbitkan oleh label luar negara manakala Hujan terkandas gara-gara salah seorang anggotanya, juga komposer yang menghasilkan lagu-lagu dalam album Hujan, Hang Dimas merupakan warga Indonesia. Di sebalik kegagalan Zee Avi dan Hujan membolosi AIM, ada nama-nama yang bukan warga Malaysia turut tercalon, sedangkan ada artis Malaysia yang dirasakan lebih layak tidak terpilih. Itulah yang dipersoalkan.

SHEILA MAJID serius ketika ditemu bual wartawan usai sidang akhbar AIM18 yang mengundang suasana tegang di ibu kota, baru-baru ini.

"Artis atau tenaga kerja luar negara masih layak bertanding seandainya mereka bernaung di bawah label tempatan. Sebaliknya, jika seseorang artis Malaysia itu menyanyikan lagu komposer Malaysia, tetapi bernaung di bawah label luar negara, dia masih tidak layak," jelas wakil Persatuan Industri Muzik Malaysia (Paimm) yang bertanggungjawab menghakimi pencalonan AIM18.

Setiap persoalan ada penjelasan namun suara-suara tidak puas hati terhadap AIM18 masih kedengaran. Pihak artis sendiri merasakan sesuatu yang kabur sedang dihadapi apabila Hujan sendiri dinafikan hak pencalonan mereka dalam beberapa kategori individu dan teknikal.

Penyanyi senior, Sheila Majid yang menerima empat pencalonan berharap agar kriteria pertandingan AIM dikemaskinikan dan penganjur harus mencari jalan penyelesaian secara rasional dalam soal syarat yang dikenakan untuk setiap penyertaan.

"Memang banyak bahagian yang kabur terkandung dalam syarat-syarat penyertaan untuk AIM. Ia sering berubah-ubah dan setiap tahun, masalah yang sama dibangkitkan. Soalan yang sama diulang-ulang dan masih terus ditagih penjelasan.

"Bagi saya RIM selaku penganjur harus duduk berbincang dan mengenal pasti setiap isu tersebut selain memberikan definisi yang terbaik untuk setiap kriteria dan mencari rasional di sebalik keputusan dibuat agar industri muzik dapat terus berkembang," tegas Sheila yang tercalon hasil album rakaman konsertnya, The Malaysian Philharmonic Orchestra Celebrates 25 Years of Sheila Majid.

Buat pertama kali dalam sejarah penganjurannya, AIM kali ini bersifat telus dalam soal penghakiman apabila senarai nama panel juri yang diketuai oleh Pengarah Muzik, Datuk Ramli MS diumumkan kepada khalayak. Seramai 83 penggerak industri muzik tempatan termasuklah wakil stesen radio dan televisyen serta wakil media terlibat menghakimi 811 pencalonan.