BLOG DUKE AMIENE REV

Selasa, Julai 12, 2011

Semakan Nama Calon Latihan Khidmat Negara PLKN 2011-2012

Sistem Online dan Server Khidmat Negara mengalami masalah kesesakan trafik.

Semakan Nama Calon Program Latihan Khidmat Negara (PLKN boleh mula membuat semakan nama untuk sesi PLKN 2012 untuk calon-calon SPM 2011 pada hari ini.

Ada 2 cara untuk membuat semakan samada menggunakan SMS ataupun Online. Berikut adalah cara-cara membuat semakan nama PLKN.

Semakan Secara Online PLKN

Layari Laman sesawang PLKN.
Masukkan no. kad pengenalan anda di dalam kotak carian.
Tekan”Semak” untuk membuat semakan

Semakan secara SMS PLKN

Taipkan “PLKN SEMAK IC Number dan hantar ke 15888″

Kepada yang berjaya, tahniah kami ucapkan dan ikutilah program PLKN ini dengan jatidiri dan juga semangat yang jitu.


Semakan Nama Calon Latihan Khidmat Negara PLKN 2011 / 2012

KUALA LUMPUR – Keinginan lebih 500,000 lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) serta ibu bapa mereka di seluruh negara untuk menyemak status kumpulan pelatih baru sesi 2012 bagi Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) ternyata hampa apabila pelayan laman web PLKN tergendala sejak kelmarin dan berlarutan hingga malam tadi.

Kekecewaan mereka itu bertambah apabila usaha menyemak menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) juga tidak berjaya apabila mesej yang dihantar tidak dibalas.

Berdasarkan maklumat pengendali program, Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), akses bagi status pelatih terpilih sepatutnya boleh diketahui dengan melayari laman web PLKN di alamat www.khidmatnegara.gov.my atau menghantar SMS ke 15888.

Dianggarkan lebih 515,000 remaja yang berusia 18 tahun atau lahir pada 1994 membuat semakan untuk mengetahui jika mereka terpilih mengikut skim latihan selama tiga bulan itu.

Ketua Pengarah JLKN, Datuk Abdul Hadi Awang Kechil (gambar kecil) ketika dihubungi menjelaskan, ia berlaku disebabkan pelayan sistem komputer mereka tidak dapat menampung bebanan akses yang terlalu banyak pada satu-satu masa.

Katanya, JLKN menjangkakan semalam kira-kira 500,000 bakal pelatih cuba mengakses laman web mereka selain menggunakan khidmat SMS.