BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, Jun 15, 2011

Temubual dengan Anonymous Hacker, Malaysia Sasaran Seterusnya

Sumber: www.theepochtimes.com


The "hacktivist" kumpulan, Anonymous, posted kenyataan misi untuk pastebin pada tarikh 12 Jun menjelaskan alasan di balik serangan mereka dirancang dan yang akan datang di website rasmi kerajaan Malaysia. Anonymous amaran, "Kami takut jika anda membuat keputusan lebih lanjut untuk merebut kebebasan manusia, kita [akan] wajib bertindak cepat dan mempunyai belas kasihan."

Anonymous mendakwa bahawa Malaysia adalah mencegah pengedaran tidak maklumat oleh sensor internet, menyebutnya "salah satu daripada kerajaan-kerajaan dunia ketat," serupa dengan alasan di balik serangan terakhir mereka pada laman web kerajaan Turki, selepas 32 orang-yang kerajaan Turki dituntut adalah ahli Anonymous-ditangkap.

Sumber Anonymous terungkap dalam beberapa butiran dalam sebuah wawancara eksklusif dengan Epoch Times pada tindakan Seterusnya, organisasi, dan proses seleksi target kumpulan.

Anonymous mendedahkan bahawa negara-negara target yang dipilih berdasarkan masukan dari pengguna di negara-negara, namun ketika ditanya apakah tidak ada Anonymous di Malaysia, mereka hanya menjawab bahawa "[Kita] tidak boleh memberikan anda bahawa info."

Mereka lebih banyak mendedahkan bahawa negara-negara tertentu, namun terkenal sensor internet, seperti China, adalah sangat sukar untuk menyerang kerana mereka tidak mempunyai ramai pengguna yang berpusat di negara itu dan kerananya tidak sudah berkesan dalam sumber-sumber untuk menyampaikan maklumat. Kumpulan itu mengatakan serangan terhadap China mungkin datang suatu hari nanti, tapi tidak dalam waktu dekat.

Sumber dalam Anonymous meneruskan dengan mengatakan mereka memahami bahawa kerajaan Malaysia akan "tidak bahagia" dan menjangka reaksi negatif. Agar tetap rahsia dan mempersiapkan untuk operasi, Anonymous telah menasihati semua peserta mereka untuk menggunakan Virtual Private Networks (VPN) untuk menyulitkan Sambungan rangkaian mereka dan memindahkan data dari lokasi terpencil yang tidak dapat dicapai tanpa pengesahan.

Sumber-sumber mengatakan bahawa pengguna yang telah ditangkap sebelum gagal untuk menggunakan VPN atau langkah-langkah keselamatan lain untuk melindungi identiti mereka. Anonymous tidak merespon ketika ahli mereka ditahan namun.

Kumpulan membalas melawan Sepanyol pada hari Jumaat untuk menangkap tiga anggota dengan mengambil menuruni laman rasmi polis Sepanyol-usaha yang sedang dikenali sebagai OpPolicia-untuk "total gabungan lebih banyak dari satu jam", bertentangan dengan apa yang beberapa sumber berita melaporkan .

Sumber mengatakan bahawa bahkan sekarang, "OpTurkey", kelanjutan dari usaha melawan kerajaan Turki dalam menanggapi penangkapan dilakukan di Turki, sedang berlangsung. Salah satu ahli mengatakan, "Saya tidak boleh bercakap untuk masa depan operasi, namun saat ini [laman web yang disasarkan] telah turun selama 1 jam sudah dan tampaknya lebih popular daripada OpPolicia, dan tampaknya server target adalah omong kosong, jadi mungkin tinggal down untuk beberapa waktu. "

Mereka mendedahkan bahawa mereka takut "menjadi mundur" dan jangan takut tertangkap, namun mereka merasa aman mengetahui bahawa "ada iman yang membebaskan" dalam sifat Anonymous. Salah satu ahli menyatakan "Itu yang membuatnya menyenangkan sekalipun."

Sifat Anonymous yang paling tepat dinyatakan dalam nama mereka. Mereka melihat diri mereka sebagai kurang dari kumpulan nyata dan lebih dari kolektif suara yang berbicara dan protes terhadap sensor dan apa yang mereka percaya adalah usaha untuk menekan kebebasan bercakap dan maklumat. Komposisi keahlian mereka boleh berubah-ubah dari hari ke hari dan siapa saja boleh menjadi sebahagian daripada tanpa nama pada setiap masa tanpa saham nyata atau kekal.

Ketika ditanya sama ada mereka mempunyai pangkalan pengguna yang besar di Timur Tengah, mereka menjawab, "kumpulan [kita] tidak kumpulan, mereka tersebar di mana-mana. Kami bahkan tidak tahu. "

Sumber juga menyatakan bahawa mereka mempunyai interaksi dengan kumpulan lain hacker yang telah menjadi berita utama, LulzSec. Namun, mereka menyatakan bahawa mereka tidak terlibat dengan kegiatan LulzSec juga tidak mempunyai LulzSec terlibat dengan operasi Anonymous.