BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, Jun 15, 2011

Kejatuhan Facebook Semakin Disedari

KEJATUHAN FACEBOOK? SELEPAS 7 T AHUN (2004-2011)
BILANGAN PENGGUNA FACEBOOK MULA MEROSOT PADA MEI 2011
Friendster Bangkit Dalam Diam
Penulis: Amiene Rev (C) 2011

Sekali pandang, Facebook kini merupakan laman web sosial yang paling berjaya selepas kejatuhan MySpace dan Friendster. Tidak ada lagi kedengaran orang ramai menyebut tentang Friendster, dan sangat sedikit sekali terdengar orang menyebut tentang MySpace. Friendster bagaikan sudah hilang dalam ingatan orang ramai. MySpace pula bagaikan cuma disebut sekali setahun sejak setahun dua yang lalu. Facebook kini disebut setiap hari. Begitulah hebatnya perumpamaan yang boleh dibuat untuk menggambarkan kredibiliti Facebook pada masa ini. Namun begitu, dalam usaha Facebook untuk menembusi pasaran China, Friendster perlahan-lahan bangkit untuk kembali menggegarkan persada jaringan sosial, sementara MySpace pula melakukan kesilapan yang agak besar kerana cuba mengubah imejnya kepada portal berasaskan hiburan muzik.

Namun begitu, mimpi ngeri untuk Facebook dikatakan baru bermula sejak Mei lalu, di mana jumlah pengguna Facebook yang tinggal di Amerika Syarikat dilaporkan telah merosot dari 155.2 juta kepada 149.4 juta orang pada Mei 2011.

Terdapat beberapa negara di mana lebih daripada 100,000 orang penggunanya telah berhenti menggunakan Facebook, dan negara-negara tersebut termasuklah United Kingdom, Norway dan Russia.

Friendster bermula pada tahun 2002, dan zaman kejatuhannya dikatakan bermula sekitar tahun 2009. Menyedari hakikat ini, Friendster mula mengubah strateginya daripada laman jaringan sosial kepada laman jaringan permainan sekitar Mei 2011. Ini membantu melonjakkan semula Friendster ke status yang lebih baik. Zaman kegemilangan Friendster boleh dikatakan agak lama berbanding MySpace iaitu sekitar 7 tahun.

MySpace bermula pada tahun 2003 dan zaman kejatuhannya bermula sekitar tahun 2008. Ini bermaksud zaman kegemilangan MySpace adalah sekitar 5 tahun sahaja. Salah satu punca kejatuhan MySpace dikaitkan dengan faktor perubahan MySpace ke arah elemen hiburan dunia muzik, dan pada masa yang sama, kebanyakan pengguna laman web sosial lebih suka menggunakan laman web sosial yang ringan, bersih, mudah dan cepat untuk digunakan seperti Facebook. Strategi MySpace yang dikatakan silap ini memberi peluang kepada Friendster untuk kembali popular. Asia merupakan ladang jajahan Friendster untuk terus hidup dalam dunia siber.

Facebook bermula pada Februari 2004, dan kemunculannya kini mengatasi populariti Friendster dan MySpace. Setelah kemunculan Facebook, Friendster dan MySpace mula kehilangan pengaruh. Menyedari hakikat ini, Friendster mengambil langkah untuk mengubah strateginya, dan mengambil langkah untuk tidak bersaing dengan Facebook. Ini memberi ruang untuk Friendster bangkit semula.

Facebook kini dalam usaha untuk menembusi semula dunia siber di China. Ini bermaksud Facebook terlebih dahulu harus memecahkan pengaruh tiga laman web sosial paling berkuasa di China pada masa ini seperti Sina Weibo, yang merupakan Twitter versi China, Tencent, yang merupakan raja dalam dunia jaringan sosial, dan juga Renren yang dikatakan mempunyai fungsi mirip Facebook. Renren yang juga memulakan operasinya dengan menarik pengguna-pengguna dari kalangan pelajar kolej, telah ditubuhkan pada tahun 2005, sekitar satu tahun selepas pelancaran Facebook. Sekiranya Facebook hendak menguasai dunia jaringan sosial di China, Facebook harus dulu mengukuhkan fungsi dan kualiti penterjemahan Bahasa Cina. Begitulah pandangan peribadi saya terhadap Facebook. - Amiene Rev

Facebook traffic plummets in the US
Source: Yahoo! News

As its user ranks approach 700 million worldwide, Facebook traffic in the United States has dropped significantly, a sign that the social network behemoth may be on the way down, reports Inside Facebook. Ini bermaksud sekitar 6 juta orang telah berhenti menggunakan Facebook pada bulan Mei 2011. Ini merupakan kali pertama Facebook kehilangan begitu ramai pengguna.

According to statistics from Inside Facebook Gold analytics service — which gets its information from Facebook’s advertising tool — new Facebook users totaled 11.8 million people in May — an impressive number by any stretch of the imagination. But that compares to the 13.9 million who joined in April, and an average of about 20 million in the 12 months prior.

This drop is primarily due to a plunge in registered users in the US. The number of US Facebook users fell from 155.2 million to 149.4 million during the month of May alone. That's nearly 6 million people who decided they no longer need to stay connected through the service, and is the first time Facebook has lost users in the last year.

Facebook-Traffic-May-2011

It’s not looking good in the rest of North America, either. About 1.5 million Canadians also ditched their Facebook profiles, bringing that country’s total users down to 16.6 million. This may or may not mean anything, however, as Canada’s userbase has fluctuated in this area over the past year. Other countries where Facebook had losses of 100,000 or more include: the UK, Norway and Russia.

Facebook made its biggest gains in Latin America, specifically Mexico and Brazil, as well as Asian nations, like India, Indonesia and the Philippines. And worldwide numbers show that Facebook’s traffic is still rising rapidly.

But for Facebook to continue the meteoric climb its enjoyed in recent years, Inside Facebook says the company must break into the populous Chinese market, which would give access to hundreds of millions of users who have yet to join the site. And you know what? It just might do exactly that. Though it’s far from clear how it would compete in this highly competitive — and censored — market.