BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, Jun 30, 2011

Cukai Telefon Mudah Alih Prabayar - Prepaid Tax

Cukai untuk telefon mudah prabayar atau prepaid tax mungkin merupakan antara satu berita yang kurang menyenangkan untuk para pengguna telefon bimbit. Namun cadangan untuk memindahkan cukai telefon bimbit prabayar sebanyak enam peratus ini kepada pengguna telefon bimbit prabayar kini sedang dalam proses pembincangan. Persaingan sengit antara syarikat-syarikat telekomunikasi memungkinkan bahawa idea cukai telefon mudah alih prabayar ini ini akan dimanfaatkan oleh syarikat-syarikat telekomunikasi untuk memperhebatkan pengaruh dalam memenangi persaingan pelanggan. Mungkin ada syarikat telekomunikasi yang akan menyerap terus cukai enam peratus ini bagi menurunkan harga bil, dan seterusnya akan menarik perhatian pelanggan-pelanggan baru untuk beralih ke syarikat telekomunikasi yang menawarkan kos penggunaan prabayar pada kadar yang lebih rendah.

Cukai Untuk Telefon Mudah Alih Prabayar Masih Dibincang

KUALA LUMPUR, 28 Jun (Bernama) — Perbincangan antara pengendali telefon mudah alih tempatan dan kerajaan untuk memindahkan cukai perkhidmatan sebanyak enam peratus kepada pengguna masih berlangsung, kata Timbalan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Joseph Salang Gandum.

Keputusan untuk mengenakan cukai perkhidmatan prabayar akan diputuskan oleh Kementerian Kewangan kemudiannya, kata beliau kepada pemberita selepas menyaksikan pemeteraian Memorandum Persefahaman (MoU) antara Packet One Networks (Malaysia) Sdn Bhd (P1) dan China Mobile, pengendali mudah alih terbesar dunia di sini.

Dilaporkan syarikat-syarikat telekomunikasi sedia bertemu Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) bagi membincangkan mengenai cukai perkhidmatan prabayar yang dirancang di Malaysia.

Sekiranya cukai perkhidmatan disalurkan kepada pelanggan prabayar di Malaysia, sebagai contoh tambah nilai RM10 akan hanya mengandungi RM9.40 nilai panggilan dengan 60 sen dikenakan sebagai sukai perkhidmatan.

Bagaimanapun, Joseph Salang berharap syarikat telekomunikasi akan terus menyerap cukai sebanyak enam peratus memandangkan ini akan sedikit sebanyak mengurangkan beban pengguna.

Sumber: BERNAMA