BLOG DUKE AMIENE REV

Selasa, Jun 07, 2011

Amiene Rev di Ba Ria, Cambodia

Malam ini aku berada di Cambodia. Di sini, aku ada sedikit tugasan yang perlu diselesaikan. Apa pun, aku cuma ingin catatkan satu perkara di sini, waktu di sini tidak sama dengan di Malaysia. Oleh sebab bezanya betul-betul sekitar 1 jam, maka aku tidak perlu membetulkan jam aku. Cukup sekadar memperingatkan diri aku, di sini lewat satu jam berbanding Malaysia. Maka aku pasti, pada ketika ini, waktu di Malaysia sudah menghampiri pukul 12 malam.

Ketika ini, aku sedang menghadap jendela, di ruang tamu. Orang tidak begitu ramai. Masing-masing sedang sibuk dengan tugasan masing-masing. Ada yang sudah pulang.

"Tidak tidur lagi kah?" tanya Chantrea dalam Bahasa Inggeris yang agak fasih. Chantrea selaku penterjemah merupakan salah seorang rakan sekerja yang rapat denganku di sini.

"Oh, ya. Saya sedang menaip sesuatu," beritahuku.

"Apa yang sedang kamu taipkan?" Chantrea datang duduk berhampiranku. Nampaknya tahu benar dia, sebagai seorang Muslim, aku tidak boleh bersentuhan dengan wanita yang halal dikahwini.

Lalu aku pun cepat-cepat menamatkan tulisan ini. Mungkin, ada perkara yang boleh kami bicarakan. Barangkali tentang tugasan pada pagi esok, atau hal-hal peribadi yang halal dikongsi bersama.

Bersambung...