BLOG DUKE AMIENE REV

Selasa, Mei 17, 2011

1 JUN 2011 - Subsidi Diesel Super Dimansuhkan

Subsidi diesel super dimansuh: Berkuatkuasa 1 Jun ini, kerajaan akan memansuhkan pemberian subsidi diesel super kepada beberapa sektor pengangkutan bagi memastikan hanya golongan sasar sahaja menerima bantuan tersebut. Bagaimanapun, pemberian subsidi kepada beberapa pengangkutan awam masih dikekalkan bagi memastikan golongan berpendapatan rendah dan sederhana menikmatinya.

“Kategori kenderaan yang terlibat dengan pemansuhan subsidi itu ialah kenderaan penggerak utama, kargo am, luton kotak, van (panel van, semi panel dan window van), lori rigid minuman botol, lori tangki rigid-tepung, lori rigid-refrigerated, lori tangki air dan teksi limosin.

“Diesel subsidi untuk pengangkutan awam dan bot penumpang sungai pula dikekalkan pada harga RM1.481 seliter, manakala subsidi petrol dan diesel nelayan dikekalkan pada harga RM1.25 seliter,” .

Kenyataan itu memberitahu, susulan keputusan itu setiap kategori kenderaan tersebut tidak lagi membeli diesel pada harga RM1.481 seliter.

“Namun, kenderaan-kenderaan tersebut masih lagi menikmati subsidi dengan pengambilan di stesen minyak pada harga RM1.80 seliter,” menurut kenyataan itu. - KPDNKK