BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, April 21, 2011

Petua Menghilangkan Kutu Beras

Petua Halau Kutu Beras - Hilangkan Kutu Beras (Rice Weevil)
Nama saintifik bagi kutu beras ialah Sitophilus Oryzae

Kutu beras sememangnya sejenis binatang yang tidak berdosa yang mampu mendatangkan masalah kepada para penyimpan stok beras. Kutu-kutu beras ini menyukarkan penanak-penanak nasi untuk memasak nasi. Setiap kali mahu menanak nasi, ada kutu beras, maka pastilah penanak nasi akan berfikir cara yang paling berkesan untuk menghalau dan menghilangkan kutu-kutu beras di dalam beras.

Jemur tengah panas
Cara yang paling mudah ialah tuangkan beras di atas dulang dan jemur di tengah panas. Kutu-kutu beras akan keluar dan lari.

Kain putih dan cili kering
Letakkan cili kering, kemudian tutup dengan kain putih. Kutu-kutu akan suka pada benda yang berwarna putih, apa lagi jika lebih putih daripada beras. Kutu-kutu tak suka dengan cili kering. Oleh itu cili kering sangat berguna untuk menghalau dan menghilangkan kutu beras. Cili kering hendaklah digaul bersama-sama dengan beras.

Hirisan bawang putih mampu halau kutu beras
Ada juga petua lain untuk menghilangkan kutu beras dengan menggunakan bawang putih. Kutu beras tidak suka bau bawang putih maka bau bawang putih boleh menghalau kutu beras. Bawang putih itu hendaklah dipotong-potong atau dihiris-hiris dahulu.

Daun pudina untuk halau kutu beras
Daun pudina perlulah dikeringkan terlebih dahulu dan kemudian kisar jadi serbuk dan gaulkan bersama-sama dengan beras.

Punca kemunculan kutu beras
Kutu beras akan ada dalam beras kalau beras tu lama tak digunakan. Ini berlaku semasa saya masih menggunakan tong biasa untuk isi beras. Asal beras tinggal sedikit, kita akan tambahkan beras baru. Beras yang di bahagian bawah tu kita tak gunakan langsung. Setelah saya gunakan bekas beras yang membolehkan kita gunakan beras paling bawah, maka masalah kutu beras dah tak jadi masalah. (produk apa pun tak kisah, tapi teknik pengambilan beras tu yang membuatkan kutu tak hidup dalam beras, saya gunakan tupperware) masalah kutu beras selepas saya gunakan bekas ini langsung tak ada lagi.
Petua beras, petua kutu beras, tips halau kutu beras, petua menghalau kutu beras, petua hilangkan kutu beras cara menghilangkan kutu beras masalah kutu beras hilang