BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, Disember 02, 2010

Tempat-tempat Menarik di Johor Bahru

Peta Tempat-tempat Menarik di Sekitar Johor Bahru

Tempat-tempat Menarik di Johor Bahru - Bangunan Sultan Ibrahim
Bangunan Sultan Ibrahim merupakan Bangunan Pusat Pentadbiran Kerajaan Negeri Johor di mana menempatkan Jabatan-jabatan Kerajaan Negeri Johor. Pembinaannya dicetuskan oleh Duli Yang Maha Mulia Sultan Ibrahim bagi melambangkan keagungan Kerajaan Negeri Johor yang sedang berkembang dan makmur.

Pada tahun 1937, Kerajaan Johor telah mempersetujui agar pembinaan bangunan Sultan Ibrahim adalah berdasarkan pelan dan rekabentuk yang dihasilkan oleh Syarikat Palmer dan Turner. Senibina yang dihasilkan itu adalah gabungan senibina Melayu Johor, Islam dan Kolonial. Sekali gus, upacara pecah tanah telah dilakukan oleh Duli Yang Amat Mulia Tunku Mahkota pada 7hb November 1938.

Bangunan yang telah menelan belanja RM2,000,000.00 ini telah siap sepenuhnya pada tahun 1942. Luas kawasan adalah 68,000 meter². Satu Majlis Jamuan Makan Malam di Istana Besar telah diadakan pada 3hb November 1942 bagi meraikan pembukaan pejabat di Bukit Timbalan. Sehingga kini, bangunan ini masih lagi tersegam indah dan dikagumi.

Yuran Masuk adalah Percuma


Tempat-tempat Menarik di Johor Bahru - Masjid Abu Bakar
Masjid Abu Bakar merupakan masjid utama Negeri Johor di mana mampu menempatkan 2000 orang dalam satu masa. Lokasinya adalah amat strategik di atas bukit di Jalan Sultan Abu Bakar dan menghadap Selat Tebrau.

Pembinaan masjid ini telah memakan masa selama 8 tahun (1893-1900) dengan kos perbelanjaan sebanyak RM400,000. Seorang jurutera tempatan telah diberi kepercayaan dalam menjayakan projek pembinaan masjid tersebut iaitu Datuk Yahaya Awaludin dengan pengawasan kerja oleh Batwip Mohd. Arif.

Senibina masjid ini adalah gabungan senibina Islam dan Barat Neo-Klasik. Ianya mempunyai 4 buah anjung dan setiap anjung mempunyai menara kubah.

Sesungguhnya, Masjid Abu Bakar merupakan salah sebuah bangunan yang telah disenaraikan oleh Jabatan Muzium dan Antik sebagai nilai warisan yang dilindungi.

Panduan: Masjid ini terletak di Jalan Sultan Abu Bakar bersebelahan Komplek Islam Johor.

Yuran Masuk adalah Percuma

Waktu Dibuka Untuk Pelawat
Hari Isnin-Khamis : 9.00am ~ 4.00pm
Hujung Minggu dan Cuti Am : 9.00am ~ 4.00pm
Hari Jumaat : Tutup


Tempat-tempat Menarik di Johor Bahru - Muzium DiRaja Sultan Abu Bakar
Muzium Diraja Sultan Abu Bakar pada asalnya merupakan Istana Besar, tempat bersemayam Bapa Pemodenan Johor, Sultan Abu Bakar. Muzium ini telah mula dibina pada tahun 1864 dan siap sepenuhnya pada 1866. Rekabentuk yang menggabungkan senibina Melayu dan Inggris ini diilhamkan oleh Datuk Yahaya Awaluddin. Sesungguhnya, Duke of Endinburgh pernah mengunjungi Istana Besar ini pada tahun 1867.

Pada awal tahun 1990an, Duli Yang Maha Mulia Sultan Iskandar telah memutuskan bahawa orang ramai sepatutnya diberi peluang untuk melihat Koleksi Keluarga Diraja di dalam muzium yang sempurna dan tersusun. Baginda juga telah menitahkan agar Istana Besar ditukarkan menjadi muzium dan pada masa yang sama masih digunakan untuk Majlis-majlis Keraian dan Adat istiadat Diraja Johor. Dengan itu, Baginda telah mengisytiharkan dengan rasminya pembukaan Muzium Diraja Sultan Abu Bakar pada 11 Mei 1990.

Di dalam muzium ini, tersimpan pelbagai khazanah berharga keluarga Di raja Johor termasuk hasil seni, kelengkapan, peralatan adat istiadat, senjata rasmi, pingat dan darjah kebesaran serta koleksi perhiasan yang diperbuat dari emas, perak dan belian.

Yuran Masuk
* Warganegara Malaysia ~ RM5.00 (orang dewasa), RM1.00 (kanak-kanak bawah 12 tahun dan pelajar sekolah)
* Bukan warganegara Malaysia ~ USD7.00 (orang dewasa). USD3.00 (kanak-kanak bawah 12)

Waktu Lawatan
Hari Isnin-Khamis : 9.00am ~ 5.00pm
Hujung Minggu dan Cuti Am : 9.00am ~ 5.00pm
Hari Jumaat : Tutup

Panduan: Terletak di dalam kawasan Taman Istana dan mudah untuk tiba dengan menggunakan Jalan Ibrahim atau Jalan Air Molek.

Hubungi Muzium Diraja Sultan Abu Bakar ditalian 07-2230555

Peta Tempat-tempat Menarik di Sekitar Johor Bahru

Tempat-tempat Menarik di Johor Bahru - Dataran Bandaraya Johor Bahru
Dataran Bandaraya Johor Bahru telah siap dibangunkan sepenuhnya pada 1 Januari 1994 sebagai mercu tanda pengisytiharan Johor Bahru sebagai Bandaraya. Gabungan pembinaan Menara jam, fountain, hamparan dan padang hijau yang luas menjadikan ianya cukup strategic untuk menganjurkan pelbagai aktiviti luaran seperti persembahan hiburan, sukan dan permainan serta pameran ekspo.

Panduan: Terletak bersebelahan dengan Jalan Abu Bakar dan Jalan Sungai Chat. Berhampiran dengan Hotel Hyatt Regency.

Tempat-tempat Menarik di Johor Bahru - Galeri Seni Johor
Galeri Seni Johor pada asalnya merupakan sebuah kediaman yang dibina pada tahun 1910 dan dikenali sebagai Bangunan Dato’ Abdullah Jaafar. Kediaman ini pernah menjadi kediaman rasmi Dato’ Abdullah Jaafar iaitu Menteri Besar Johor ketiga.

Oleh kerana ciri-ciri seni binanya yang menarik, bangunan ini telah dipilih untuk dijadikan sebagai Galeri Seni Johor dan dirasmikan pada 29 Januari 1994 oleh Menteri Besar Johor pada masa itu. Pada ketika itu, galeri ini menjadi tempat pengumpulan dan pameran artifak bersejarah terutamanya yang berkaitan dengan seni dan budaya negeri Johor secara bersepadu. Galeri ini menerima kunjungan yang menggalakkan daripada pelawat-pelawat dalam dan luar negara.

Kerja-kerja menaik taraf bangunan ini dimulakan pada tahun 2000. Pada tahun 2003 cadangan telah dibuat untuk menjadikan galeri ini sebagai Galeri Seni Lukis sepenuhnya dan berfungsi sebagai pusat pendidikan, pengumpulan, peragaan, pendokumentasian, rujukan serta tempat untuk menjalankan aktiviti-aktiviti seni lukis. Galeri Seni Johor dibuka semula kepada orang ramai pada 6 Mei 2003. Upacara perasmiannya dilakukan oleh Y.A.B Dato’ Haji Abdul Ghani Othman, Menteri Besar Johor.

Waktu Lawatan
Hari Ahad – Sabtu: 9.00 am ~ 4.30 pm

Yuran Masuk adalah Percuma

Panduan: Lokasi Galeri Seni Johor adalah di Jalan Petrie. Dari Pusat Bandar Johor Bahru, anda boleh menaiki teksi ke No.144, Jalan Petrie.

Hubungi Galeri Seni Johor di talian 07- 2263266


Tempat-tempat Menarik di Johor Bahru - Pusat Kraftangan Rumah MAWAR Pusat Kraftangan Rumah Mawar menawarkan pelbagai pakaian seperti batik dan songket. Begitu juga dengan barangan kraftangan lain seperti tikar, bakul dan kerusi yang diperbuat dari rotan. Ini menjadikan pusat ini menjadi tempat tumpuan pengunjung untuk mendapat hasil-hasil kraftangan yang halus dan bermutu tinggi.

Demonstrasi membuat kraftangan juga ada dipersembahkan untuk pengunjung yang hadir.

Waktu Lawatan
Setiap Hari : 10.00am ~ 4.00 pm
Hari Rabu : Tutup

Yuran Masuk adalah Percuma

Panduan: Lokasi pusat ini adalah di Jalan Sungai Chat. Dari Pusat Bandar Johor Bahru, anda boleh menaiki teksi ke No.888, Jalan Sungai Chat.

Hubungi: Pusat Kraftangan Rumah Mawar di talian 07-2235390


Tempat-tempat Menarik di Johor Bahru - Danga Bay
Semarak dengan aktiviti bertenaga dan penuh dengan kemeriahan yang tidak tertanding, Danga Bay menawarkan pengalaman unik yang mengesankan.
Dengan kawasan seluas 1800 ekar dan persisiran pantai sepanjang 25 km. Danga Bay adalah sebuah pembangunan bersepadu persisiran pantai yang menggabungkan pusat kewangan, komersial, hiburan, pelesiran dan pusat kegiatan mesra keluarga yang unggul di Johor. Ia adalah sebuah Bandar dalam Bandar dengan kemudahan infrastruktur bertaraf dunia. Terletak hanya 5km dari Bandar Johor Bahru, Danga Bay telah menarik ramai warga tempatan dari seluruh Malaysia.

Teluk Danga atau lebih dikenali sebagai Danga Bay merupakan taman rekreasi yang terbesar dalam Negeri Johor. Ianya terletak berhampiran dengan Istana Bukit Serene dan kawasannya merangkumi seluas 1380 ekar.

Kawasannya yang terletak di persisiran pantai telah menjadikan ianya tempat yang amat sesuai untuk melakukan pelbagai aktiviti luaran seperti beristirehat, beriadah, berhibur, menjamu selera dan berkelah. Tambahan pula, pengunjung boleh menaiki bot atau feri untuk menikmati dengan lebih dekat lagi keindahan alam dan melihat pusat perikanan yang boleh diperolehi di Kampung Melayu.

Panduan: Lokasinya terletak di Jalan Skudai. Dari pusat Bandar, anda boleh menaiki teksi atau berjalan di sepanjang persisiran Pantai Lido.

Hubungi Danga Bay di talian 07-2352333

Tempat-tempat Menarik di Johor Bahru - Makam DiRaja Johor
Makam Di Raja Johor yang terletak di Jalan Mahmoodiah menempatkan makam-makam Sultan dan Kerabat Di Raja Johor. Perasekitaran yang bersih dan dihiasi pokok menjadikan makam ini kelihatan tenang dan damai. Rekabentuk makam ini juga kelihatan unik dan menarik. Para pengunjung dibenarkan untuk datang melihat makam ini.

Yuran Masuk adalah Percuma

Panduan: Lokasi Makam Di Raja Johor adalah terletak di dalam kawasan Perkuburan Mahmoodiah. Dari pusat Bandar, anda boleh menaiki teksi menuju ke Perkuburan Mahmoodiah.


Tempat-tempat Menarik di Johor Bahru - Muzium Layang-layang Pasir Gudang
Muzium Layang-layang Pasir Gudang menempatkan pelbagai layang-layang tradisional Melayu yang juga dikenali sebagai wau. Objektif utama kewujudan muzium ini adalah untuk memartabatkan lagi warisan kraftangan Malaysia .

Muzium ini bukan sahaja mempamerkan wau tradisional malahan layang-layang moden yang pelbagai bentuk, rupa dan warna. Pengunjung juga akan dapat melihat demonstrasi membuat wau yang dipaparkan melalui audio dan visual. Setiap tahun, penganjuran Festival Layang-layang Peringkat Antarabangsa akan diadakan dan ianya telah menarik beribu-ribu pengunjung untuk datang.

Panduan: Muzium Layang-layang Pasir Gudang terletak kira-kira 20km dari pusat Bandar Johor Bahru iaitu kira-kira 35 minit perjalanan dengan memandu.


Tempat-tempat Menarik di Johor Bahru - Zoo Johor Bahru
Zoo Johor Bahru merupakan salah sebuah zoo yang tertua di Malaysia . Ianya telah dibina dalam tahun 1928 sewaktu pemerintahan Sultan Sir Ibrahim. Dalam tahun 1960an, zoo ini diserahkan kepada kerajaan negeri untuk kerja-kerja pengurusan dan penyelenggaraan. Kemudian, ianya dibuka untuk orang ramai pada tahun 1962.

Terdapat kira 100 spesies haiwan di dalam kawasan yang seluas 5 hektar ini. Selain melihat spesies haiwan, pengunjung juga boleh melakukan aktiviti seperti menaiki kuda dan paddle boat .

Waktu Lawatan
Setiap Hari: 8.00am ~ 6.00pm

Yuran Masuk
* Orang Dewasa : RM2.00
* Kanak-kanak : RM1.00

Panduan: Zoo Johor Bahru terletak di Jalan Gertak Merah. Dari pusat Bandar Johor Bahru, anda boleh menaiki teksi ke zoo yang terletak bersebelahan dengan Taman Istana.


Tempat-tempat Menarik di Johor Bahru - Hutan Bandar
Meliputi kawasan seluas 50 ekar yang terletak di pertemuan JalanTasek Utara dan Jalan Yahya Awal, Johor Bahru iaitu kira-kira 1.5 km dari pusat bandar raya. Atara komponen yang terdapat di dalamnya termasuklah Laman Tembusu, Medan Selera, Laman Permainan Kanak-Kanak, Kawasan Tasik, dan Tapak Perkhemahan.

Tempat-tempat Menarik di Johor Bahru - Taman Orkid Johor Bahru
Terletak di dalam kawasan Hutan Bandar ini telah dibuka kepada orang ramai pada pertengahan tahun 2003. Bertemakan "Pameran Ekologi Orkid", taman ini mempunyai kawasan seluas lebih kurang 10 ekar, mempunyai bangunan yang menggabungkan rekabentuk seni bina lestari yang berkonsepkan "mesra alam" dan "terbuka".


Tempat-tempat Menarik di Johor Bahru - Laman Merdeka
Taman yang terletak di Tasek Utara iaitu kira-kira 3 km dari Pusat Bandaraya Johor Bahru ini mempunyai kawasan seluas 31 ekar yang merangkumi pembangunan Fasa 1 dan Fasa 2. Di sini pengunjung bukan sahaja dapat beriadah tetapi juga dapat mempelajari berhubung kemerdekaan melalui komponen pembangunan yang telah disediakan.


Tempat-tempat Menarik di Johor Bahru - Taman Rekreasi Tasik Pandan
Laman Rekreasi ini terletak di Jalan Harmoni, Taman Desa Harmoni, daerah Johor Bahru berhampiran dengan Ponderosa Golf & Country Club. Laman Rekreasi ini merangkumi kawasan seluas 6.6 hektar (16.3 ekar) dan dilengkapi dengan sebuah tasik seluas 10 ekar yang terletak di tengah laman ini.


Tempat-tempat Menarik di Johor Bahru - Jewel House
"Jewel House" adalah sebuah bangunan satu tingkat menyerupai sebuah banglo besar yang telah direkabentuk dengan mengambil kira iklim tropika di Malaysia. di dalam bangunan kaca dan kayu yang terletak di Taman Orkid seluas 10 ekar ini terdapat galeri utama dan pusat informasi.

Ruang koridor yang luas dan selesa ini adalah elemen rekabentuk utama dan merupakan kawasan pameran dengan beratus-ratus pokok-pokok orkid termasuk yang memerlukan persekitaran redup atau panas. Semua orkid dipamerkan dengan teliti supaya terserlah kecantikan dan keunikan masing-masing. Beberapa orkid yang telah diberi nama-nama kehormat seperti Renantanda Abdul Ghani Othman. Ascocenda Zanariah dan lain-lain juga dipamerkan.

Bagi mereka yang baru berjinak-jinak dengan alam orkid. "Jewel House" menyediakan bilik audio-visual dan pusat informasi untuk mempelajari dan mendalami ilmu berkaitan orkid. Selain daripada itu, Jewel House juga berfungsi sebagai pejabat pengurusan dan pemasaran orkid dan Persatuan Orkid Malaysia.


Tempat-tempat Menarik di Johor Bahru - Taman Linear
Mula dibina pada 1990, taman ini dibina di Jalan Tun Abdul Razak seluas 5.54 hektar yang bertujuan sebagai tempat beristirehat kepada pengguna jalan raya sebelum meneruskan perjalanan. Jesteru terdapat beberapa pondok rehat serta laluan releksologi disediakan bagi tujuan tersebut. Taman ini turut menyediakan kemudahan-kemudahan rekreasi yang lain seperti :

1. Pondok jaga
2. Wakaf rehat
3. Trek berjogging
4. Mini golf
5. Pancutan air
6. Kandang permainan
7. Tandas awam


Tempat-tempat Menarik di Johor Bahru - Pantai Stulang
Pantai Stulang terletak di Jalan Stulang Laut telah sekian lama menjadi tarikan kepada warga kota yang gemar melakukan aktiviti berternakan air seperti berkelah mandi-manda, luncur angin, skuter air dan kapal layar. Keadaan semulajadi Pantai Stulang menjadikan ia tumpuan utama kepada penggemar sukat laut. Warga kota juga boleh bersia-siar di pusat membeli-belah Kompleks Bebas Cukai yang terletak tidak jauh dari pantai ini.

Tempat-tempat Menarik di Johor Bahru - Persiaran Meldrum
Jalan Meldrum dinamakan Dato' Meldrum (1821-1904), seorang Scotland pertama telah membuka kilang papan di muara Sungai Segget (berdekatan Kompleks Kastam sedia ada, di jalan Sawmill). Pembalakan merupakan industri pertama Johor Bahru pada ketika itu, Jalan Meldrum terletak di tengah-tengah kawasan yang pernah dikenali sebagai Kampung Wong Ah Fook dan Jalan Meldrum telah dinamakan sempena dengan nama anak-anaknya iaitu Siew Nam, Siew Koon dan Siew Chin.

Sebagai "Pedestrian Mall" menyediakan laluan terbuka untuk kemudahan para pengunjung serta diperindah dengan landskap yang menarik di mana pelancong dan penduduk tempatan dapat bersantai di "side walk cafe" dan berhibur dengan persembahan kebudayaan dan artis jalanan.


Tempat-tempat Menarik di Johor Bahru - Legaran Segget
Konsep pembangunan Legaran Segget adalah sebagai "Pedestrian Mall" yang menyediakan laluan hijau yang selesa, selamat dan berinformasi yang bertemakan "Creating Human Experience" melalui elemen-elemen pembangunan yang dicadangkan.

Selain menghubungkan dari satu tempat ke satu tempat Legaran Segget menyediakan ruang untuk pengunjung bandaraya bersantai, berhibur, makanan, maklumat, keselesaan dan mengingati semula sejarah di Sungai Segget.


Tempat-tempat Menarik di Johor Bahru - Legaran Tan Heok Nee Seiring dengan misi untuk menjadikan Johor Bahru sebagai sebuah "Bandar Dalam Taman" menjelang tahun 2005. Legaran Tan Hiok Nee telah direka dengan berkonsepkan "Pedestrian Mall" yang mesra pengguna. Konsep ini adalah untuk mengimbas semula nama Tan Hiok Nee sebagai seorang saudagar kain di Singapura sebelum menjadi seorang saudagar lada hitam & cengkih yang berjaya di Johor Bahru.

Selain itu, pembangunan Legaran Tan Hiok Nee adalah untuk mewujudkan satu jalinan pejalan kaki yang selesa, bersih dan teratur yang menghubungkan kawasan perniagaan di Jalan Wong Ah Fook sehingga ke Jalan Dato' Onn di hadapan Bangunan MBJB dan Pejabat Pos. Selain itu, pembangunan ini adalah untuk merancakkan semula aktiviti-aktiviti perniagaan seterusnya menjadi pusat tumpuan kepada para pengunjung.


Disunting dan disusun semula berdasarkan dan petikan dari sumber:
  • http://www.johordt.gov.my/pelancongan/page/johor_bahru
  • http://www.mbjb.gov.my/web/guest/tempat_menarik