BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Disember 03, 2010

Sinopsis Filem Tangled - Rapunzel dan Cerita Rapunzel yang Asal

Gambar Salah Satu Adegan Dalam Filem Entangled - Rapunzel

Ulasan, Sinopsis dan Susunan Cerita Asal Rapunzel
Ulasan dan Susunan oleh Amiene Rev (C) 2010

Sinopsis Filem Tangled - Rapunzel

Selepas mendapat kuasa penyembuh daripada bunga ajaib Rapunzel, Puteri Rapunzel ang masih bayi telah diculik daripada istana oleh seorang ahli sihir bernama Mother Gothel. Mother Gothel sedar bahawa kuasa sakti penyembuh daripada bunga itu sekarang sedang tumbuh subur menerusi rambut emas Rapunzel. Untuk kekal muda, dia harus mengurung Rapunzel di dalam sebuah menara. Berbelas-belas tahun kemudian Rapunzel membesar sebagai seorang remaja dengan rambut sepanjang 70 kaki. Kerana sudah terlalu lama dikurung di dalam menara, Rapunzel mempunyai keinginan untuk keluar melihat dunia luar. Pada suatu hari, seorang penjahat bernama Flynn Ryder telah menceroboh menara tersebut dan kemudiannya ditangkap oleh Rapunzel. Rapunzel berjaya berunding dengan Flynn Ryder supaya menjadi pemandu pelancong untuknya, membawanya keluar dari menara itu untuk menyaksikan sambutan bunga api di sebuah bandar.

Poster Filem Entangled Rapunzel

Ulasan / Review Filem Tangled - Rapunzel: Judul asal filem ini, Rapunzel ditukar kepada Tangled, manakala watak-watak utamanya dilihat lebih bersifat khusus untuk kedua-dua jantina, lelaki dan perempuan. Ini kerana Disney bimbang sekiranya filem ini ditegaskan dengan judul kewanitaan seperti Rapunzel, maka penonton lelaki kurang berminat terhadap filem ini. Sekiranya anda mahu lihat apakah perbezaan sifat Rapunzel dalam versi asal dengan Rapunzel dalam versi terbaru Tangled, silalah rujuk cerita Rapunzel yang asal di bawah ini.


Cerita Asal Rapunzel
Jacob dan Wilhelm Grimm
Dahulu kala ada sepasang suami isteri yang sudah lama menginginkan anak, tetapi tidak berjaya. Akhirnya wanita itu datang untuk percaya bahawa Tuhan yang baik akan memenuhi keinginannya. Melalui tetingkap kecil di belakang rumah orang-orang ini mereka boleh melihat ke dalam sebuah taman indah yang dipenuhi dengan bunga-bunga yang paling indah dan herba. Kebun itu dikelilingi oleh dinding yang tinggi, dan tidak ada yang berani masuk, kerana itu milik seorang penyihir yang memiliki kekuatan besar dan ditakuti oleh semua orang.

Suatu hari wanita itu berdiri di tetingkap ini, dan ia melihat tempat tidur ditanami dengan bunga Rapunzel yang paling indah. Hal ini tampak begitu segar dan hijau yang ia merindukan beberapa. Itu adalah keinginannya terbesar untuk makan beberapa Rapunzel tersebut. Keinginan ini meningkat dengan setiap hari, dan tidak tahu bagaimana untuk mendapatkan apapun, ia menjadi sedih sakit.

Suaminya takut, dan bertanya, "Sakit apa kamu, isteri tercinta?"

"Oh," jawabnya, "jika saya tidak mendapatkan Rapunzel beberapa dari kebun belakang rumah kami, aku akan mati."

Orang, yang dia kasihi, berfikir, "Sebelum anda membiarkan isteri anda mati, anda perlu mendapatkan dia beberapa Rapunzel, apapun bayaran."

Jadi hanya seperti itu mulai gelap dia memanjat tembok tinggi ke kebun penyihir itu, buru-buru menggali segenggam Rapunzel, dan membawanya ke isterinya. Dia akan membuat salad dari itu, yang ia melahap dengan penuh semangat. Rasanya sangat baik kepadanya bahawa pada hari berikutnya keinginannya lebih telah tumbuh tiga kali ganda. Jika dia adalah untuk memiliki kedamaian apapun, orang itu harus naik ke taman sekali lagi. Dengan demikian ia ditetapkan sekali lagi hanya seperti itu mulai gelap. Tapi tidak lebih cepat dari dia memanjat dinding dari, dengan ngeri, ia melihat penyihir berdiri di sana sebelum dia.

"Bagaimana kau bisa berani," tanyanya dengan wajah marah, "untuk naik ke kebun saya dan seperti pencuri mencuri Rapunzel saya anda akan membayar untuk ini.?"

"Oh," dia menjawab, "Biarlah rahmat menolak keadilan saya cam untuk melakukan hal ini kerana keperluan .. Isteri saya melihat Rapunzel anda dari jendela kita, dan seperti kerinduan datang atas dirinya, bahawa ia akan mati, jika ia tidak mendapatkan beberapa makan. "

Poster Filem Entangled Rapunzel

Kemarahan penyihir's mereda sedikit, dan dia berkata, "Jika hal-hal yang seperti yang anda katakan, saya akan mengizinkan anda untuk mengambil sebagai Rapunzel sebanyak yang anda inginkan Tapi dengan satu syarat:. Anda harus memberi saya anak bahawa isteri anda akan membawa kepada dunia Ini akan. melakukannya dengan baik, dan saya akan merawat seperti ibu. "

Dalam ketakutan orang itu bersetuju untuk segalanya.

Ketika wanita itu melahirkan, penyihir muncul, gadis kecil bernama Rapunzel, dan membawanya pergi. Rapunzel menjadi anak yang paling indah di bawah matahari. Ketika ia berumur dua belas tahun, peri dikunci di sebuah menara yang berdiri di hutan dan yang tidak pintu atau tangga, tetapi hanya sedikit tetingkap kecil di bahagian paling atas.

Ketika ahli sihir yang ingin masuk, dia berdiri di bawah ini dan berteriak:
Rapunzel, Rapunzel,
Biarkan bawah rambut anda kepada saya.

Rapunzel memiliki rambut panjang yang indah, yang halus seperti emas berputar. Ketika ia mendengar suara penyihir, ia mengikat kepang nya, luka mereka di sekitar kait tingkap, membiarkan rambutnya jatuh dua puluh meter ke tanah, dan penyihir yang memanjat itu.

Beberapa tahun kemudian itu berlaku bahawa anak raja itu naik melalui hutan. Saat ia mendekati menara dia mendengar sebuah lagu begitu indah bahawa ia berhenti untuk mendengar. Itu adalah Rapunzel, yang sedang melewati masa dengan bernyanyi dengan suara manis. Sang pangeran ingin memanjat padanya, dan mencari sebuah pintu di menara, tetapi tidak ada yang dapat dijumpai.

Ia naik rumah, tapi lagu itu sangat tersentuh hatinya bahawa ia kembali ke hutan setiap hari dan mendengarkannya. Suatu saat, kerana ia demikian berdiri di belakang pokok, ia melihat pendekatan penyihir, dan mendengar dia berkata:
Rapunzel, Rapunzel,
Biarkan bawah rambut anda.

Lalu Rapunzel kecewa helai rambutnya, dan penyihir yang naik padanya.

"Jika itu adalah tangga ke menara, maka kadang-kadang saya akan cuba keberuntungan saya."

Dan hari berikutnya, sama seperti yang mula gelap, dia pergi ke menara dan berteriak:
Rapunzel, Rapunzel,
Biarkan bawah rambut anda.
Rambut jatuh, dan pangeran memanjat.

Pada Rapunzel pertama sangat ketakutan ketika seorang manusia seperti ia tidak pernah dilihat sebelum datang padanya. Namun, sang pangeran mulai berbicara dengannya dengan cara yang sangat ramah, mengatakan bahawa hatinya telah begitu tersentuh oleh bernyanyi bahawa ia boleh tidak ada kedamaian sampai ia telah melihatnya secara langsung. Lalu Rapunzel kehilangan rasa takutnya, dan ketika ia bertanya apakah dia akan mengambil dia sebagai suaminya, ia berfikir, "Ia lebih suka saya daripada akan Frau Gothel tua." Dia bilang ya dan meletakkan tangannya ke dalam nya. Dia berkata, "Aku akan pergi dengan anda dengan senang hati, tapi saya tidak tahu bagaimana untuk turun. Setiap kali anda datang, membawa helai sutera, dari yang saya akan menenun tangga. Ketika selesai saya akan turun, dan kau boleh membawaku pergi pada kuda anda. Mereka menetapkan bahawa ia akan datang ke setiap malam nya, untuk wanita tua datang hari.

Penyihir tidak melihat apa yang terjadi sampai suatu hari Rapunzel berkata kepadanya, "Frau Gothel, katakan mengapa bahawa anda lebih sukar untuk menarik daripada sang pangeran muda, yang akan tiba sebentar lagi sekarang?"

"Kau anak bertuhan," teriak penyihir itu. "Apa yang saya mendengar daripada anda Saya fikir? Aku telah membuang anda dari seluruh dunia, tetapi anda harus tetap menipu aku."

Poster Filem Entangled Rapunzel

Dalam marah dia menjambak rambut indah Rapunzel's, membungkusnya beberapa kali di tangan kirinya, memegang gunting dengan tangan kanannya, dan menggunting rambut Rapunzel. Dan dia sangat kejam yang ia mengambil Rapunzel ke padang gurun di mana dia sangat menderita.

Pada malam hari yang sama bahawa dia dihantar Rapunzel pergi, peri mengikat rambut yang sudah terpotong itu untuk menyambung di puncak menara, dan ketika putera itu berseru:
Rapunzel, Rapunzel,
Biarkan bawah rambut anda.
ia membiarkan bawah rambut.

Putera naik, tapi di atas, bukan nya Rapunzel tercinta, ia menemukan penyihir, yang mengintip di dia dengan tampak beracun dan jahat.

"Aha!" dia menangis mencemuh. "Anda telah datang untuk menemui wanita pujaan anda tapi itu burung yang indah tidak lagi duduk di sarangnya, juga tidak dia bernyanyi lagi Kucing punya nya Dan akan awal mata anda keluar juga anda miliki. Kehilangan Rapunzel. Anda tidak akan pernah melihatnya lagi. "

Pangeran itu diatasi dengan kesedihan, dan putus asa ia menjatuhkan diri dari menara. Dia melarikan diri dengan hidupnya, tetapi duri di mana ia jatuh menusuk keluar matanya. Buta, ia mengembara tentang di hutan, makan apa pun kecuali rumput dan akar, dan melakukan apa-apa selain menangis dan meratap atas kehilangan isteri tercinta. Dengan demikian ia mengembara tentang sengsara selama beberapa tahun, akhirnya terjadi ke padang gurun di mana Rapunzel tinggal sedih dengan si kembar bahawa ia telah melahirkan.

Poster Filem Entangled Rapunzel

Dia mendengar suara dan berfikir itu akrab. Dia maju ke sana, dan ketika ia mendekat, Rapunzel mengenalinya, dan menangis, memeluk lehernya. Dua daripada air matanya jatuh ke matanya, dan mereka menjadi jelas sekali lagi, dan ia boleh melihat juga seperti dahulu. Dia memimpin ke dalam kerajaannya, di mana ia diterima dengan sukacita, dan untuk waktu yang lama mereka hidup bahagia dan puas.

Sumber cerita asal dalam Bahasa Inggeris:
  • Jacob and Wilhelm Grimm, Rapunzel, Kinder- und Hausmärchen (Children's and Household Tales -- Grimms' Fairy Tales), 7th ed. (Berlin, 1857), no. 12.
  • http://www.pitt.edu/~dash/grimm012.html