BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, Disember 22, 2010

Hadis Percintaan untuk Wanita yang dipermainkan Lelaki - Surat Pembaca

NURKASIH: Cinta tiga segi merumitkan? Istikharahlah kamu.

Surat kiriman daripada Girlz - Perlukah kuterima lagi?
Assalammualaikum. Di sini kuingin meminta pendapat tentang masalah yang kuhadapi sekarang. Saya mengenali seorang lelaki yang sama umur denganku. Aku bercinta dengan dia cukup sempurna pada mulanya tetapi selepas beberapa bulan hatiku cukup sangsi dengan cintanya dengan kesangsian dan tidak percaya kepadanya benar-benar berlaku apabila aku mendapat tahu dia mempunyai kekasih yang lain selepas dia mencuri hatiku DAN KETIKA CINTAKU KEPADANYA BAHAGIA.

Berdasarkan surat ini, ada kemungkinan dia hendak kahwin dua.

Allah ingin tunjukkan kepadaku tentang kejujuran dia dalam bercinta. Rupa-rupanya dia menduakanku selama ini. Kumendapat tahu dia dan perempuan itu baru saja bercinta dalam masa 2 hari. Hatiku hancur musnah dengan sikap dia sebenar. Aku macam tidak percaya dengan apa yang dilakukan kerana selama ini dia menasihatiku tentang kejujuran dan keikhlasan dalam hubungan tapi sebaliknya dia yang menghancurkan sifat kejujuran dan keikhlasan dalam perhubungan.

Selepas aku mendapat tahu dengan semua itu, dia meminta maaf dengan apa yang dilakukan, dia beritahu kepadaku bahawa dia dengan perempuan itu sudah putus dan dia memilihku untuk teruskan hubungan ini dengan perasaan sayang yang kuat aku menerimanya semula tetapi manisnya sementara apabila aku dapat mengetahui lagi tentang kejujuran dia dalam hubungan ini.

Setiap orang berhak membuat pilihan hati tetapi kuasa jodoh di tangan Allah.

Allah cukup memberikan ku petunjuk untuk aku ketahui tentang kejujurannya kepadaku kali ini. Rupa-rupanya dia masih bersama perempuan itu. Dia tidak memutuskan perhubungan. Aku jadi lemah dan hancur. Masa itu tahap kesabaranku tidak terkawal selepas ditipu untuk kedua kalinya. Hanya Allah sahaja yang tahu dengan apa kurasakan. Aku memutuskan hubunganku dengan dia.

Tetapi hingga kini dia mencariku untuk teruskan hubungan. Dia memujuk ku dan masih memanggil ku SAYANG walaupun aku dan dia sudah putuskan hubungan. Katannya dia betul-betul telah meninggalkan perempuan itu kerana dia terlalu sayang kepadaku dan tidak boleh kehilangan ku. HARUSKAH KU PERCAYA SEMUA KATA-KATANYA?????????????

Jika cintamu ibarat kisah dalam filem Sembilu, maka cinta itu
akan ada duka dan lara. Kembalilah ke jalan Allah.


Aku perlukan ketenangan tetapi dia kerap hadir dalam hidupku untuk teruskan lagi hubungan yang dulu. AKU BINGUNG DENGAN SEMUA NI. APA YANG PERLU KULAKUKAN??? HARUSKAH AKU TERIMA NYA KEMBALI????? HARUSKAH KULUPAKN SEMUA INI??? TOLONG BERIKAN PENDAPAT KEPADAKU.


Surat balasan daripada Amiene Rev
Waalaikumussalam. Jawapan saya sangat mudah. Buat solat istikharah seberapa segera. Itu sahaja. Kalau secara logiknya, memang saudari digalakkan untuk meninggalkan lelaki tersebut. Tetapi, kalau sikap saudari yang masih merelakan diri untuk bermain dalam api derita cinta yang sebegini, saya cadangkan buatlah solat istikharah. Sekian, terima kasih.

Jika kamu ingin menjadi madu kerana sukar untuk meninggalkan si dia,
maka peduli apa tentang kekasihmu ada perempuan lain?

Lelaki yang beriman akan mencari calon isteri berpandukan hadis Rasulullah S.A.W yang bermaksud: "Perempuan dikahwini atas empat perkara; kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya, dan agamanya. Pilihlah perempuan beragama, nescaya kamu diberkati Allah." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Seorang wanita yang apabila keliru dalam percintaannya dan kemudian dia melakukan istikharah, maka itulah wanita yang bijak. Namun, kalau wanita itu enggan melakukan istikharah biarpun sudah diberitahu maka itulah serugi-rugi wanita.

SKETSA (sekadar berhibur)
Gadis Keliru: Ah, peningnya hidup ini. Patutkah aku pilih si dia?
Ustazah: Buatlah solat istikharah, mohon petunjuk dari Allah.
Gadis Keliru: Tapi... tapi...
Ustazah: Tapi apa, itulah yang terbaik daripada pening-pening kepala tak tentu hala.
Gadis Keliru: Tapi saya tak tahu macam mana nak buat. Thee.. hee.. hee...
Ustazah: Astagfirullahalazim. Belajarlah.