BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Oktober 30, 2010

Seminggu Untukmu - Siri 5

Gambar Hiasan: The Descent - 18 SG
Seminggu Untukmu - Siri 5
Penulis: Amiene Rev (C) 2010
Ini sebuah karya eksperimentasi

NOTA AMIENE REV: Dalam siri kali ini, penulis akan membawa pembaca ke 23 tahun kemudian selepas peristiwa Sulaiman, Taib dan Harun menemui makhluk-makhluk ganjil. Watak utama kisah bersiri kali ini akan muncul tidak lama lagi.

Sebuah kereta mewah meluncur laju di atas tar, yang di sekelilingnya terdapat pokok-pokok hutan yang tinggi dan menghijau. Tidak lama selepas itu, sebuah kereta Proton Putra memotong laju kereta mewah itu.

"Mak, tengok! Adam memecut laju lagi!" jerit Fatin.

Seorang wanita berusia dalam lingkungan 30-an, walau bagaimana pun kelihatan selamba sahaja.

"Biarkan." Jauh di sudut hatinya, wanita itu tidak senang dengan sikap anak lelaki tirinya itu. Langsung tidak tahu menghormati dirinya sebagai isteri baru Tuan Adnan. Dia cuma mengambil berat tentang Fatin, anak kandungnya yang baru berusia 10 tahun itu.

Wanita itu terus memandu perlahan-lahan. Hala tuju mereka adalah ke sebuah rumah besar di tengah padang yang baru dibeli oleh Tuan Adnan. Rumah tersebut merupakan rumah persinggahan mereka untuk percutian kali ini.

-o-

Adam telah tiba di depan rumah besar di tengah padang itu. Rumah itu kelihatan amat unik. Tidak ada rumah lain di sekitarnya. Rumah ini terpencil di tengah padang.

Adam berjalan-jalan di sekeliling rumah itu. Dia agak terpesona dengan pemandangan di sekitarnya. Patutlah ayahnya, Tuan Adnan berkenan untuk membeli rumah ini. Persekitarannya kelihatan amat menenangkan. Angin yang bertiup sepoi-sepoi bahasa menyegarkan. Tentu seronok berada di dalam rumah ini, fikir Adam.

Tiba-tiba mata Adam terhenti pada satu sudut di tengah padang. Terdapat seketul batu sebesar kereta. Terdapat tulisan-tulisan yang kurang jelas. Adam yang baru genap berusia 18 tahun terus berlari ke arah batu besar itu. Dia meneliti tulisan yang tertera di atas batu itu. Tulisan itu berbunyi:

JAGA-JAGA BILA MALAM
BINTANG TAKUT BERKELIP-KELIP
BULAN BANTU SULUH JALAN
CEPAT LARI! LARI CEPAT!

Adam tersenyum membaca baris-baris ayat yang baginya agak kelakar itu. Dia meneliti satu lagi set tulisan yang ditulis bersebelahan dengan set tulisan yang pertama itu tadi. Tulisan itu berbunyi:

SIANG INDAH MALAM SERAM
MATA HIJAU BULAT MERENUNG
LARI JANGAN TAK LARI
NANTI JADI SEPERTI MEREKA

Adam tersenyum hambar. Dia merasakan penulis yang menulis kata-kata itu sungguh kelakar. Kemudian, Adam terdengar bunyi enjin kereta yang dipandu oleh ibu tirinya, Melissa. Muka Adam lantas berubah menjadi dingin.

Adam tidak suka ibu tirinya. Adam menganggap ibu tirinya itu berkahwin dengan ayahnya semata-mata kerana harta. Akibat perkahwinan ibu tirinya dengan ayahnya, ibu Adam lari entah ke mana kerana merajuk. Ibu kandung Adam juga seorang ahli perniagaan. Kali terakhir Adam melihat ibunya ialah ketika dia berusia tujuh tahun.

BERSAMBUNG...

Seminggu Untukmu - Siri 5
HAKCIPTA: Amiene Rev (C) 2010