BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, September 23, 2010

Surat Pembaca - Tekanan Menghadapi PMR

Surat kiriman daripada Naz: Tekanan Menghadapi PMR
Saya seorang pelajar tingkatan tiga yang akan menduduki PMR tapi saya msih tidak dapat menguasai semua mata pelajaran terutamanya Matematik.

Jawapan daripada Amiene Rev:
Untuk menguasai Matematik, Naz memerlukan latihan yang berterusan. Pastikan setiap hari Naz melakukan latihan sekurang-kurang satu soalan untuk satu bab. Dapatkan rakan-rakan yang boleh dijadikan kawan belajar. Belajar secara berkumpulan.

oOo

Surat kiriman daripada Frodo: Susah Memahami Soalan
kadang kala saya bingung, mcm mna nak menjawaB soalan terutama sekali soalan sains dgn sejarah dan bahasa english lain soalan minta lain pula yg saya buat kadang2 tu saat2 terakhir baru dapat idea baru terfikir apa yg patut d buat. jadi d sini saya amat sangat berharap agar pihak Duke Amiene Rev boleh memberikan pandangan dan pendapat yg boleh membantu saya. segala kerjasama yg d berikan saya dahului dgn ucapan ribuan terima kasih.

Jawapan daripada Amiene Rev:
Mana-mana soalan biasanya akan meminta Frodo melakukan sesuatu. Cuba gariskan arahan yang ada dalam soalan. Cubalah bertanya kepada guru atau rujuk kepada Kamus Dewan atau kamus Bahasa Inggeris untuk memahami maksud satu-satu istilah yang digunakan dalam soalan. Biasakan diri dengan istilah-istilah atau arahan-arahan soalan.

oOo

Surat kiriman daripada Salma: Lemah Dalam Pelajaran
SAYA LEMAH DLM MATA PELAJARAN MATEMATICS DAN SAINS.SAYA JUGA TIDAK TAHU,MUNGKIN BOLEH DIKATAKAN LEMBAB DALAM PEMBELAJARAN. TETAPI SAYA JUGA INGIN CEMERLANG DALAM UPSR SEPERTI ORANG LAIN DAN DAPAT MEMBANGGAKAN IBUBAPA SAYA.

Jawapan daripada Amiene Rev:
Masalah lemah dalam pelajaran Matematik dan Sains yang dihadapi oleh Adik Salma boleh diatasi sekiranya Adik Salma melakukan perkara-perkara berikut:
  1. Mencari rakan belajar.
  2. Mengikuti kelas tuisyen secara peribadi.
  3. Sentiasa bertanya soalan kepada guru.
  4. Berdoa, berusaha dan bertawakal.
  5. Menjaga pemakanan dengan memakan makanan berkhasiat.
  6. Rajin melakukan latihan, khususnya untuk soalan-soalan Matematik.
  7. Berkemahiran membuat peta minda (boleh belajar dengan guru di sekolah).
Semoga senarai usaha di atas dapat dilakukan oleh Adik Salma. Selamat berusaha dan semoga berjaya dalam UPSR.