BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, September 08, 2010

Surat Pembaca - Dilupakan Kekasih

KALIMAH ALLAH ... Mohd Hafizan Mohd Hisham, 7, dari Kampung Batu 8, Jalan Alor Star-Sungai Petani menunjukkan katak puru yang mempunyai corak badan seolah-olah kalimah "Allah" di bawah perutnya di rumahnya di sini. -foto BERNAMA

Surat kiriman daripada Romy:
Salam,

Saya pernah memiliki seorang kekasih yang sangat saya cintai. Saya sanggup mengorbankan segalanya demi dia. Namun, percintaan kami dihalang oleh keluarga kekasih saya. Mereka mencuba sedaya upaya untuk memisahkan kami hingga menggunakan khidmat bomoh agar kekasih saya melupakan saya. Sekarang kekasih saya itu sudah pun melupakan saya. Tapi jauh di sudut hati saya, saya dapat merasakan dia masih mengingati saya. Saya hilang arah tuju sejak kehilangan dia. Saya tidak tahu nak buat apa. Saya tidak berdaya melupakan dia walaupun saya dah mencuba berkali-kali. Bagaimana saya hendak mengetahui adakah kekasih saya itu masih mengingati saya? Apakah nasihat saudara untuk saya? Bagaimana caranya untuk saya menerima semua ini.

Jawapan daripada Amiene Rev:
Salam kembali,

Pertama, saya harus menegur saudara tentang satu perkara berkenaan dengan jodoh. Jika ada jodoh saudara dengan si dia, maka walau betapa hebat pun halangannya tetap tidak akan dapat menghalang saudara daripada berkahwin dengan si dia. Saudara harus belajar untuk pasrah, dan bertawakal kepada Allah.

Jangan cinta mendahului keredhaan-Nya. Saudara harus mengadakan solat istikharah untuk memastikan sama ada si dia benar-benar yang terbaik untuk saudara. Jika petunjuknya baik, maka teruskan hubungan tersebut.

Ilmu bomoh adalah ilmu sihir, ilmu Allah jauh lebih hebat daripada ilmu sihir. Jika si dia adalah jodoh untuk saudara yang ditentukan Allah, maka pasti dia akan menjadi milik saudara. Tunaikan solat istikharah dahulu sebelum bertindak ke atas si dia.