BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, September 05, 2010

Surat Pembaca - Badan Kawan Berbau Masam

Surat kiriman daripada Sally:

Kawan saye bername X. saye bukan nak mengutuk die tapi saye mahu die berbau wangi ke sekolah. kerana apabila die datang ke sekolah badannya bau sgt... sampai kawan2 lari & tdk mahu kawan dengan die... so, ape perlu saye buat untuk saye jadikannya sempurne mcm orang lain... kadang2 baru dtg ke sekolah bajunye sudah lecun basah.. berbau sangat... saye tdk berani menegur die takut kalaw die kecik hati dengan saye... saye kesian tengok die... apakah yang harus saya buat untuk tangani masalah ini????

Jawapan daripada Amiene Rev:
Apa kata jika Cik Sally mencadangkan kepada dia agar menggunakan deodorant yang banyak terdapat di pasaran. Mungkin juga Cik Sally boleh memberikan deodorant tersebut sebagai hadiah untuknya dan apabila dia datang ke sekolah dengan memakai deodorant, Cik Sally berilah pujian atau komen positif untuknya berkenaan bau badannya yang sudah hilang.

Sebenarnya, adalah lebih baik jika Cik Sally menegur dia. Ingatlah, kawan yang baik akan menegur biarpun teguran itu pahit sama sekali, demi kebaikan seorang kawan.