BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, September 23, 2010

Surat Pembaca: Sukar mempelajari subjek Sains

Surat daripada Kami: Sukar mempelajari subjek Sains
Sejak diperkenalkan subjek ini dalam bahasa inggeris, susah untuk kami faham berbanding ketika subjek ini dalam bahasa melayu. .Ketika cikgu mengajar cikgu selalu menggunakan bahasa ROJAK....DAN SPEAKING PUN TAK BETUL,Kami juga selalu dipinggirkan sewaktu belajar, Cikgu lebih memilih untuk mengajar budak-budak yang pandai..APA YANG PATUT KAMI BUAT???

Jawapan daripada Amiene Rev:
Perlu dimaklumkan kepada Kami, bahawa tidak ada guru yang sempurna di dunia ini. Mana-mana guru pun akan melakukan kesilapan juga. Tidak semestinya semua orang yang berjaya pandai dalam semua subjek. Contohnya jurutera, pernah dilihat kebanyakan pelajar yang mengambil jurusan kejuruteraan, termasuk mekanikal dan elektrikal, yang lemah dalam Bahasa Inggerisnya. Contohnya, pelajar-pelajar ini masuk ke universiti dengan keputusan 9A dan 1D, di Gred D itu mewakili Bahasa Inggeris. Tentang guru sekolah adik yang lebih memilih untuk mengajar pelajar yang pandai, adik boleh cuba mengubahnya dengan menunjukkan minat dan kesungguhan yang mendalam terhadap subjek tersebut. Dengan cara ini, guru Adik mungkin akan berubah fikiran. Hendak seribu daya, tidak hendak seribu dalih. Jika Adik mahu berjaya dalam subjek Sains, pastikan Adik mempunyai minat dan kesungguhan untuk berusaha.

oOo

Surat kiriman daripada Amir Ashraf: Pemilihan Jurusan Tingkatan 4
As'kum, saye nak minta pendapat abg....saya bersekolah di SMK JALAN EMPAT Bandar Baru Bangi saya mendapat 8 A straight dlm PMR 2009 pada tahun 2009, saya pening nak pilih jurusan apa, abang boleh tlg bg cadangan kpd saya.....

Jawapan daripada Amiene Rev:
Waalaikumussalam. Memandangkan Amir berjaya mendapat 8A dalam PMR, adalah digalakkan Amir mengambil aliran Sains Tulen. Kelebihan aliran ini ialah, Amir boleh masuk ke mana-mana bidang di peringkat pengajian tinggi dengan lebih mudah kerana aliran Sains Tulen adalah aliran yang fleksibel.

oOo

Surat kiriman daripada Hajar: Aliran apa yang perlu saya ambil di tingkatan 4?
Keputusan pmr saya adalah seperti ini:
english-B
matematik-A
sains-B
kemahiran hidup-A
b.melayu-A
b.arab-A
p.islam-A
sejarah-A
geografi-B

masalah saya ialah saya tak tahu nak pilih aliran same ada aliran sains tulen ataupun akaun. saya orang yang bercita-cita ingin menjadi akauntan. memang saya tahu saya perlu ambik aliran akaun tetapi pada saya aliran sains tulen juga panting kerana aliran sains boleh masuk dalam apa jua bidang yang boleh saya ceburi selepas spm berbanding aliran akaun. ramai orang kata aliran sains susah... sebab itu saya sukar hendak membuat keputusan.

Jawapan daripada Amiene Rev:
Jika Hajar berminat untuk menjadi akauntan, ambil sajalah aliran yang berkaitan dengan perakaunan. Semoga mudah mencapai cita-cita menjadi akauntan.