BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, September 30, 2010

Seminggu Untukmu - Siri 4

Gambar Hiasan: The Descent 2 - 18 SG

Seminggu Untukmu - Siri 4
Penulis: Amiene Rev (C) 2010
Ini sebuah karya eksperimentasi

Gelap! Bau busuk mayat reput! Makhluk aneh yang menggigit. Semua ini bukan perkara yang menyenangkan. Ketiga-tiga lelaki itu kini terperangkap dalam keadaan yang sungguh tidak menyenangkan.

"Pedulikan bau mayat, cepat kita keluar dari sini!" Tegas Taib.

Ketiga-tiga mereka menyuluh ke arah pintu yang masih terbuka.

"Cabut!" Jerit Taib. Mereka bertiga pun berlari keluar dari rumah besar yang penuh dengan misteri itu. Harun cepat-cepat membuka pintu kereta di bahagian pemandu, diikuti dengan Taib di pintu belakang dan Sulaiman di pintu depan.

Harun menghidupkan enjin dengan tergesa-gesa, sebelum bumbung kereta mereka tiba-tiba dihempap sesuatu dengan kuat.

"Apa tu..." belum sempat Harun menghabiskan ayatnya, seekor makhluk melompat ke bahagian depan kereta dan duduk dalam keadaan mencangkung sambil menyerigai ke arah mereka yang berada di dalam kereta.

"Cepat! Hidupkan enjin!" Jerit Taib.

Harun memutarkan kunci kereta, lalu enjin kereta dihidupkan. Lampu dipasangkan, pedal kereta ditekan sekuat-kuatnya. Harun membuat pusingan 270 darjah, lalu makhluk aneh itu pun tercampak ke samping.

Harun memecut laju kereta, merentasi padang rumput dan terus ke jalan besar. Taib menoleh ke belakang. Seekor makhluk aneh kelihatan berpegang kuat di belakang bonet kereta, berusaha sedaya-upaya untuk menstabilkan dirinya.

"Harun, pecut laju lagi! Ada seekor lagi di belakang ni!"

"Bukan seekor, banyak lagi di belakang tu," ujar Sulaiman dengan nada yang agak bersahaja.

Dia dapat melihat menerusi cermin sisi, terdapat beberapa ekor lagi makhluk kelihatan berlari dengan pantas mengejar kereta mereka. Nampaknya makhluk-makhluk tersebut bersungguh-sungguh mahu menangkap mereka bertiga.

"Harun!!!"

"Ya, ya! Aku tahu!" Harun menekan pedal minyak sekuat-kuatnya. Enjin kereta mengaum dengan garau dan kuat. Kereta tersebut terus memecut laju, dan makhluk yang berada di belakang kereta tadi jatuh berguling-guling di atas jalan raya.

Kereta itu semakin menjauhi makhluk-makhluk itu. Di belakang kereta, Taib dapat melihat jelas makhluk-makhluk itu semakin jauh ke belakang, meninggalkan kesan pasangan-pasangan mata berwarna hijau di dalam kegelapan.

-o-

Kereta itu terus meluncur laju di jalan raya. Ketiga-tiga mereka masih dalam keadaan terkejut. Sulaiman walau bagaimana pun kelihatan cuba mengingati sesuatu.

Tiba-tiba dia teringatkan suasana di sebuah paya. Kabus cukup tebal. Bunyi binatang-binatang hutan, cengkerik, katak dan bermacam-macam jenis serangga mencelarukan pemikiran.

Di dalam paya itu, kelihatan berbelas-belas ekor makhluk berbentuk manusia, timbul. Bermula dengan kepala, kemudian mata hijau yang membonjol keluar, dan badan yang kurus kering. Kesemua makhluk itu berjalan perlahan-lahan merentasi paya dan terus naik ke daratan.

"Teruk!" bisik Sulaiman.

"Kenapa?" tanya Taib.

"Kau sudah kena gigitkah?" tanya Sulaiman secara mendadak.

"Err... aku rasa tak. Cuma dicakar sahaja." Taib membelek-belek kesan luka pada lengannya.

"Teruk!" ujar Sulaiman.

"Kenapa?" tanya Taib lagi.

"Cuma ada seminggu untukmu, untuk kekal sebagai manusia!" jawab Sulaiman, serius.

Taib tercengang. Jantungnya berdegup pantas. Dia tidak mahu percaya, tetapi riak muka Sulaiman memberitahunya, bahawa Sulaiman tidak berniat untuk bergurau.


Bersambung

Seminggu Untukmu - Siri 4
HAKCIPTA: Amiene Rev (C) 2010