BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, September 24, 2010

Seminggu Untukmu - Siri 3

Gambar Hiasan: The Descent 2 - 18 SG

Seminggu Untukmu - Siri 3
Penulis: Amiene Rev (C) 2010
Ini sebuah karya eksperimentasi

Kegelapan yang tiba-tiba menerpa ruang di dalam rumah besar itu menyebabkan jantung ketiga-tiga orang pegawai polis itu hampir tercabut kerana terkejut. Taib yang berada di tingkat atas menyalakan lampu suluhnya. Dia memegang lampu suluh itu dengan tangan kirinya, manakala tangan kanannya memegang sepucuk pistol dengan erat.

"Sulaiman! Harun! Kamu berdua bagaimana?" Laung Taib dari tingkat atas rumah. Dengan berhati-hati dia menyusun langkah untuk keluar dari rumah itu. Dia mesti turun ke tingkat bawah dengan segera untuk menemui kedua-dua orang rakannya.

Perlahan-lahan dia menyuluh ke tangga, lalu menuruni tangga dengan berhati-hati. Tiba-tiba, kedengaran salah satu pintu di bahagian atas dibuka, dan ditutup kembali dengan pantas.

Taib menghentikan langkahnya, dia menyuluh ke bahagian atas. Tanpa disedarinya, satu bunyi nafas yang mendengus ganjil kedengaran semakin menghampirinya. Taib semakin berdebar-debar. Perasaan cemas kuat mengatakan dirinya dalam bahaya.

-o-

Sementara itu Harun yang berada di bilik bacaan di bahagian bawah, telah menemui sesuatu di atas meja. Bilik bacaan itu kelihatan berselerak. Buku-buku bertaburan di atas lantai. Namun kini kerana kegelapan, dia terpaksa menggunakan lampu suluh, dan bergegas kembali ke ruang tamu.

Lorong dari bilik bacaan ke ruang tamu agak sempit. Bilik bacaan itu terletak di tengah-tengah antara tiga buah bilik. Masih ada satu bilik yang belum diperiksa. Kegelapan membantutkan niat Harun untuk memeriksa bilik yang terakhir. Dia terus melangkah dengan berhati-hati ke ruang tamu.

Tanpa disedarinya, ada satu lembaga kecil mengekorinya perlahan-lahan, secara merangkak dari belakang.

Harun terdengar laungan Sulaiman, meminta mereka semua kembali ke ruang tamu.

-o-

Sulaiman yang berada di dapur, sebelum ini telah ternampak kelibat lembaga hitam memerhatinya dari celah-celah tingkap dapur yang berpaku. Dia pantas mencapai pisau. Keadaan yang gelap-gelita menyebabkan Sulaiman perlu pergi ke ruang tamu.

Hatinya kuat mengatakan rumah ini berbahaya. Musibah akan berlaku jika mereka bertiga tidak bergabung kembali.

"Harun! Taib! Cepat ke ruang tamu semula!" Laung Sulaiman.

Sulaiman dan Harun terus bergegas ke ruang tamu. Apa yang terlintas di fikiran Sulaiman kini adalah suis utama bekalan elektrik rumah di ruang tamu. Pasti ada seseorang telah menutupnya, fikir Sulaiman.

Belum pun sampai mereka di ruang tamu, bunyi tembakan telah kedengaran dilepaskan dari tingkat atas rumah besar itu. Satu demi satu das tembakan dilepaskan. Cahaya terang menyinari ruang tangga rumah besar buat beberapa kali bagi setiap kali tembakan dilepaskan.

"Taib!" Laung Sulaiman. Senyap. Kemudian terdengar bunyi sesuatu sedang jatuh berguling-guling dari atas tangga.

Sulaiman cepat-cepat pergi ke tangga rumah. Harun ternampak cahaya lampu suluh Sulaiman, lalu dia pun membuka langkah-langkahnya dengan luas, lalu meluru ke arah cahaya tersebut.

Dia masih belum sedar, ada satu lembaga sedang mengintipnya dari belakang.

-o-

Sulaiman menyuluh ke arah lantai berhampiran tangga. Kelihatan ada kesan cecair hitam di lantai. Kemudian dia terdengar bunyi seseorang sedang menuruni tangga dengan perlahan-lahan. Sulaiman pantas menyuluh ke arah tangga.

"Taib?"

Hatinya lega kerana mendapat Taib tidak apa-apa. Pada ketika itu juga, Harun sudah berada di situ. Mereka berdua berasa lega.

"Apa yang berlaku?" Tanya Harun.

"Ada sesuatu benda, macam manusia, tapi bukan manusia. Mungkin monyet?" Jelas Taib. Dia kelihatan agak lelah dan terkejut.

"Apa yang benda tu cuba buat?" Tanya Sulaiman pula.

"Dia cuba gigit aku!" Taib menunjukkan kesan koyak pada lengan bajunya. Ada kesan darah pada kain lengan bajunya. Nampaknya, Taib sudah dicederakan oleh sesuatu yang mereka tidak pasti.

Monyet liar? Adakah monyet liar yang memadamkan lampu rumah besar tersebut? Mereka masih tertanya-tanya.

"Mari, kita cari suis bekalan elektrik dahulu." Cadang Sulaiman.

Belum pun sempat mereka melangkah, bau busuk yang amat kuat tiba-tiba menusuk ke lubang hidung mereka. Ini bau mayat reput!

Bersambung

Seminggu Untukmu
HAKCIPTA: Amiene Rev (C) 2010