BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, September 17, 2010

Seminggu Untukmu - Siri 2

Gambar Hiasan: The Descent 2 - 18 SG

Seminggu Untukmu - Siri 2
Penulis: Amiene Rev (C) 2010
Ini sebuah karya eksperimentasi

Dengan dahi yang sudah mula berpeluh, ketiga-tiga mereka meneruskan usaha untuk membuka pintu hadapan rumah. Papan-papan yang menjadi penghalang sudah pun ditanggalkan, kini cuma tinggal pintu sahaja.

Sulaiman memutar tombol pintu. Ternyata, rumah itu telah dikunci. Dengan menggunakan pengumpil besi, mereka akhirnya berjaya membuka pintu itu.

Ketiga-tiga mereka berjalan masuk ke dalam rumah.

"Patutkah kita nyalakan lampu rumah ini?" tanya Harun, rakan setiawan Sulaiman. Selalunya, Harun akan meminta pandangan Sulaiman terlebih dahulu sebelum berbuat apa-apa. Ini menjadikan Harun sebagai rakan sekerja Sulaiman yang paling rapat.

Taib membuka suis lampu. Lampu rumah menyala. Nampaknya bekalan elektrik di rumah ini tidak dipotong. Ini memudahkan kerja mereka.

"Mulakan penyiasatan," Sulaiman memberi arahan.

Mereka memeriksa sekitar ruang tamu, tetapi tidak bertemu apa-apa yang mencurigakan.

"Masanya untuk kita berpecah," tambah Taib.

Ketiga-tiga mereka pun berpecah. Sulaiman berjalan ke bahagian dapur. Harun pula memeriksa salah sebuah bilik di aras bawah, manakala Taib ke bahagian atas rumah. Dia membuka lampu satu demi satu. Rumah semakin terang.

-o-

Taib kini berada di bahagian atas rumah besar itu. Terdapat lima buah bilik. Salah satu daripada pintu bilik itu terbuka luas. Taib melangkah berhati-hati ke arah bilik itu. Hatinya tiba-tiba dilanda rasa berdebar.

Degupan jantungnya bertambah pantas. Taib membuat keputusan untuk mengeluarkan pistolnya. Dia memegang kemas pistol tersebut lalu apabila dia sampai ke depan pintu bilik yang terbuka luas itu, dia pun menghala ke dalam bilik, mengacu ke depan, ke bawah, ke kiri dan ke kanan. Debaran jantungnya kali ini sangat luar biasa, seolah-olah malaikat maut kini sudah berada di sampingnya.

Taib melangkah masuk ke dalam bilik itu perlahan-lahan. Terdapat sebuah katil dengan selimut dan cadarnya berselerak. Tingkap bilik itu nampaknya telah terbuka. Ada beberapa kesan pijakan tapak kaki di atas cadar, menunjukkan ada sesuatu yang mungkin telah keluar atau masuk dari rumah itu.

Taib mendekati katil itu, memeriksa kesan tapak kaki di atas cadar itu dengan lebih lanjut. Ternyata, kesan-kesan tapak kaki itu menghala ke luar tingkap.

Ada sesuatu telah keluar dari rumah itu, tetapi apakah ia?

Lampu bilik itu tiba-tiba terpadam. Tidak! Bukan hanya lampu di dalam rumah itu, tetapi kesemua lampu di rumah itu telah terpadam. Bekalan elektrik telah terputus!

Bersambung

Seminggu Untukmu - Siri 2
HAKCIPTA: Amiene Rev (C) 2010