BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, September 16, 2010

Seminggu Untukmu - Siri 1

Gambar Hiasan: The Descent 2 - 18 SG

Seminggu Untukmu - Siri 1
Penulis: Amiene Rev (C) 2010
Ini sebuah karya eksperimentasi

Malam itu, bintang menghiasi siling bumi. Jika sesiapa bertanya, apakah siling bumi, maka pasti jawapannya ringkas - langit. Dan di atas bumi itu, ada sebuah rumah besar di tengah-tengah padang rumput. Suasananya cukup hening. Rumah itu diam membisu, dengan kesemua tingkap dan pintunya telah dipaku, supaya tidak ada sesiapa mampu keluar atau masuk ke dalamnya.

Tatkala itu, lampu sebuah kereta berwarna putih mula menerangi malam yang berbintang. Kereta itu berhenti betul-betul di hadapan rumah besar itu. Dari kereta itu, keluar tiga orang lelaki. Ketiga-tiga mereka menyalakan lampu suluh masing-masing lalu melangkah ke arah rumah besar itu.

"Sejak bila rumah ini ditinggalkan?" Tanya salah seorang daripada mereka.

Sulaiman Khalid, seorang pegawai polis berusia mencecah 40-an, menghampiri pintu utama rumah tersebut. Dia mengetuk pintu rumah itu beberapa kali. Kemudian dia menjenguk ke dalam rumah, dan menyuluh ke bahagian dalam beberapa kali.

"Agaknya dalam seminggu yang lalu," Sulaiman membuat andaian tersebut berdasarkan debu dan persekitaran rumah itu.

Perabot di dalam rumah itu kelihatan agak tersusun, seolah tak ada apa-apa yang berlaku. Seolah-olah rumah itu ditinggalkan dalam keadaan aman. Namun, jika diperhatikan dari luar, papan-papan yang dipaku pada setiap tingkap dan pintu rumah sudah semestinya akan menimbulkan tanda tanya kepada semua yang memerhati.

Seorang lagi lelaki, berbadan agak gempal, meronda di bahagian depan tingkap rumah. Dia menyuluh-nyuluh ke dalam rumah. Namun, papan-papan yang menutup tingkap rumah tersebut menghalang cahaya lampu daripada menerangi dengan jelas ke dalam rumah.

"Apa kita nak buat sekarang?" Tanya lelaki berbadan gempal itu.

Sulaiman Khalid memandang seorang lagi rakannya. Rakannya itu mengangguk seolah-olah memahami apa yang terlintas di fikiran Sulaiman Khalid.

"Taib, kita akan pecah masuk ke dalam rumah ini."

"Bagus juga idea tu. Harap duit kita cukup untuk bayar ganti rugi kepada tuan rumah nanti," lelaki yang berbadan gempal itu bersetuju.

Sulaiman kembali semula ke kereta dan membuka bonet kereta. Di dalam bonet itu terdapat sebatang tukul dan besi pengumpil. Dia dan seorang lagi rakannya membawa alat-alat itu ke pintu rumah.

-o-

Sulaiman dan rakan-rakannya bertungkus-lumus menanggalkan papan-papan di pintu rumah besar tersebut. Tanpa mereka sedari bunyi bising yang mereka lakukan itu telah menarik sesuatu yang menghuni di dalam rumah besar itu.

Di dalam rumah, satu lembaga turun dengan pantas dari tingkat atas rumah itu, tanpa meninggalkan jejak. Lembaga itu mengetap gigi seolah-olah marah dengan perbuatan ketiga-tiga orang lelaki itu. Lembaga itu terbongkok-bongkok meninjau-ninjau dari tangga tingkat atas ke pintu utama rumah itu.

"Berhenti sekejap," arah Sulaiman.

Sulaiman Khalid yang mempunyai intuisi hati yang luar biasa, mula menyedari kewujudan lembaga itu. Dia mencapai lampu suluh dan menyuluh. Lembaga itu pantas mengelak suluhan cahaya lampu lalu berlari naik ke atas.

"Ada apa-apa?" Tanya Taib.

"Aku nampak sesuatu tadi," jawab Sulaiman.

Ketiga-tiga mereka mula berasa seram sejuk. Cengkerik makin kuat berbunyi, seolah-olah memberi amaran kepada mereka bertiga. Cahaya bulan walau bagaimana pun, terus menyinari perut bumi.

Bersambung

Seminggu Untukmu
- Siri 1
HAKCIPTA: Amiene Rev (C) 2010