BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, September 19, 2010

Keko - Kisah Kucing Yang Menjadi Guru - Siri 3

Keko - Kisah Kucing Yang Menjadi Guru - Siri 3
Penulis: Amiene Rev (c) 2010

Entah sudah berapa lama masa berlalu. Keko tidak sedar. Keko kepenatan. Keko keliru. Kereta itu berhenti di sebuah rumah besar. Sememangnya semua rumah manusia adalah besar. Keko pernah lihat rumah manusia yang besarnya seperti gunung. Ada ramai manusia berjalan masuk ke keluar. Ada lagu-lagu yang kadangkala rancak dan kadangkala syahdu. Dan, ada manusia, selalunya wanita berjalan keluar dengan membawa begitu banyak beg plastik dan kertas yang sendat-sendat. Manusia memang aneh.

Ada pula rumah manusia yang terdapat banyak lampu berwarna-warni. Berputar-putar. Menyuluh ke lantai dan ke dinding. Terdapat dua orang lelaki berbadan besar, ada lukisan hitam di lengannya, memakai rantai leher, berambut ekor kuda menunggu di luar pintu. Kemudian, ada lelaki dan perempuan muda keluar dari rumah itu, berjalan terhuyung-hayang. Ada juga lelaki tua, rambutnya putih, berjalan keluar dengan bertemankan wanita muda, berkulit putih mulus, bermekap tebal dan bergincu merah. Pakaiannya singkat-singkat sahaja. Manusia memang pelik. Patutlah Ibu Keko tidak suka manusia.

Namun begitu, rumah yang berada di hadapan Keko ini tidak seperti rumah-rumah yang dibayangkan tadi. Rumah budak lelaki ini sunyi sepi. Seperti rumah yang telah ditinggalkan orang.

Ayah Afiq membuka pintu rumah, lalu Afiq pun berlari membawa Keko ke dalam rumah.

"Ibu! Ibu!" Afiq berlari-lari mencari ibunya.

Ayah Afiq tidak begitu menghiraukan Afiq. Dia pergi ke dapur dengan membawa beberapa barang ke satu bilik.

Tiba-tiba Afiq berhenti di satu penjuru. Afiq mendongak, memandang ke arah gambar foto di dinding. Di situ terdapat gambar seorang wanita. Terdapat juga gambar Afiq di dalam pelukan ibunya. Juga ayah Afiq.

"Ibu, Afiq sudah ada kawan. Ini kawan Afiq." Afiq mengangkat Keko tinggi-tinggi.

Keko berasa sangat takut. Keko takut kalau-kalau Afiq akan melakukan sesuatu yang di luar dugaan. Keko mula bertindak mencakar tangan Afiq. Afiq tidak memberi apa-apa respon. Afiq menurunkan Keko. Afiq mendukung Keko dan mengusap-usap Keko.

"Ibu. Anak kucing ini macam Afiq. Tak ada ibu."

Keko terkedu. Rupa-rupanya Afiq, adalah seperti dirinya. Tidak ada ibu. Sama-sama telah kematian ibu.

"Afiq dah ada kawan. Afiq tak sunyi lagi."

Bersambung...

Keko - Kisah Anak Kucing Yang Menjadi Guru
HAKCIPTA: Amiene Rev (C) 2010