BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Ogos 27, 2010

Surat Pembaca - Musuh

Surat daripada Zazza:
salam,...saya x taw la mcm mne nk mulakan..mungkin org lain akan ckp perkare saye nie remeh saja tpi bg saya ia sesuatu yg besar bg saya sbb saya x pernah ada musuh..musuh pertama saya ialah cikgu saya..saya x taula knape dia anti sangat dgn saya ni..setiap kali watu pembelajaran cikgu tu,mesti dia nak malukan saya depan kelas ataupun marah2 saya x tentu pasal..bencinya!!musuh kedua saya plak ialah kengkawan saya,suka mengumpat sana sini..menyampah saya tengok diorg ni..tp saye terpaksa kawan ngan diorg ni klaw x,diorg akn sisihkan saya nie mcm smph..msuh ke3 saya plak makcik van saya yang suke makan gaji bute jer..dahla ayah saya byar tambang bas,tpi bukannyer nk amik saye dari sekolah..biler saye mengadu jer kat ayah saya,mcm2 alasan yg dia bg smpai ayah saye marah saya balik..saper yg x TENSIO! N giler kan..pastu mak saya plak suka sangat marah2 kat saya drpd adik beradik saya yg lain..saper saya nak kongsi citer suka duka saya kalaw x der org yg nk perdulikan saya..Tolongla,saya merayu tolong saya bagi motivasi mcm mne dgn masalah yg saya hadapi nie


Jawapan daripada Amiene Rev:
Sebelum saya memberi maklum balas berkenaan masalah Cik Zaty, saya ingin memberitahu Cik Zaty atau Zazza, bahawa penggunaan Bahasa SMS tidak digalakkan di sini.

Berkenaan dengan masalah Cik Zaty, saya berpendapat Cik Zaty perlu berhenti mengkritik orang lain terlebih dahulu (tidak kira siapa pun yang salah). Apa yang Cik Zaty perlu lakukan ialah bermuhasabah diri, atau mengenal diri sendiri. Cuba renungkan kembali, kenapa ramai orang menyalahkan Cik Zaty. Tentu Cik Zaty akan temui jawapan untuk masalah Cik Zaty setelah Cik Zaty melakukan muhasabah diri setiap hari. Mungkin hari ini tidak ada petunjuk, esok lusa, Cik Zaty akan dapat petunjuk.

Seperkara lagi, berdasarkan pengakuan Cik Zaty, saya mendapati Cik Zaty berkawan dengan sekumpulan kawan yang memiliki tabiat yang buruk. Tidak ada salahnya untuk Cik Zaty meninggalkan mereka kerana daripada Cik Zaty terus berkongsi dosa mendengar umpatan mereka.

Kesimpulannya, lakukan muhasabah diri setiap hari, dan pasti, Cik Zaty akan menemui cara untuk mengubah diri sendiri. Rajin-rajinkan diri mengunjungi guru kaunseling biarpun tidak dipinta. Semoga Cik Zaty dapat berpuas hati dengan jawapan ini.