BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Mei 21, 2010

Mentor

Adalah sangat pelik bila memikirkan aku kini menjadi guru kepada penulis-penulis cilik, sedangkan aku sendiri sibuk dengan pelbagai tugasan harian. Baru-baru ini sekumpulan peminat yang dikenali sebagai Geng Peminat Amiene Rev telah menghubungiku.

Pada mulanya aku ingatkan mereka cuma bermain-main, namun setelah aku dihubungi oleh ibu bapa mereka, maka aku baru sedar, rupa-rupanya anak-anak ini serius untuk menuntut ilmu menulis denganku.

Lantaran itu, aku kini menjadi mentor mereka, mengajar seni penulisan gaya Amiene Rev. Mungkin suatu masa nanti, mereka akan menulis dan karya-karya mereka akan tersiar di media cetak.

Apa pun, semua ini mengingatkan aku, bahawa selalunya guru tidak menonjolkan diri, tetapi, murid mereka akan menonjolkan diri. Sebagai penulis blog, aku tidak sedar bahawa blog ini memiliki peminatnya yang tersendiri. Ini kerana sejak aku begitu sibuk dan seronok dengan kerjayaku, aku sudah mengorbankan begitu banyak cita-cita dan impianku sendiri, demi orang lain.

Barangkali, sudah sampai seru daripada Tuhan, lalu datang teguran berbentuk kemanisan, untuk menggalakkan aku kembali ke dunia penulisan.