BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, Mac 03, 2010

Peguam Peribadi dan Jijik Menerima Hadiah Pelajar Tertentu

Peguam peribadi boleh membantu memudahkan urusan keluarga. Justeru, apabila ada apa-apa perkara yang saya berasa curiga tidak kira berkaitan urusan pejabat, tingkah laku individu atau isu-isu tertentu yang membuatkan saya berasa tidak senang hati, maka saya akan merujuk kepada peguam peribadi keluarga kami dan tindakan susulan akan dibuat berdasarkan perbincangan keluarga.

Tugas sebagai seorang guru bukan bermakna kita mengharapkan hadiah daripada pelajar. Kali ini kisah saya mengenai pendirian seorang guru sebagai seorang guru.

Jijik Menerima Hadiah Pelajar Tertentu
Penulis: Amiene Rev (C) 2009
Mungkin ada sesetengah orang ingat, guru suka menerima hadiah daripada pelajar-pelajarnya. Pendapat ini mungkin silap. Sebagai seorang guru, aku cuma suka untuk menerima hadiah daripada pelajar-pelajar tertentu sahaja. Mungkin benar hati ini akan terharu apabila melihat pelajar memberi hadiah, tetapi harus juga melihat kepada personaliti pelajar tersebut.

Jika pelajar itu seorang yang biadab, aku langsung tidah berkenan untuk menerima apa-apa hadiah daripadanya. Bagiku, hadiah atau material yang diberikannya kepada aku itu umpama najis daripada seekor keldai yang degil. Aku tidak berhajat menerima apa-apa hadiah daripada pelajar seperti ini.

Hadiah untuk seorang guru tidak boleh dinilai dengan material. Bagi seorang guru, hadiah yang paling baik itu ialah pelajar itu menjadi seperti acuan yang dikehendaki oleh guru tersebut. Itu sudah cukup, kerana itulah hadiah yang paling mahal yang pernah diterima oleh seorang guru. Bukan mudah untuk seseorang pelajar itu menjadi seperti hasil acuan yang dikehendaki guru.

Apa yang dikehendaki oleh seorang guru? Seorang pelajar yang dapat menjadi manusia yang berkemahiran, memiliki sifat menghormati guru, ikhlas, mampu memberi sumbangan, merendah diri, bersemangat tinggi dan mengamalkan ajaran guru sepenuhnya.