BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, Oktober 25, 2009

Tragedi Silam Seorang Guru Matematik

Tragedi Silam Seorang Guru Matematik
Hakcipta: Sir Amiene Rev (C) 2009

Penulis memberitahu saya, kecederaan kerana penyakit misterinya semakin hari semakin serius. Ini kerana beliau melanggar pesanan doktor supaya jangan bersedih.

Sedih, depresi dan kemurungan akan mengikis usia penulis. Penulis merupakan seorang guru. Dahulu penulis pernah terlibat dalam satu insiden yang menghilangkan sebahagian besar ingatannya.

Namun penulis itu lupa hampir kesemuanya sehinggalah pada suatu hari, penulis berangkat ke makmal forensik dan bertemu dengan ibu kandung seorang pelajar di sekolahnya. Ketika itulah penulis tersedar, betapa ada lagi pelajar yang memerlukan bantuan kewangan dari kerajaan berbanding pelajar yang sedia ada.

Pelajar itu mati kerana kemiskinan. Pelajar itu mati semata-mata mahu mencari rumah yang memiliki bekalan elektrik, meminjam seterika untuk menggosok bajunya, supaya dia dapat hadir ke dewan peperiksaan dengan pakaian kemas sebagaimana pesan gurunya.

Malam sebelum kematiannya, pelajar miskin terbabit meminta ibu kandungnya mendoakannya supaya dapat menjawab peperiksaan. Ini diceritakan sendiri oleh ibu kandung arwah kepada penulis, iaitu guru tersebut.

Dan esoknya, pagi itu pagi Jumaat, pelajar terbabit menghembuskan nafasnya yang terakhir. Selama ini arwah tinggal di rumah tinggal, tanpa bekalan air dan elektrik. Sumber air cuma diperolehi dari perigi yang digali ibunya. Dan dengan sumber air perigi itulah, serta gaji si ibu yang bekerja sebagai cleaner, arwah dapat meneruskan persekolahan bersama tujuh adik-beradiknya.

Ketika itu penulis, seorang guru tersedar, betapa silapnya sistem pemberian biasiswa di sekolah, lantaran itu mengundang benih kebencian dan dendam guru tersebut terhadap cara pembahagian biasiswa di sekolah.

Penulis, guru itu menitiskan air mata setiap kali mengenangkan hal ini. Guru itu yang juga mengajar subjek Matematik di sekolah, tiba-tiba memikirkan semula bagaimana penyelesaian untuk masalah ini dapat dicari.

Ketika itu, penulis, melihat seorang pelajar, yang juga pengawas sekolah, yang pernah mendapat anugerah pelajar terbaik untuk kelasnya, membantu ayahnya membuka gerai penjaja makanan ringan di tepi jalan. Penulis tahu, pelajar ini rajin belajar. Penulis menyiasat latar belakang pengawas terbabit. Keluarga yang miskin dan tidak ada biasiswa. Sekali lagi hati guru itu bagai ditikam duri beracun. Tidak adil dunia ini! Dunia memang tidak ada keadilan.

Cepat Cikgu! Cepat Cikgu! Nanti tak sempat jumpa arwah!

Ramai tidak tahu penulis, memiliki satu kisah silam. Ramai tidak tahu penulis memiliki satu trauma. Begitulah yang dikisahkan kepada Sir Amien oleh penulis tersebut.

Penulis pada suatu ketika dahulu memiliki beberapa orang adik lelaki dan adik perempuan. Kemudian berlaku satu tragedi. Penulis kehilangan adik-adiknya. Penulis pulang dan ingin bertemu adik-adiknya. Penulis tidak sempat bertemu dengan adik-adiknya. Penulis kempunan, terharu, amat sedih kerana lambat sampai, lalu tidak dapat melihat adik-adiknya buat kali terakhir.

Sejak itu penulis seolah-olah hilang akal. Penulis sangat takut dengan peristiwa kehilangan. Penulis sangat takut jika orang meninggalkannya. Agak lama trauma ini mahu disembuhkan.

Kemudian penulis mendapati, dengan mengajar anak-anak muridnya, penyakit ini dapat diredakan. Namun, apabila anak-anak muridnya meninggalkannya, penulis jatuh sakit lagi. Penulis dilanda kemurungan serius. Penulis terbayang-bayang kisah silamnya. Penulis ingin benar memeluk adik-adiknya yang telah pergi. Kadang-kadang penulis terdengar suara-suara adiknya. Penulis bangun dan mencari-cari di mana adik-adiknya.

Tidak ada. Tidak ada. Penulis hampa. Penulis murung. Penulis bersedih dan mengalirkan air mata.

"Cikgu! Kami nak Jumpa Arwah untuk kali terakhir! Tolonglah cikgu! Tolong hantar kami!"

Kata-kata itu mengingatkan semula apa yang penulis lupa. Sejak itu emosi penulis bergolak semula. Sejak itu, penulis kembali dilanda trauma.

Penulis telah menganggap anak-anak muridnya sebagai adik/anak kandung sendiri. Penulis suka mengajar, dan mendidik mereka. Penulis suka mendengar berita-berita kejayaan mereka.

Adik-adik penulis berusia sekitar 3-15 tahun. Penulis sering beremosi apabila mengajar pelajar tingkatan 3. Ini kerana penulis teringatkan adiknya yang bakal mengambil peperiksaan PMR. Penulis tidak sempat melihat adiknya mengambil PMR. Setiap kali muncul PMR, penulis akan terasa sayu. Dan oleh itu, memori ini terpaksa dipadamkan supaya penulis tidak jatuh sakit lagi.

"Cikgu! Kami nak Jumpa Arwah untuk kali terakhir! Tolonglah cikgu! Tolong hantar kami!"

Peristiwa yang berlaku pada sembilan haribulan itu mengundang sesuatu. Tragedi. Kata-kata para pelajar bergema di dalam kepala penulis. Penulis itu perlahan-lahan mengingati semula kisah silam itu.

Kini... emosi penulis bergolak kembali. Penulis benar-benar mahu mengubati trauma silam. Setiap malam, penulis bayangkan adik-adiknya berada di sisinya. Penulis ingin memeluk erat adik-adiknya. Tidak mahu melepaskan mereka pergi. Penulis menderita setiap hari, setiap malam.

Murung. Penulis menjadi murung. Sedih. Bersedih selalu.

Setiap kali anak muridnya mencapai umur 19-21 tahun, tamat persekolahan, barulah penulis berasa lega.

Penulis memahami, adanya perasaan kecewa penulis kerana tidak dapat melindungi adik-adiknya yang masih belum melepasi tahap persekolahan ketika itu. Penulis merasa sangat bertanggungjawab terhadap kisah silam tersebut.

Penulis tidak mahu berjauhan dengan anak-anak muridnya lagi. Jika berjauhan pun, penulis pasti akan sentiasa mahu melihat dan mendengar khabar daripada anak-anak muridnya.

Setiap kali mendengar balasan berita daripada anak-anak muridnya, penulis tersenyum terharu. Namun, setiap berita gembira itu tidak lama.

Suatu masa, tahun 2006, penulis diserang sakit misteri. DIpercayai berpunca daripada kemurungan melampau. Penulis menjadi bukan penulis.

Dan penderitaan itu berterusan hingga kini. Penyakit misteri yang menjadi rahsia, yang membawa derita dan kesunyian kepada penulis. Penulis tahu dia tidak akan hidup lama. Belum ada penawar untuk penyakit ini.

Penulis pasrah dan bersedia untuk pergi. Lalu tahun-tahun terakhir ini penulis banyak menghabiskan masa pada waktu petang bersama-sama anak-anak muridnya, memberi bimbingan Matematik secara percuma.

Penulis kerapkali menganggap anak-anak muridnya seperti anak didiknya. Ini kerana penulis tidak pasti sama ada dia akan dapat melihat zuriatnya sendiri pada masa akan datang. Seboleh-bolehnya penulis mahukan seorang pewaris. Kini anak-anak murid umpama ubat buat diri penulis, membuatkan penulis terlupa seketika akan kisah silam. Merasa seolah-olah kasih sayang yang terputus bersambung kembali.

Namun... cuma doa dan kekuasaan Tuhan sahaja yang mampu mengubahnya.

Inilah cerita penulis kepada Sir Amien.

NOTA: Ketika cerita ini ditulis, penulis sedang menderita kesakitan di sebelah kiri dadanya. Salah satu daripada beberapa kesakitan di bahagian badan, dan kepala. Apabila semuanya menyerang serentak... mimpi ngeri berulang kembali.

Penulis berhasrat untuk melihat anak-anak muridnya berjaya sebelum pergi. Penulis berasa kehilangan yang besar apabila mengetahui ramai anak muridnya yang akan meninggalkannya tak lama lagi.

Namun penulis tahu dia tidak boleh menghalang mereka. Penulis redha. Penulis terima seadanya. Pergilah... biarkan guru sakit seorang diri di sini.

Penulis tiba-tiba terasa ingin memiliki anak sendiri. Lalu penulis pun bercadang untuk berkahwin. Masa semakin singkat. Penulis dalam dilema. Patutkah penulis berkahwin ATAU tidak?

Penulis ingin memiliki anak sendiri. Pengubat luka, rindu, sunyi dan derita. Cahaya dalam kehidupan. Cahaya mata seorang guru, seorang bapa.

Kehampaan dan kekecewaan penulis kerana tidak dapat melihat adik-adiknya buat kali terakhir, ketika bergegas pulang tempoh hari...

barangkali akan terubat jua...

Sebuah karya oleh Sir Amiene Rev (C) 2009
http://dukeamienerev.blogspot.com