BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, Oktober 11, 2009

Suara MPP: Pemberhentian RON92 sukarkan hidup mahasiswa

Pandangan Amiene Rev Terhadap Isu RON92 dan RON95
Suara MPP: Pemberhentian RON92 sukarkan hidup mahasiswa???
Kenapa budak sekarang semakin mengada-ngada?


Semasa di universiti, saya tidak memiliki sebarang kenderaan. Saya cuma menggunakan kaki. Peliknya, mahasiswa yang berkenderaan datang lebih lambat berbanding saya. Malah, mahasiswa yang berkenderaan juga ada yang masuk lewat ke kelas kuliah. Kuliah sudah bermula sekitar 5 minit, mereka baru terkedek-kedek masuk ke dewan kuliah.

Apabila ada mahasiswa mengatakan isu ketiadaan RON92 boleh mencacatkan pencapaian mereka, maka saya berasa sangat pelik. Kenyataan itu seolah-olah menunjukkan mahasiswa kita tidak fleksibel. Perspektif saya terhadap isu yang dibangkitkan kini, mahasiswa generasi lama tampak lebih berdaya saing dalam hal begini, manakala mahasiswa sekarang amat lemah, rapuh, manja dan tidak pandai berdikari.

Telefon bimbit, laptop, iPod dan banyak lagi barangan mewah mampu dimiliki rata-rata mahasiswa kini. Saya pernah melalui zaman mahasiswa, dan saya dapati kebanyakan mahasiswa manja terdiri daripada mahasiswa yang memiliki kenderaan. Malah ada seorang mahasiswa mengatakan rasa kagumnya kepada saya kerana mampu melalui kehidupan dengan tenang di universiti tanpa kenderaan, dan datang awal atau tepat pada masanya ke kelas kuliah atau pertemuan pelajar. Kata mahasiswa itu lagi, kalau tak ada kenderaan di kampus ini, dia rasa tidak boleh hidup. Saya tersenyum pahit mendengar ulasan mahasiswa tersebut. Kenapa tak boleh hidup? Kenapa? Saya boleh. Kuncinya terletak pada pengurusan masa dan kewangan.

Tidak adakah kemudahan bas di universiti? Bagaimana pula dengan sistem pengangkutan lingkaran kampus di kolej atau di asrama? Kenapa mahasiswa tidak mahu duduk di asrama? Adakah kerana tidak mahu terkongkong? Bagaimana pula dengan soal disiplin dan pengurusan masa?

Saya juga pernah bergelar mahasiswa dan mendapat ijazah. Saya melalui zaman mahasiswa saya tanpa sebarang pengangkutan. Pengurusan masa adalah perkara yang penting. Cuma orang manja sahaja tidak pandai menguruskan masa.

Saya sedang menanti kehadiran hidrofuel. Saya berharap dunia kini akan semakin sejuk dan pencemaran udara semakin berkurangan. Jika RON95 lebih mesra alam berbanding RON92, maka seeloknya RON95 menggantikan RON92.

Semasa di universiti, saya pernah melihat mahasiswa yang membuang sampah di merata-rata tempat dan sehingga kini saya tertanya-tanya, kenapa kebanyakan mahasiswa pada masa ini kurang mengambil berat soal isu alam sekitar. Vandalisme, biadab dan manja.

Apabila ada mahasiswa yang membantah soal pemberhentian RON92, maka saya cuma katakan satu perkara sahaja. Mereka tidak fleksibel. Barangkali mereka tidak pernah melalui zaman seperti senior-senior mereka, berpeluh-peluh untuk menghadiri study group, kuliah atau perbincangan tugasan. Saya sendiri dahulunya adalah mahasiswa yang telah berjalan berjuta-juta kilometer, (menurut kajian yang dijalankan oleh sekumpulan mahasiswa dari Fakulti Kejuruteraan Elektrikal dan Robotik). Saya tidak pernah merungut, saya tidak pernah menyusahkan orang, dan saya juga tidak pernah meminta-minta. Berat badan saya sentiasa 'fit' dan saya rasa setiap kali ke kelas kuliah, saya dapat bersenam, berjalan kaki ke kelas kuliah. Saya juga lebih tabah mengharungi panas terik matahari apabila pulang ke kuliah. Pengurusan masa yang bijak menjadikan saya lebih tenang menghadapi hari-hari saya bergelar mahasiswa.

Saya lebih mengutamakan isu alam sekitar berbanding isu RON92 untuk mahasiswa. RON95 lebih mesra alam, justeru eloklah RON92 yang kurang mesra alam dimansuhkan. Mahasiswa harus diajar berdikari. Saya sudah muak melihat sifat manja dan biadab sesetengah mahasiswa di universiti. Saya rasa tanpa kenderaan pun mereka masih boleh hidup. Pandai-pandailah berjimat cermat jika mahu menggunakan motosikal atau kereta.

Saya menyokong keputusan kerajaan memberhentikan RON92, melainkan ada bukti-bukti saintifik yang mengatakan RON92 lebih mesra alam berbanding RON95. Mahasiswa perlu mengubah sikap manja mereka, dan belajar mengurus masa dan kewangan dengan lebih bijak tanpa mengarah-arah orang yang lebih tua untuk mengikut pemikiran mereka. Cuba berdikari dahulu, jangan cepat merungut. Saya pun pernah melalui zaman mahasiswa, tanpa kenderaan dan penuh cabaran dan tekanan. Kenapa saya boleh berjaya dan kenapa anda tidak boleh? Jangan mengada-ngada. Cuba dahulu sebelum merungut itu dan ini. Baru lalui satu cabaran berat, sudah mahu merungut. Saya kecewa dengan sikap sebilangan besar mahasiswa sekarang.

RUJUKAN BERITA 1:
HARIAN METRO: Suara MPP: Pemberhentian RON92 sukarkan hidup mahasiswa

KEPUTUSAN kerajaan memberhentikan RON92 bakal merumitkan lagi keadaan dan mengasak kehidupan. Ini kerana kebiasaannya mereka yang menggunakan kenderaan ringan adalah dari golongan pendapatan rendah.

Pemberhentian itu turut memberi beban kepada golongan pelajar dan mahasiswa sehingga mencacatkan peningkatan penggunaan kenderaan di kampus.

Naib Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), Abu Qassim Nor Azmi, berkata daripada tinjauan rambang mendapati nisbah kepenggunaan kenderaan adalah 1:4:5 iaitu seorang berkereta, empat orang bermotor, dan bakinya menggunakan perkhidmatan awam.

Beliau berkata, dengan nisbah itu, kira-kira 50 peratus mahasiswa tahun akhir bakal terjejas dengan penyelarasan terbaru harga minyak ini dan tidak mustahil ia akan memberi kesan kepada pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) awam dan swasta di Malaysia.

"Keadaan ini pasti menyukarkan mahasiswa yang terpaksa berhadapan kenaikan kos sara hidup yang tinggi dan keperluan pembelajaran yang semakin meningkat.

"Walaupun ia resam kehidupan mahasiswa, faktor kewangan memainkan peranan besar merencatkan pencapaian mereka," katanya.

Katanya, tidak dapat dinafikan, tekanan menjadikan kita lebih kreatif dan inovatif tetapi tekanan yang terlalu menekan juga tidak baik dalam hal ini.

"Justeru, saya menyeru tindakan menghentikan pengeluaran RON92 itu dikaji semula di samping penstrukturan semula penjualannya di tempat-tempat yang strategik khususnya di pinggir kota.

"Saya mencadangkan kuota penjualan yang lebih kompetetif dirumus untuk menguntungkan ketiga-tiga pihak iaitu kerajaan, pengusaha stesen minyak dan pengguna.

"Ini penting bagi memastikan tidak ada pihak yang ditindas seterusnya memangkin pertumbuhan ekonomi yang mapan," katanya.

Qassim berkata, amalan berkongsi kenderaan di kalangan masyarakat perlu disemarakkan supaya ia dapat meringankan beban peruntukan subsidi petrol yang menjangkau RM500 juta setahun.

"Amalan itu turut mengurangkan beberapa masalah seperti kesesakan lalu lintas dan pencemaran udara.

"Perkongsian kenderaan dapat menyuburkan perpaduan di kalangan rakyat," katanya.


BERITA RUJUKAN 2:
New RON95 Will Replace RON92 At All BHPetrol's 300 Over Stations

PETALING JAYA, Aug 6 (Bernama) -- BHPetrol will make available RON95 fuel at all its over 300 petrol stations nationwide starting Sept 1.

Named "infiniti95", it will be priced at RM1.75 per litre. It will replace its RON92 fuel, said managing director Tan Kim Thiam to reporters at the launch of the new fuel Thursday.

"RON92 will be replaced by RON95 in accordance with the government policy," he said. The government had asked oil companies to come up with environment-friendly fuel to preserve the environment from air pollution.

The new petrol is also called "double performance fuel" as it cleans and protects engines while giving extra mileage and power.

Tan said Infiniti95 will offer unparallel performance with its 800ppm additives which is twice the manufacturer's recommended minimum treat rate.

"This will allow Malaysians to try out our new fuel. We are confident they will feel the difference," he said.

Tan said the new fuel has been engineered to enhance performance by using a specially-formulated additive package from one of the world's leading chemical company in Germany.

He also said BHPetrol plans to open 12 new petrol stations annually. So far, six have been opened.

-- BERNAMA