BLOG DUKE AMIENE REV

Selasa, Oktober 20, 2009

Inikah Dikatakan Rindu?

Bicara Kepada Jeane 2: Ini Dikatakan Rindu?
Amiene Rev Mulai Menulis Catatan Kisah Benarnya
Penulis: Amiene Rev (C) 2009

Jeane, bolehkah kau jelaskan apakah maksud rindu dalam aspek kemanusiaan? Aku sentiasa terbayangkan, di depan kamar mataku, ada bangunan-bangunan medieval berbatu-batu kelabu dan hitam, tanah coklat yang diliputi rumpai-rumpai hijau dan kuning. Di atasnya ada tompokan bunga-bunga pelbagai warna, dan awan-awan di atas langit yang mempersonakan mata yang memandang, apabila kapas-kapas putih gebu itu berarak ringan di awang-awangan.

Jeane, bolehkah kau jelaskan kepadaku, apakah maksud kampung halaman manusia dari aspek bahasa? Suatu ketika, aku mendapati diriku ditemani daun-daun rimbun dan pohon-pohon di hutan belantara. Aku termimpikan manusia-manusia bercawat daun dan kanak-kanak berbogel berkeliaran di dalam hutan. Ada lelaki dewasa yang memegang buluh runcing dan sumpit. Ibu-ibu sibuk menganyam bakul, sambil anak-anak perempuan mereka mendodoi bayi kecil. Juga, ada kanak-kanak lelaki yang berlari-lari di sekitar jerami-jerami yang memberi perlindungan kepada penduduk di hutan itu daripada terik matahari dan hujan.

Jeane, bolehkah kau jelaskan lagi satu perkara kepadaku, adakah manusia pada zaman ini terlalu rindu pada asal-usul mereka sebagai manusia lalu mereka ingin kembali ke zaman manusia bercawat daun dan kanak-kanak bogel? Mereka menghadiri manusia ini tanpa mengambil kisah tentang ilmu, tentang adab, dan juga tentang masa depan. Hidup mereka sekadar berseronok, mengadakan pesta apabila rezeki bertambah banyak dan mabuk tuak. Inikah yang dinamakan rindu?