BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Julai 31, 2009

Ghosts of Girlfriends Past - Movie Review

Pada suatu petang, saya berjalan-jalan di sebuah hypermarket, dan tiba-tiba berhajat untuk menonton filem. Saya memilih cerita secara rawak (yang paling awal) untuk ditonton. Cerita yang bertuah, yang paling awal akan ditayangkan pada ketika itu ialah Ghosts of Girlfriend Past. Saya menunggu selama 15 minit sambil menghirup air minuman campuran aiskrim keluaran Baskin-Robbin.

Melihat pada trailer filem Ghosts of Girlfriends Past atau judulnya sahaja, mungkin boleh memberi gambaran kepada kita bahawa filem ini sebuah filem separa lucah yang biasa seperti kebanyakan filem-filem komedi dewasa Barat lain yang dilabelkan dengan 18PL, 18SX dan sebagainya. Ternyata anggapan ini meleset. Filem Ghost of Girlfriends Past mempunyai nilai-nilai pengajaran yang menyentuh hati. Hal ini menyebabkan saya rasa tertarik untuk membuat sedikit ulasan berkaitan dengan filem ini.

Ulasan dan Sinopsis Ringkas Filem: Ghosts Of Girlfriends Past
Pengulas: Amiene Rev (C) 2009

Connor Mead (Matthew McConaughey), seorang jurufoto, asalnya adalah seorang lelaki yang baik. Didorong oleh perasaan takut untuk ditinggalkan oleh orang yang dicintainya, Connor Mead telah menjadi seorang kaki perempuan. Connor Mead akan menggoda wanita-wanita, dan meninggalkan mereka selepas berjaya mencuri hati mereka sama ada menerusi perasaan cinta atau pun seks.

Pada suatu hari, selepas mengecewakan hati tiga orang teman wanitanya, Connor Mead telah menghadiri majlis perkahwinan adik kandungnya. Selepas mengeluarkan pendapat bahawa cinta itu satu mitos, dan perkahwinan itu adalah satu budaya yang kolot dan ketinggalan zaman di meja makan malam bersama keluarga bakal isteri adiknya, Connor Mead pergi ke bilik air, dan di situ dia pertama kali dikunjungi oleh hantu bapa saudaranya. Dari situlah bermulanya pertemuan Connor Mead dengan tiga hantu wanita yang lain.

Setiap hantu mempunyai peranan yang hampir sama, iaitu membawa Connor Mead meneliti semula kehidupannya yang lepas, masa kini dan masa akan datang. Menerusi pengembaraan luar biasa inilah, Connor Mead mula mendapat kesedaran mengenai kesilapannya terhadap erti cinta dan perkahwinan.

Connor Mead berasa kesal kerana telah mengecewakan adik kandungnya dengan memusnahkan hari perkahwinan adiknya. Untuk menebus kesilapannya dan menghalang adiknya daripada menjadi bujang tua, Connor Mead berusaha untuk menyelamatkan perkahwinan adiknya.

Perasaan takut untuk ditinggalkan semakin jelas menjadi punca kenapa Connor Mead menjadi kaki perempuan. Connor Mead selama ini beranggapan, sebelum wanita meninggalkan dirinya, dia perlu bertindak lebih pantas untuk meninggalkan wanita tersebut. Perasaan takut ini juga telah menyebabkan Connor Mead tidak percaya kepada cinta dan perkahwinan, dan menganggap seks bebas itu sebagai satu perkara yang benar.

Cerita ini ada memaparkan beberapa babak yang menyentuh hati, antaranya babak semasa Connor Mead pergi ke masa silamnya, dan bertemu dengan arwah kedua ibu bapa kandungnya. Selain itu, terdapat juga babak di mana Jenny, kekasih pertama Connor Mead yang berasa sedih kerana Connor meninggalkannya secara senyap-senyap pada waktu malam selepas tidur bersama. Juga babak di mana pada hari pengkebumian Connor, cuma ada adik kandungnya sahaja yang hadir untuk mengiringi jenazahnya ke alam kubur. Dan antara babak yang paling menyentuh hati sudah tentunya babak ketika adik kandung Connor Mead membela dan menceritakan kebaikan abangnya kepada keluarga bakal isterinya, dan babak di mana Connor Mead membuat pengakuan mengenai ketakutannya terhad cinta yang ditinggalkan kepada bakal isteri adik kandungnya semasa memujuk bakal isteri adik kandungnya itu untuk kembali ke sisi adik kandungnya.

Kesimpulannya, Ghost of Girlfriends Past merupakan sebuah kisah komedi romantik yang mempunyai pengajaran dan elemen menyentuh hati. Cerita ini berakhir dengan kegembiraan dan menyokong bahawa perkahwinan itu merupakan sesuatu yang sangat penting, dan cinta itu bukan satu mitos, tetapi diwujudkan atas dasar saling mempercayai antara pasangan kekasih.

Khamis, Julai 30, 2009

Kemurungan Boleh Menyebabkan Kematian

Kemurungan boleh membunuh. Kemurungan menyebab badan seseorang yang sentiasa kebal daripada penyakit menjadi lemah dan mudah diserang penyakit. Kemurungan darah panas di dalam badan seseorang berubah menjadi sejuk dan mengalir lesu. Kemurungan menyebabkan seseorang berasa sunyi dan mahu mati. Kemurungan menyebabkan seseorang berasa mati pun tak apa.

Adakah anda mengalami perkara-perkara seperti berikut:
  1. Tertekan atau berasa murung
  2. Hilang minat atau suka terhadap aktiviti
  3. Tidak bermotivasi dan semangat
  4. Sakit kepala, belakang, otot atau sendi
  5. Letih dan tidak bertenaga
  6. Pergerakan lembab atau resah
  7. Susah tidur pada waktu malam
  8. Berasa tidak berguna atau bersalah
  9. Selera makan bertambah atau berkurang
  10. Tidak dapat menumpukan perhatian
  11. Rasa hendak bunuh diri
Jika anda menjawab ‘Ya’ kepada soalan 1 dan 2, serta ‘Ya’ untuk empat soalan lain, anda dinasihat mendapatkan penilaian perubatan pakar bagi menentukan sama ada anda mengalami kemurungan.

Bahaya murung - Oleh Fairuz Zaidan (Sumber: BHarian.com.my)

Tip lelaki kawal gangguan emosi

ANDAI wanita menjadikan tangisan sebagai alternatif mahupun terapi terbaik melepaskan tekanan, lelaki pula ada cara sendiri. Tidak macho andai lelaki menangis, malah air mata bagaikan berat untuk dititiskan. Malah, bagi segelintir lelaki, menangis tidak wujud dalam kamus hidup.

Dek tebalnya sifat kelakian, kadang kala kaum Adam berdepan masalah setiap kali mahu meredakan gangguan psikologi seperti tekanan dan kemurungan. Malu dan bimbang diri dilabel lemah, mendorong lelaki yang ditimpa gangguan emosi cenderung berdiam diri.

Disebabkan terlalu memendam rasa, kelakuan dan karektor peribadi lelaki bertukar murung. Kemurungan atau depression boleh diklasifikasikan gangguan dalaman dan perasaan seseorang.

Gangguan perasaan ini boleh menjadi buruk andai tiada usaha memulihkannya atau mencari jalan keluar dari kemelut yang dihadapi melalui pengucapan kata-kata semangat atau alternatif lain.

Apakah sebenarnya punca berlakunya kemurungan?

Kemurungan boleh berlaku dalam diri sesiapa saja - tidak kira lelaki mahupun wanita. Namun, masalah itu cenderung dialami golongan dewasa yang dibebani masalah harian, peribadi mahupun keluarga.

Faktor kemurungan boleh berpunca daripada pelbagai sebab seperti kematian anggota keluarga, putus kasih, perceraian, krisis ekonomi dan bebanan di tempat kerja.

Malah, faktor penyakit kronik juga boleh mendedahkan diri kepada gejala kemurungan. Jika gagal mengawal perasaan atau bersikap reda dan realistik, seseorang yang menghidap penyakit kronik boleh bertukar murung hingga menganggap dunia sudah tidak bererti lagi.

Keadaan bertambah buruk andai individu lemah ini mendapat pengesahan doktor mengenai penyakit yang mungkin tidak boleh diubati lagi atau ramalan jangka hayat pendek yang menanti mereka.

Gejala kemurungan tidak boleh ditangani sepenuhnya dengan berbekalkan kata-kata semangat semata-mata. Sebaliknya, hati yang cekal dan positif selain inisiatif berubah perlu menjadi taruhan individu yang mahu mengatasi sindrom kemurungan.

Tanpa keyakinan diri serta kesungguhan tampil lebih positif, individu yang dilanda kemurungan pasti berada dalam kedudukan bahaya jika tidak dikawal sepenuhnya.

Selain itu, berdasarkan perkembangan semasa dan faktor sekeliling, masalah kewangan serta kelembapan ekonomi juga mendorong individu bertukar murung. Biarpun kesan kelembapan ekonomi belum dirasakan sepenuhnya, sudah menjadi lumrah manusia bersikap panik sehingga diri cemas.

Pengerusi Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara (Niosh), Tan Sri Lee Lam Thye pernah menulis mengenai pentingnya pembangunan dan penggalakkan kesihatan mental yang baik dalam mengharungi kegawatan ekonomi sekarang.

Saranan itu dilihat serius kerana berlaku peningkatan dalam kes kemurungan dan tekanan yang boleh mendatangkan kesan amat buruk kepada rakyat.

“Kesan kegawatan ekonomi memungkinkan semakin ramai pekerja menghadapi kegusaran, tekanan dan kemurungan yang bersangkut paut dengan pekerjaan dan tugas mereka.

“Impak masalah kesihatan mental yang berpunca daripada masalah ekonomi boleh menjejaskan pekerja dan keluarga mereka serta seluruh masyarakat amnya. Ini amat serius dan perlu diatasi,” katanya.

Sehubungan itu, Lee mencadangkan Kementerian Kesihatan memperkenalkan langkah jangka pendek, pertengahan dan panjang untuk membantu rakyat menghadapi tekanan dan kemurungan.

Selain itu, kementerian disaran meningkatkan usaha penggalakan kesihatan mental yang baik di kalangan rakyat Malaysia.

Lee berkata, langkah pencegahan perlu diambil bagi mengelak berlakunya kejadian bunuh diri dan peningkatan kes pesakit mental disebabkan faktor kegawatan ekonomi dan pengangguran.

Lebih-lebih lagi, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) melaporkan, kemurungan adalah punca yang kelima antara faktor utama yang menyebabkan manusia hilang upaya. Ini dianggarkan meningkat ke tempat kedua menjelang 2020.

Sehubungan itu, kempen dan program pendidikan berhubung kesihatan mental yang baik wajar dilaksanakan bagi mengelak lebih ramai rakyat Malaysia menjadi mangsa kemurungan tanpa disedari.

Info
  • Individu murung dikenal pasti mengalami perubahan dalam sistem otak.
  • Perubahan ini boleh dicetuskan oleh penyakit fizikal, tekanan, kekecewaan atau kesedihan.
  • Selain persekitaran, faktor keturunan juga antara penyebab penyakit ini.
  • Sindrom kemurungan adalah penyakit membabitkan kesihatan badan, perasaan dan fikiran.
  • Kemurungan juga menjejaskan tabiat makan dan tidur, fungsi seharian dan proses berfikir.
  • Perkataan kemurungan atau depression adalah diambil daripada perkatan Latin yang membawa maksud to press down.
  • Sejak abad ke-14, to depress merujuk kepada penaklukan atau menjatuhkan jiwa (spirit).
  • Sekarang kemurungan atau depression digunakan dalam kajian bidang fisiologi dan ekonomi.
  • Pada pertengahan abad ke-20, pengkaji mengeluarkan teori bahawa kemurungan disebabkan ketidakstabilan bahan kimia dalam neurotransmitter di otak.
  • Teori ini berdasarkan pemerhatian yang dibuat pada tahun 1950-an mengenai kesan reserpine dan isoniazid yang memberi impak kepada simpton kemurungan.

Simptom kemurungan
  • Kesedihan atau kekosongan perasaan yang berpanjangan.
  • Tiada minat atau rasa seronok terhadap hobi dan aktiviti lain yang lazimnya mendatangkan keseronokan.
  • Mudah berasa letih dan tidak bertenaga.
  • Perasaan pesimistik dan mudah berputus asa.
  • Rasa bersalah dan tidak berguna.
  • Gangguan tidur, bangun terlalu awal atau berlebihan tidur.
  • Hilang selera makan dan penurunan berat badan.
  • Keinginan untuk mati dan membunuh diri.
  • Rasa tidak tenteram dan mudah marah.
  • Kurang daya tumpuan dan sukar membuat keputusan.
  • Simptom fizikal seperti sakit kepala, sakit-sakit badan dan gangguan penghadaman.

5 tip elak kemurungan
  • Belajar lebih bersabar dan berfikiran positif.
  • Usah terlalu bercita-cita tinggi hingga sukar digapai.
  • Elak bersendirian. Luangkan masa bersama mereka yang bermakna dalam hidup.
  • Babitkan diri dalam aktiviti menyihatkan dan bersosial.
  • Tingkatkan keyakinan diri dengan menyertai kursus motivasi.

Rabu, Julai 29, 2009

Darihal Sala dan Ahayihala 1,2 dan 3

Darihal Sala dan Ahayihala 1, 2 dan 3
Penulis: Amiene Rev (C) 2006
Disiarkan juga di Romantis Selatan - Surat Untuk Takdir
22, 23 dan 24 Jun 2006

Darihal Sala dan Ahayihala 1


Sebelum itu:

Dan Sala mengutuskan
kata putus terhadap anhaleel suwathalaq
lalu Saleem Haq dari Bustarma
mengharungi jalan pembakar ke Timur
dan Ganasilah dari Alam Miksani
membawa satu ribu dua belas tentera Alhausiddar

Dua belas mitajumad daripada kalangan Sikafarah
menghauskan lima puluh ribu jiwa dari Qustumah
dan Ahayihala terpekik melaung
"Autu Namusiraq Hal Aunun Jiwasariq Hal Attaqual mun Ganasilah"
"Maha taula iksis tuharu Dariq Ma Alam Miksann!!!!"

dan para tentera dari Perpaduan Hati Salsiah Qinai
lalu berangkat, tunduk, mengirim takzim salam kepada...
jasad-jasad di pembaringan.


Darihal Sala dan Ahayihala 2

Debu-debu yang tertiarap lantas berhembusan
menggeliat kesakitan dipijak ratusan kuda-kuda
menggelojohi Alam Miksani

Ahayihala terus memecahkan tenteranya kepada tiga bahagian
satu menuju ke Barat, satu menuju ke Utara dan satu ke Selatan
tanpa lelah yang berikat di leher Ganisalah
lalu sebutir mutiara titis dingin lahir
menjunam dari langit
"Hairu!"

Para Sikafarah bermuka tenang dingin
dengan jubah dan mantel perang dan kuning
memacu kuda-kuda bengis menghala ke Utara
dan bertemulah dengan Jaddan La Sahala
tingginya 11 kaki umpama gergasi

"Inn hasyeed waha Hairu mis la ahi min Jaddan!"
Jaddan bersendirian memikul rantai besi berdepa-depa panjangnya
mukanya memancarkan kegarangan
kesanggupan mengorbankan diri mempertahankan Alam Miksani

Ahayihala selaku Ganasilah kedua dari pasukan Perpaduan Hati Salsiah Qinai
di bawah panji-panji Alhausiddar
Mendepakan kedua-dua belah lengannya
dengan sebilah sabit panjang di setiap satu genggaman tangannya
lantas melaungkan:

"Minar min Haq Alam Miksannn!!! Hairu!"
bertali arus para tentera maju menghamburkan senjata sabit panjangnya
maju menentang para tentera yang sujud kepada Sala Alam Miksann.

"Berjuang saudara-saudaraku"
kedengaran bisikan Saleem Haq
menyambut persetujuan terhadap anhaleel suwathalaq

Jaddan memutarkan rantai-rantai besi
melibas dan menjatuhkan kuda-kuda dan para Sikafarah

"Fin Hairu!"
Lantas 30 pemanah berkuda melancarkan panah-panah ke arah Jaddan
tetapi Jaddan dengan pantasnya menangkis serangan
dengan perisai yang terpasang di lengannya

"Hasyeed!"
Para Sikafarah mengambil peluang itu untuk mencerobohi benteng Jaddan
dan terus menghala ke pintu utama kota Alam Miksani

Laheehara yang melihat dari Menara Pengawal
terus membentangkan tangannya
lantas terjun dari bangunan tinggi itu
dan wati un hesar yang terpasang di tulang-tulang belikatnya
melebarkan sayap lalu menghala ke arah Ahayihala
Di kedua-dua kepala lututnya pula terdapat cakar
yang mencengkam bahu Ahayihala
dan Laheehara terus terbang membawa Ahayihala
ke Menara Utama menghadap Sala

Pintu gerbang dihentam
Jaddan meninggalkan benteng
dan tiba-tiba berpuluh-puluh tentara wati un hesar terbang dari langit
membawa periuk-periuk dalam jala-jemala rantai
berisi batu-batu membara
dilepaskan terhadap para Sikarafah
lalu hangus terbakar hingga ke tulang sumsumnya


Darihal Sala dan Ahayihala 3

Sala menghadapi kakandanya Ahayihala
lalu mengutuskan ucapan mislan taahir
"Kembalilah berjuang bersama Adinda"
"Kembalikan Ganasilah yang paling utama"

dan beratus-ratus merpati gurun dilepaskan
dengan setiap satu terikat segulung warkah kekalahan
Ganasilah yang memimpin satu ribu dua belas Sikafarah
yang berkubu di tengah Alhausiddar

dan berita itu tiba pada pengetahuan para mitajumad
yang sedang berhimpun di Barat dan di Selatan
menerima kiriman mendukakan hati
namun anhaleel suwathalaq mesti dipatuhi
lalu mereka membakar diri mereka dengan api kedegilan

bisikan Saleem Haq
terus menitik gema perjuangan

Hari Yang Mengundang Sebak Di Dada

Tiba-tiba hari ini, saya terasa mahu mengingati semula kisah silam. Kadangkala apabila saya pergi ke satu tempat yang mirip dengan satu tempat yang biasa saya lalui di kampung halaman kita, satu perasaan aneh pasti muncul. Saya tiba-tiba merindui kenangan pada hari-hari persekolahan saya.

Suatu ketika dahulu, semasa masih bersekolah, saya selalu tertanya-tanya, bagaimanakah rasanya apabila sudah tamat persekolahan? Kini saya telah merasainya. Sudah hampir satu dekad saya merasainya dan secara tiba-tiba, saya merindui kenangan semasa zaman persekolahan saya.

Semasa di sekolah, saya selalu dianggap sebagai anak emas sekolah. Saya selalu mendapat keistimewaan yang pelajar-pelajar lain tidak dapat. Oleh kerana terlalu luar biasa keistimewaan-keistimewaan yang saya dapat di sekolah, menyebabkan timbul perasaan tidak senang oleh segelintir pelajar terhadap saya. Namun, pedulikan itu semua kerana apa pun yang berlaku tidak dapat menggugat saya daripada terus memiliki sesuatu yang memang patut saya miliki. Sebab saya menghabiskan sepanjang masa saya di sekolah sebagai seorang pelajar dan bukannya sebagai orang lain.

Hari ini saya tiba-tiba terkenangkan zaman persekolahan saya. Ini menimbulkan mod nostalgia. Saya terkenangkan guru-guru semasa di sekolah. Layanan baik mereka terhadap saya. Hubungan rapat mereka dengan saya. Air mata mereka yang berlinangan selepas ketiadaan saya di sekolah, dan sekali lagi mereka menangis terharu apabila saya kembali ke sekolah.

Saya tahu... guru-guru sangat merindui saya. Mereka sudah menganggap saya bukan hanya sebagai seorang pelajar, tetapi sebagai satu semangat, sebagai sesuatu yang menjadi sebahagian daripada sekolah itu sendiri. Satu simbolik, di mana kata-kata ucapan saya dilaungkan, di mana tulisan-tulisan saya tertera pada dinding-dinding sekolah, di mana nama dan kisah saya sebagai seorang pelajar diceritakan kepada pelajar-pelajar generasi seterusnya. Sebagai satu legenda. Pelajar yang berlegenda.

Itu kisah lama. Kisah pelajar yang berlegenda itu adalah kisah lama. Setiap kali mengenangkan itu semua, kadangkala mengundang rasa sebak di dada. Ini kerana pengalaman saya semasa di sekolah itu teramat cetek. Esok saya akan menghadiri satu mesyuarat yang membayangkan kisah silam saya. Kisah silam yang makin kabur dalam ingatan.

Saya mengingatkan diri saya, saya cuma akan berada di sini selama tiga tahun. Di sini, adalah tapak untuk saya melompat lebih jauh. Selepas tiga tahun saya akan meninggalkan tempat ini. Oleh itu dalam masa tiga tahun di sini, saya perlu melakukan pelbagai perkara yang boleh memberi manfaat kepada semua.

Saya memburu matlamat saya. Saya akan meninggalkan semua orang. Setiap kali memikirkan hal ini saya akan berasa sayu. Saya tidak pasti kenapa saya rasa berat hati. Ini kerana saya menyayangi sesuatu yang ada di sini. Biarpun saya tahu ia tidak kekal.

Selasa, Julai 28, 2009

Lahirnya Yang Paling Corot

Dalam hidup ini, ada di kalangan kita yang sentiasa membuka pintu peluang kepada orang lain untuk belajar. Namun pintu itu dibuka pada masa-masa tertentu sahaja. Ini kerana sebagai manusia, sudah pasti, ramai antara kita yang memiliki komitmen yang tersendiri. Bercerita tentang komitmen, saya ingin menulis dalam cerita ini, mengenai sesuatu yang agak menarik tentang komitmen.

Sebenarnya, beberapa hari yang lalu, saya dilanda satu peristiwa aneh. Sekitar malam gerhana. Saya terdengar satu bunyi berdesing yang amat aneh. Saya melihat tingkap-tingkap bilik saya diterangi lampu aneh. Seolah-olah ada satu objek terbang yang mengintai ke dalam bilik saya. Objek yang berupa mesin terbang. Saya menganggapnya sebagai satu mimpi, hinggalah saya menemui satu tanda misteri di bahagian badan saya. Terbukti, kehadiran objek itu bukan lagi suatu mimpi. Kata mereka, saya akan pergi. Saya akan mengikut mereka pergi.

Catatan Seorang Guru Matematik dan ICT - Lahirnya Yang Paling Corot
Penulis: Amiene Rev (C) 2009
Hari ini, beberapa orang pelajar tingkatan 5 dari kelas corot datang bertemu dengan saya. Mereka mahu mencadangkan satu kelas tutor untuk mereka. Salah seorang daripada pelajar tersebut pernah mencadangkan kelas tutor tersebut. Nampaknya kali ini ada kesinambungan untuk pelajar dari kelas corot. Sudah ada a returning customer dari kelas corot.

Sedikit sebanyak, motivasi saya sebagai guru yang telah terjejas sebelum ini dapat dipulihkan. Sesiapa yang pernah mengikuti kisah saya sebelum ini pasti mengetahui bagaimana motivasi atau keyakinan saya untuk mengajar Matematik sedikit terjejas kerana faktor kekecewaan.

Hakikatnya saya menyediakan pengajaran dan tunjuk ajar secara percuma, namun dari sudut peribadi, saya tetap menganggap perkhidmatan mengajar Matematik secara percuma itu sebagai satu cara untuk menguji prestasi pengajaran saya. Jika ada pelajar yang mengelakkan diri dengan alasan penat, atau tidak lagi tertunggu-tunggu kelas tutor saya yang berikutnya, maka pada pandangan peribadi saya terhadap diri saya sendiri, saya tidak bagus atau tidak berbuat yang terbaik untuk pelajar tersebut. Selamanya saya berasa berdosa dan bersalah, kerana tidak dapat menebus dan memperbaiki cara pengajaran atau kaedah tutor saya terhadap pelajar tersebut.

Dan, selagi saya diselubungi rasa bersalah, maka selagi itulah saya akan berusaha untuk memperbaiki cara pengajaran saya, mengkaji teknik-teknik baru untuk membantu pelajar tersebut. Namun, bagaimana jika pelajar itu tidak kembali? Itulah perkara yang paling melukakan hati. Saya kecewa. Saya pasrah. Saya berserah.

Kini, pelajar-pelajar dari kelas corot ada yang berminat untuk memperbaiki kemahiran Matematik saya. Mereka mencadangkan terlalu banyak subjek seperti Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Kimia, Fizik dan sebagainya. Oh, Tuhanku, guru apakah aku ini?

Namun, saya terima. Saya cuba. Mungkin saya patut meminta penulis novel ini iaitu Amiene Rev supaya menukar judul cerita ini kepada Catatan Seorang Guru Matematik dan ICT serta Subjek-subjek Lain yang Pelajar Dia Minta Dia Ajar. Barangkali, begitu lebih baik.

Ahad, Julai 26, 2009

Yasmin Ahmad Meninggal Dunia 25 Julai 2009

Terdapat beberapa media yang telah melaporkan kematian Yasmin Ahmad. Ini menjadikan khabar angin mengenai kematian Yasmin Ahmad telah menjadi kenyataan. Al-Fatihah. Berikut adalah beberapa laporan mengenai kematian Yasmin Ahmad.

Yasmin Ahmad Meninggal Dunia
KUALA LUMPUR 25 Julai — Pengarah filem dan iklan terkenal Yasmin Ahmad meninggal dunia kira-kira 11.25 malam ini. Perkara itu disahkan oleh Ketua Pegawai Operasi Kumpulan Media Prima Datuk Seri Ahmad Farid Ridzuan yang berada di Hospital Pakar Damansara ketika dihubungi Bernama. Yasmin, 51, rebah ketika membentangkan kertas kerja di Sri Pentas, ibu pejabat stesen televisyen TV3, pada Khamis dan dikejarkan ke hospital berkenaan. Beliau dilaporkan mengalami strok dan pendarahan di bahagian otak. — Bernama


Pengarah Yasmin Ahmad meninggal dunia
Sumber: http://www.mstar.com.my
Oleh AU YEONG HOW, WAHIDA ASRANI dan SHAHRIL ADZRIN
Yasmin Ahmad dilaporkan telah meninggal dunia pada jam 11.25 malam ini.

KUALA LUMPUR: Pengarah filem terkenal Yasmin Ahmad dilaporkan telah meninggal dunia pada jam 11.25 malam ini di Hospital Pakar Damansara. Perkara itu disahkan oleh Ketua Pegawai Operasi Kumpulan Media Prima Datuk Seri Ahmad Farid Ridzuan yang berada di Hospital Pakar Damansara. Yasmin disahkan meninggal dunia akibat pendarahan teruk di otak. Suaminya, Tan Yew Leong, Dr.Zakaria Zahri (adik ipar) dan Datin Orked (adik), Dr. Zurin turut berada di sisi Allahyarhamah ketika beliau menghembuskan nafas terakhir. Jenazah pengarah tersohor ini akan dimandikan dan disembahyangkan di Masjid SS19, Subang Jaya sebelum solat Zohor, esok (26 Julai), manakala tempat pengebumian masih belum ditetapkan. Perkara itu dimaklumkan oleh rakan baik Allahyarhamah, iaitu pelakon Fatimah Abu Bakar yang mewakili keluarga pengarah itu, pada sidang media yang dibuat di hospital tersebut, sebentar tadi.

Fatimah juga meminta kepada semua peminat Yasmin untuk turut menyertai solat jenazah serta mendoakan agar Allahyarhamah ditempatkan di sisi orang beriman. Pihak media juga diminta untuk tidak mengganggu ahli keluarga Yasmin buat masa ini yang masih bersedih dengan kematian pengarah itu.

Turut hadir di sidang media tersebut ialah Datuk Seri Farid Ridzuan dan adik iparnya, Dr. Zakaria Zahri. Yasmin, 51, rebah ketika membentangkan kertas kerja di Sri Pentas, ibu pejabat stesen televisyen TV3, pada Khamis dan dikejarkan ke hospital berkenaan. Beliau dilaporkan mengalami strok dan pendarahan di bahagian otak.


Yasmin dikebumi sebelum Zuhur
Sumber: Berita Harian
Oleh Suhana Roslan
Meninggal jam 11.25 malam tadi

PETALING JAYA: Pengarah filem dan iklan terkenal, Yasmin Ahmad, 51, meninggal dunia di Hospital Pakar Damansara di sini, kira-kira jam 11.25 malam tadi, dua hari selepas koma ketika membentangkan kertas kerja di Sri Pentas.

Kematiannya itu disahkan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Rangkaian Televisyen Media Prima Bhd, Datuk Seri Ahmad Farid Ridzuan.

"Jenazahnya akan dimandikan di Masjid Seksyen 19, Subang dan dikebumikan sebelum Zuhur hari ini," kata Ahmad Farid kepada wartawan di hospital itu, lewat malam tadi

Allahyarham yang ditempatkan di unit rawatan rapi hospital berkenaan, sebelum itu menjalani pembedahan membuang pendarahan dalam otak akibat serangan angin ahmar dan koma. Keadaannya dilaporkan merosot dan terpaksa bergantung kepada alat bantuan pernafasan.

Yasmin yang mencipta nama menerusi beberapa iklan Petronas dan filem Sepet, dikatakan mengadu tidak sihat ketika melakukan pembentangan kertas kerja yang turut membabitkan penyanyi terkemuka, Datuk Siti Nurhaliza Taruddin dan suami, Datuk Khalid Mohd Jiwa.

Beliau rebah dan diberikan rawatan kecemasan termasuk bantuan pernafasan (CPR) oleh doktor residen TV3 sebelum dikejarkan ke hospital.

Dilahirkan di Bukit Treh, Muar, Johor pada 1 Julai 1958, Yasmin, yang berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Psikologi dari Universiti Newcastle, United Kingdom, memenangi pelbagai anugerah di dalam negara dan antarabangsa bagi karya kreatifnya.

Laporan Bernama menyatakan, isteri kepada Abdullah Tan Yew Leong itu memulakan kerjaya dalam industri pengiklanan sebagai penulis iklan di Ogilvy & Mather, sebelum menyertai firma Leo Burnett sebagai pengarah kreatif bersama pada tahun 1993 sehingga memegang jawatan sebagai pengarah kreatif eksekutif di Leo Burnett.

Kehebatan Yasmin dapat dilihat dalam banyak iklan komersial Petronas kerana mampu mencuit dan meruntun hati penonton dengan sentuhan karyanya.

Black Hole Presentation - The Best Websites

Black Hole yang juga dikenali sebagai Lohong Hitam dipercayai wujud di angkasa lepas. Para saintis menganggap Black Hole sebagai satu titik atau medan graviti berketumpatan tinggi yang mampu menghancurkan apa sahaja benda yang masuk ke dalamnya.

Black Hole atau Lohong Hitam ini juga agak popular dalam kisah-kisah fiksyen sains angkasa lepas. Ada kisah yang mengatakan bahawa sesiapa yang berjaya masuk dan melepasi Black Hole atau Lohong Hitam ini, maka dia akan dapat memasuki dimensi lain, atau dapat berundur beberapa tahun ke belakang, atau pergi ke masa depan, atau Innalillah wa-inna ilaihi raji'un... menjadi arwah. Blog Duke Amiene Rev kali ini, menyenaraikan beberapa buah laman web yang ada menerangkan tentang Black Hole dengan lebih jelas.

http://science.howstuffworks.com/black-hole.htm
Isi kandungan laman web ini termasuklah:
  1. Introduction to How Black Holes Work
  2. What is a Black Hole?
  3. Types of Black Holes
  4. How We Detect Black Holes
  5. Lots More Information
  6. See all Astronomy Terms articles

http://cosmology.berkeley.edu/Education/BHfaq.html
Isi kandungan laman web ini ialah:
  1. What is a black hole?
  2. How big is a black hole?
  3. What would happen to me if I fell into a black hole?
  4. My friend Penelope is sitting still at a safe distance, watching me fall into the black hole. What does she see?
  5. If a black hole existed, would it suck up all the matter in the Universe?
  6. What if the Sun became a black hole?
  7. Is there any evidence that black holes exist?
  8. How do black holes evaporate?
  9. Won't the black hole have evaporated out from under me before I reach it?
  10. What is a white hole?
  11. What is a wormhole?
  12. Where can I go to learn more about black holes?

http://www.thinktechnologies.com/portfolio/demos/Blackhole.html
Berbeza dengan laman web Black Hole yang lain, laman web ini menceritakan tentang kejadian dan asal usul Lohong Hitam secara animasi. Laman web ini turut menerangkan cara-cara untuk mengesan lokasi Black Hole di angkasa lepas.


http://en.wikipedia.org/wiki/Black_hole
Secara umumnya, Wikipedia amat terkenal dalam membekalkan fakta-fakta dan pengetahuan dalam pelbagai bidang. Maklumat mengenai Black Hole atau Lohong Hitam boleh ditemui secara meluas menerusi Wikipedia. Selain itu, Wikipedia juga turut menyediakan pautan sumber rujukan bagi setiap maklumat yang dipaparkan.

Khamis, Julai 16, 2009

Kisah Dunia Robotik dan Kempen Membanteras Sikap Biadab Di Kalangan Pelajar Masa Kini

Semasa saya masih berusia belasan tahun, saya sangat suka melukis robot. Saya sangat suka melukis sesuatu yang berkaitan dengan teknologi. Saya sangat suka melukis sesuatu yang berkaitan dengan kejuruteraan. Saya mencipta struktur kerangka robot, cengkerang luaran, sistem litar elektrik, deria berlima dan sebagainya.

Setiap robot, android dan mecha yang saya cipta diberi nama kod yang tertentu. Begitu juga dengan rekabentuk jet, pesawat udara dan kapal angkasa yang saya cipta. Ketika itu, saya bercita-cita untuk menubuhkan satu makmal robotik dan mecha. Ketika itu saya sangat sukakan sains dan teknologi, sebelum saya mengenali bidang psikologi dengan lebih lanjut.

Pada usia yang masih kecil, saya juga suka menempa pedang, golok, mata lembing dan pisau. Saya mengetuk besi-besi untuk dijadikan mata pedang, golok, lembing dan pisau. Selain itu, saya juga suka melukis rekaan pedang, golok dan lembing.

Rekaan pisau, pedang, golok dan lembing yang berkonsepkan robotik, memenuhi kertas-kertas lakaran saya. Beberapa orang rakan sekelas saya suka mengerumuni saya semasa saya melukis. Bagi mereka, apabila mereka melihat cara saya melukis di atas kertas, boleh menimbulkan satu ketenangan dan rasa khayal yang menyeronokkan. Mereka akan memerhati saya melukis sehinggalah apabila saya berhenti melukis, maka mereka seolah-olah manusia yang baru terlepas dari ilmu pukau.

Mereka menganggap, melihat garis-garis yang saya lakarkan di atas kertas sebagai satu terapi ketenangan. Ada juga yang meremang bulu roma apabila melihat satu demi satu garisan lukisan wujud di atas kertas. Ada juga pelajar yang mengatakan, setiap garisan yang wujud di atas kertas, membawa mereka jauh, tenggelam dalam satu dunia kenikmatan yang belum pernah mereka rasai. Seperti meneroka satu dunia baru yang selama ini tidak pernah terlintas dalam imaginasi mereka. Suatu pembaharuan minda. Terapi lukisan, barangkali inilah nama yang paling sesuai untuk menamakan apa yang pernah saya lakukan dahulu.

Kisah Seorang Guru Matematik dan ICT - AE
Penulis: Amiene Rev (C) 2009
Hari ini saya menulis satu lembaran baru dalam catatan jurnal saya. Setiap hari AE, yang berusia 14 tahun, yang juga merupakan calon ketua pengawas sesi petang yang baru akan datang bertemu saya. Memandangkan saya berada di sesi pagi, maka AE akan berkesempatan meluangkan masa untuk bertemu dengan saya. Kadangkala dia mengekori saya naik ke kelas yang perlu saya masuk pada waktu tengah hari.

Saya tidak pasti apa tarikan yang ada pada diri saya sehingga menarik perhatian ramai pelajar lain untuk mendekati saya. Malah saya dimaklumkan oleh kaunselor, bahawa pelajar-pelajar telah tersalah anggap saya sebagai seorang kaunselor di sekolah. Apabila ditanya, siapakah kaunselor di sekolah ini, maka para pelajar akan menyebut nama saya sebagai salah seorang kaunselor di sekolah ini.

Sepanjang masa, saya beranggapan diri saya sebagai seorang guru yang garang pada masa-masa tertentu. Namun, pada masa yang sama saya menyayangi murid-murid saya. Bagi saya, apabila saya memarahi seorang pelajar, maka saya adalah seorang ayah yang memarahi anak kandungnya.

Hari ini AE datang bertemu saya untuk menyatakan masalahnya. Dari situ saya mendapat tahu AE mahu saya menjadi seseorang yang rapat dengannya. Seperti kawan baik. Dan, semakin hari semakin ramai pelajar yang mendekati saya. Dan, semakin banyak rahsia pelajar yang saya tahu, semakin banyak masalah pelajar yang dikongsikan kepada saya. Dan, semakin mudah untuk saya memberi ceramah dan kata-kata nasihat kepada mereka.

Saya akan mula mengajar kelas ICT pada minggu depan. Sudah pasti, saya berharap untuk menjadi seorang guru ICT yang tegas lagi garang. Memastikan keselamatan peralatan dan perkakasan di makmal komputer adalah tanggungjawab saya dan juga para pelajar. Garang, merupakan elemen seorang guru. Garang bukan kerana marah. Garang kerana sayang. Seperti kita melihat seorang budak kecil bermain di tengah jalan raya. Kadangkala, teguran yang baik tidak memberi kesan, maka teguran secara garang diperlukan. Sedikit kegarangan mungkin mampu menyelamatkan nyawa atau masa depan seseorang.

Saya terkilan membaca akhbar hari ini, mengenai sikap seorang ibu yang menyalahkan seorang ustaz kerana menampar anaknya yang terlalu biadab sehingga berani mempermain-mainkan nama ustaz. Saya berpendapat, ibu kepada anak biadab itu terlalu memanjakan anaknya sehingga tidak tahu menghormati orang tua. Apabila anaknya ditampar, barulah si ibu menyalahkan orang lain. Barangkali si ibu tidak cukup garang untuk membentuk sikap anaknya. Anak-anak yang biadab mencerminkan sikap ibu bapa mereka. Disebabkan ibu bapa tidak mengambil langkah awal untuk membentuk budaya menghormati orang tua di kalangan anak-anak mereka, maka apabila anak-anak tersebut masuk ke alam persekolahan, mereka mula bersikap biadab terhadap guru-guru.

Kebanyakan pelajar biadab yang ditanya, mengakui mereka mewarisi sikap biadab tersebut sama ada daripada ibu atau bapa mereka. Pelajar-pelajar biadab mengatakan, mereka terpengaruh dengan cara ibu atau bapa mereka bercakap dan bergaul dengan orang lain. Kesimpulannya, ibu bapa biadab akan menghasilkan anak yang biadab, oleh itu sikap anak-anak adalah penentu setinggi mana maruah ibu bapanya. Semakin ibu bapa menyokong sikap biadab anak mereka, maka semakin jatuhlah maruah ibu bapa tersebut.

Kempen membanteras sikap pelajar yang biadab perlu dilakukan dalam pelbagai cara. Watak-watak dalam drama, filem dan rancangan televisyen perlu menggunakan dialog atau perkataan yang bersopan-santun. Filem-filem bertemakan gejala sosial perlu diharamkan. Pelajar cenderung meniru dialog-dialog lawak dan biadab yang diucapkan oleh watak-watak di dalam drama dan filem. Mereka akan mengulangi dialog tersebut dalam dunia realiti, sama ada untuk bergurau sesama mereka, mengusik pelajar lain atau sebagai modal untuk melawak di depan guru-guru sekolah. Astagfirullahalazim.

Pengaruh dialog biadab, kesat dan kasar juga boleh dilihat di dalam komik, majalah lawak dan beberapa jenis karya lawak tempatan. Pelajar-pelajar biadab didapati meniru aksi-aksi kartun, dan dialog-dialog kartun di dalam majalah lawak yang mereka baca. Antara aksi atau tingkah laku yang biasa dilihat ialah penggunaan bahasa-bahasa atau istilah-istilah kreatif rekaan penulis atau pelukis karya lawak terbabit yang digunakan untuk menyumpah, gelaran terhadap individu lain, memaki hamun, memperbodohkan individu lain, menyakiti individu lain secara fizikal, bergurau terhadap individu lain dan sebagainya.

Menyedari hakikat ini, saya sering memikirkan betapa besarnya dosa sesetengah pengkarya lawak kerana banyak menghasilkan karya-karya yang mencemarkan moral dan etika para pelajar. Ini, urusan mereka dengan Tuhan. Apa yang boleh saya harapkan di sini, agar satu usaha untuk membanteras karya-karya yang memuatkan dialog kesat, kasar dan lawak biadab daripada terus meracuni para pelajar. Dunia kita hari ini sudah terlalu ramai pelawak. Sehingga semua orang pun seolah-olah mahu menjadi pelawak.
Dahulu saya tidak memahami kenapa rakan-rakan sekelas seolah-olah terpukau dan ketagih melihat saya melukis. Apabila saya merakamkan sendiri aksi saya sedang melukis, barulah saya sedar, seperti wujud satu keasyikan atau ketenangan apabila melihat diri saya sedang melukis. Mereka akan meminta saya melukis dan melukis lagi. Tetapi kini, saya rasa sudah bertahun-tahun saya tidak mengasah bakat melukis saya. Saya juga tidak berhajat untuk aktif melukis kembali, sebab saya ada tanggungjawab lain yang lebih besar, yang mencuri masa-masa saya. Ini ialah tanggungjawab.

Sejak mengenali dunia grafik digital, saya tidak lagi mewarnakan cat air, oil pastel atau cat minyak di atas kanvas. Kemahiran melukis sudah beralih arah. Zaman ini zaman digital. Tidak ada lagi estasi dan ketagihan.

Bercakap mengenai biadab, saya teringatkan sikap seorang pelajar universiti yang menghubungi saya baru-baru ini untuk meminta pandangan saya berkaitan dengan projek sarjana mudanya. Saya cukup pantang apabila pelajar tersebut bertanya kepada saya begini: "Susah tak nak buat tu? Minat tak?"

Soalan di atas merujuk kepada jenis projek kajian yang hendak dibuat. Pada mulanya saya tidak membalas, memberi respon atau jawapan terhadap soalan tersebut. Selepas pelajar universiti tersebut mengulangi soalan tersebut buat kali kedua, barulah saya rasa saya perlu menegur pelajar universiti tersebut. Saya tidak menyenangi sikap pelajar universiti tersebut yang sudah berada di tahun akhir tapi masih tidak serius atau bermatlamat tegas dalam pembelajarannya. Adakah kita belajar semata-mata kerana gred atau kerana mahu pengalaman kehidupan yang berharga? Di mana nilai kemanusiaan kita jika belajar sesuatu bukan kerana pengajaran tetapi kerana material dan keduniaan?

Kita memilih untuk berbuat sesuatu tidak semestinya berasaskan minat atau senang. Kesungguhan berusaha dan kepakaran adalah lebih penting. Jika kita melakukan sesuatu kerana kesenangan atau semata-mata kerana minat, maka kita tidak akan mendapat suatu hasil atau pengalaman yang berharga.

Sebagai contoh, cuba lipat sekeping kertas beberapa kali. Kemudian koyakkan bucu kertas tersebut. Bucu kertas yang paling tebal dan susah untuk dikoyak, apabila kita buka kertas yang dilipat itu, kita akan mendapat paling banyak lubang. Sebaliknya apabila kita memilih bahagian yang senang untuk dikoyak, kita barangkali cuma mendapat satu lubang sahaja.

Apabila kita berbuat sesuatu, jangan fikirkan susah atau senang. Fikirkan apa tujuan kita memilih tajuk tersebut. Saya cukup meluat dengan pertanyaan yang telah dikemukakan oleh pelajar tersebut: "Susah tak?"

Jika kita tidak ada kepakaran, belajarlah untuk mendapatkan kepakaran tersebut untuk memudahkan kita melaksanakan projek tersebut. Soalan manja seperti "Susah tak?" adalah soalan sampah. Saya berharap mana-mana mahasiswa tidak datang bertanyakan saya soalan seperti ini yang saya rasa sudah cukup untuk mencemarkan ikredibiliti seorang mahasiswa.

Huh! Sambil menggeleng kepala mengenangkan sikap mahasiswa universiti pada hari ini.