BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Mac 28, 2009

We Want Malay in Google Language Tools

WE WANT MALAY / BAHASA MELAYU IN
GOOGLE LANGUAGE TOOLS
Usaha Memperkasakan Bahasa Melayu Di Peringkat Global
Penulis: Amiene Rev (C) 2009


saiz imej: 150 px persegi

Di dalam Google Language Tools setakat ini cuma ada Bahasa Indonesia atau Indonesian sebagai pilihan alternatif untuk terjemahan ke Bahasa Melayu. Namun Bahasa Melayu tidak sama sepenuhnya dengan Bahasa Indonesia. Apa kata kita dorong pihak Google dan Blogger untuk wujudkan pilihan terjemahan Bahasa Melayu ke Bahasa Inggeris dan lain-lain bahasa dan sebaliknya di Language Tools? Untuk tujuan itu, saya telah mereka beberapa poster kecil berkaitan dengan sokongan terhadap usaha mewujudkan fungsi terjemahan bahasa Melayu ke bahasa asing dan sebaliknya untuk dipaparkan di blog masing-masing. Mari kita letak imej ini di blog masing-masing. Buat blogger-blogger sekalian, anda boleh salin, muat turun, simpan dan papar imej-imej yang tertera perkataan "We want Malay / Bahasa Melayu to be available for translation in Language Tools" di blog masing-masing. Kita akan cuba usulkan perkara ini kepada pihak Google.


Wujudkan Persatuan Bahasa Melayu di setiap Universiti di Luar Negara

Bahasa Melayu mempunyai potensi untuk dimajukan sebagai satu bahasa yang digunakan secara global. Salah satu cara untuk memperkenalkan bahasa Melayu di peringkat global ialah dengan menggalakkan pelajar-pelajar kita di luar negara untuk membuka Persatuan Bahasa Melayu di setiap universiti yang terdapat pelajar-pelajar dari Malaysia.

Topik-topik seperti sajak, pantun, gurindam, syair dan sebagainya boleh diajar kepada pelajar-pelajar asing di universiti terbabit. Asas komunikasi dalam Bahasa Melayu juga merupakan satu subjek yang boleh ditekankan dalam kelas-kelas bahasa Melayu.

Bagi memudahkan pelajar-pelajar kita di luar negara mempelajari dan memahami penggunaan Bahasa Melayu, adalah wajar jika pihak pengajar di negara kita cuba menyusun panduan dan modul pengajaran asas Bahasa Melayu yang mudah untuk digunakan oleh para pelajar kita di luar negara, dalam usaha untuk membantu mengajar pelajar-pelajar berbangsa asing untuk mempelajari bahasa Melayu.

Jangan lupa, kita juga sudah ada Kamus Dewan dalam talian. Untuk maklumat lanjut mengenai kamus berbahasa Melayu di internet sila klik di sini.



saiz imej: 165 px persegi