BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, Februari 25, 2009

Sebagai Pemegang Saham Syarikat

Sebagai seorang jutawan, salah satu aspek yang penting ialah bagaimana memperkembangkan modal sedia ada supaya dapat meraih keuntungan yang lebih tinggi. Maka, adalah perlu bagi seorang jutawan untuk memegang beberapa peratus saham di syarikat-syarikat tertentu memandangkan dia tidak memiliki syarikat sendiri.

Sebagai jutawan, saya lebih suka program berasaskan alam semula jadi, pertanian dan sebagainya. Konsep mesra alam menjadi pilihan saya. Bagi saya projek pengangkutan air di sepanjang Sungai Kelantan pasti memakan belanja yang tinggi. Namun hasilnya sudah tentu memberi kebaikan kepada ramai pihak. Masalahnya kini, teknologi enjin petrol dan diesel tidak begitu sesuai untuk menjamin sistem pengangkutan sungai yang dibuat nanti dapat menjaga kebersihan alam sekitar.

Tiba-tiba saya teringatkan pula mengenai pekerja-pekerja asing yang semakin ramai bekerja di tapak pembinaan berhampiran Sungai Kelantan. Ada yang telah ditahan kerana tidak memiliki permit bekerja di Kelantan. Saya berpendapat, pekerja-pekerja asing yang datang ke Malaysia perlu diberi kursus khas untuk melatih jiwa kemasyarakatan dan setia kepada Malaysia di dalam sanubari mereka. Pekerja asing yang bekerja di negara ini juga perlu berkebolehan bertutur bahasa Malaysia dengan fasih untuk memudahkan mereka memahami budaya dan prinsip hidup masyarakat setempat.

Kebanyakan syarikat tempatan mula suka mengambil pekerja asing untuk mengurangkan kos membayar gaji pekerja. Ini mungkin satu langkah yang baik dari sudut syarikat, tetapi tidak begitu baik untuk pengaliran wang asing. Pekerja asing akan menghantar keluar wang pendapatan yang mereka perolehi daripada syarikat-syarikat di Malaysia untuk dibelanjakan di negara asal mereka.

Apakah strategi yang boleh kita lakukan untuk mengurangkan peratusan pengaliran kredit mata wang Malaysia seperti ini?