BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, Januari 04, 2009

Selamat Kembali Ke Sekolah

Alam persekolahan bermula lagi. Bagi sesetengah pelajar, tahun ini merupakan tahun penting buat mereka. Peperiksaan SPM semakin hampir, tidak ada masa untuk leka. Zaman persekolahan akan jadi lebih bermakna apabila setiap pelajar menjadikannya zaman ini sebagai zaman perjuangan. Para pelajar begitu tekun belajar, mewujudkan perikatan antara rakan-rakan seperjuangan, untuk sama-sama mencatat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan, dan memburu matlamat hidup masing-masing.

Kebanyakan pelajar yang pandai menghargai 5 tahun terakhir di sekolah, akan mencatat kejayaan yang lebih cemerlang pada kemudian hari. Namun segala perancangan itu akan musnah jika para pelajar tidak membuat persediaan untuk menghadapi halangan dan cabaran yang akan mereka hadapi pada kemudian hari. Manusia harus memiliki keazaman yang kuat.

Apakah cabaran dan rintangan yang perlu mereka hadapi pada kemudian hari? Konflik cita-cita. Pernah tengok video klip Awan Yang Terpilu nyanyian Ning Baizura? Gadis kecil yang bercita-cita untuk jadi seorang penyanyi, tetapi cita-citanya tidak mendapat restu bapanya. Si gadis itu berjaya menjadi penyanyi, berjaya mencapai cita-citanya, tetapi dia tetap berasa sedih kerana hubungannya dengan bapanya sudah retak. Awan Yang Terpilu, membawa maksud, cita-cita yang menyebabkan kesedihan yang paling tragis dalam hidupnya.

Pada 5 tahun terakhir ini, saya sarankan para pelajar agar lebih dekat dengan guru-guru kaunselor sekolah. Banyak panduan yang anda perlukan untuk mengatur strategi anda pada masa akan datang. Sekiranya ibu bapa anda sendiri adalah seorang kaunselor atau mereka yang berpengetahuan dalam selok belok kerjaya dan dunia pendidikan, anda adalah bertuah. Namun, sekiranya ibu bapa anda bukan kaunselor, jangan malu atau jadi penyegan untuk berbincang mengenai soal masa depan. Jika tidak, anda mungkin akan terjerat dan menjadi mangsa kepada keghairahan, kebimbangan dan ego orang-orang yang menjaga dan membesarkan anda.

Sekiranya fikiran anda kusut, bertemulah kaunselor. Itu adalah langkah yang bijak, demi menghilangkan kekusutan fikiran anda. Akal kita tidak begitu sempurna. Jangan ego, jangan segan. Jumpalah kaunselor.