BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Januari 31, 2009

E-Mel Pembaca: Ibu Desak Anak Kahwini Pilihan Ibu Jika Mahu Ibu Kembali Ke Pangkuan Ayah

Pilihan Hati Ibu Atau Pilihan Hati Sendiri?
Ibu Ugut Putuskan Hubungan dengan Ayah
Jika Anak Tidak Mahu Menerima Bakal Menantu Pilihan Ibu

Asalamualaikum,

Saya ada kisah yang mahu dikongsi bersama. Saya seorang wanita, yang menerima ujian daripadaNYA. Masalah keluarga, masalah cinta, ibu dan ayah akan berpisah. Saya yang menjaga adik-adik yang masih kecil ketika ini. Saya pikul tanggungjawab itu sekarang. Demi adik-adik, agar mereka dapat menjadi insan yang sempurna.

Saya menyayangi seorang lelaki. Kami berkawan hampir 3 tahun, tetapi ibu dan ayah tidak merestui pilihan saya. Ibu dan ayah ada pilihan lain buat saya.

Pilihan ibu dan ayah sememangnya dikenali, tetapi saya tidak dapat menerima dia. Entah mengapa hati saya, perasaan saya begitu sukar untuk menyayangi dia.

Ibu berjanji dengan saya, sekiranya saya terima pilihan ibu, dia akan kembali kepada ayah saya. Namun janji tinggal janji, ibu tidak menunaikan janjinya.

Saya bertunang dengan pilihan ibu dengan rela demi menyatukan ibu dan ayah. Saya korbankan perasaan saya biarpun saya terluka. Sehingga kini saya masih tidak dapat menyaayangi tunang saya. Bagaimana saya mahu teruskan perjuangan yang penuh kepuraan-puraan ini?

Kadang saya rasa bersalah tetapi apakan daya, saya tidak mampu. Teman lelaki yang saya tinggalkan itu masih memburu kasih saya. Dia meminta saya putuskan hubungan saya. Saya memang sayangkan dia, tetapi saya tidak mahu mengeruhkan lagi keadaan. Saya bimbang pelbagai dugaan yang akan saya dapat nanti.

Untuk pengetahuan semua, saya masih menjalinkan hubungan dengan teman lelaki saya. Ibu, ayah, nenek dan juga tunang saya pun mengetahui hal ini.

Bagi saya tunang saya adalah lelaki yang baik tetapi saya tidak mampu menyayangi dia. Sehingga kini, bersama dengannya, bersama dia terasa say bersama dengan kawan-kawan. Tidak lebih daripada itu. Saya bimbang andainya saya tidak mampu menjadi permaisuri terbaik buat dia.

Bantulah saya. Pimpinlah saya ke jalan yang benar. Saya perlukan teman-teman yang dapat membantu saya.

Yang benar,
Sutrakasih

Maklum balas Amiene Rev:

Waalaikumussalam.

Selepas membaca apa yang saudari Sutrakasih tulis di atas, saya dapati saudari Sutrakasih telah melakukan pengorbanan paling besar dalam hidup saudari. Demi ibu dan bapa saudari, dan demi adik-beradik saudari, saudari telah meninggalkan kebahagiaan hidup saudari.

Pada pandangan saya, jodoh adalah urusan Tuhan. Saya ada menulis mengenai cinta dan jodoh menerusi topik ini: Falsafah Kehidupan Amiene Rev (Klik Di Sini)

Maafkan saya. Dalam kes saudari, saya rasa saudari perlu berterus terang dengan tunang saudari. Tidak elok jika saudari terus menipu perasaan saudari dan perasaan tunang saudari. Sekiranya kekasih lama saudari itu benar-benar insan yang boleh memberi kebahagiaan hidup kepada saudari, maka kembalilah kepada dia seadanya.

Saya tidak tahu kenapa ibu saudari sanggup bertindak seolah-olah mengugut saudari supaya menerima pilihan hatinya. Apakah hubungan cinta dan kehidupan saudari adalah milik ibu bapa saudari?

Jodoh adalah urusan Tuhan. Andai kata jodoh ibu dengan bapa saudari setakat itu sahaja, maka setakat itu sahajalah ikatan itu akan wujud. Namun jika ditakdirkan jodoh antara ibu dengan ayah saudari kekal panjang, maka akan kekallah ia.

Dalam kes ini, saudari telah mengorbankan diri saudari, usia muda saudari semata-mata kerana masalah hubungan kekeluargaan saudari. Dari sudut pandangan saya, saya merasakan yang saudari adalah termasuk dalam golongan insan yang teraniaya.

Saya berharap agar saudari sentiasa mendoakan kebahagiaan ibu bapa saudari, ahli-ahli keluarga saudari dan diri saudari sendiri. Tidak ada gunanya hidup dalam kepura-puraan. Tuhan telah tetapkan jodoh bagi setiap insan. Sekiranya kehendak Tuhan, saudari berkahwin dengan si A, maka jadilah si A suami saudari. Sekiranya kehendak Tuhan supaya saudari berkahwin dengan si B, maka jadilah saudari isteri kepada si B.

Elakkan kepura-puraan. Saya cuma boleh mencadangkan kepada saudari supaya menerangkan perkara sebenarnya kepada tunang saudari, kerana ini melibatkan soal hati. Soal hati jika tidak diambil tindakan segera akan menjadi semakin lama semakin serius. Sekiranya benar saudari mencintai si dia, maka ambil tindakan yang seadilnya. Jangan menzalimi diri saudari.

Saya sendiri tidak pasti kenapa ibu saudari tidak suka dengan pilihan hati saudari. Sekiranya dia memiliki akhlak yang baik, dan dia saling cinta-mencintai dengan saudari, kenapa mesti saudari tinggalkan dia? Tidak wajar semata-mata ugutan cinta daripada seorang ibu, saudari yang menerima tempiasnya. Maaf kata, tindakan ibu saudari sungguh mementingkan diri sendiri. Saya cadangkan masalah ibu dan bapa saudari ini dibawa ke Pejabat Kadi. Zalim, apabila seorang ibu mengugut untuk terus memutuskan hubungan dengan suaminya semata-mata mahukan si anak menurut kata-katanya. Jangan biarkan ibu saudari tenggelam dengan kezalimannya. Berdoalah dan usahakan sesuatu untuk membuka pintu hatinya.

Ini cuma pandangan peribadi saya terhadap masalah saudari. Jika saudari benar-benar mencintai seseorang dan si dia benar-benar mencintai saudari, maka, berusahalah ke arah itu dengan cara yang baik. Jangan teruskan kepura-puraan. Kita berusaha sedaya upaya, tetapi kuasa yang menentukan di tangan Tuhan.

Sekali lagi, saya memohon maaf sekiranya pandangan saya ini tidak memuaskan hati saudari. Apa pun terima kasih kerana sudi berkongsi pengalaman saudari di sini.

Saya doakan agar saudari mendapat kebahagiaan dalam hidup.


Yang benar,
Amiene Rev


E-mel Pembaca: Ruangan Pos Masalah Anda
Sekiranya anda ada masalah untuk dikongsi dan mahukan pandangan daripada Amiene Rev, bolehlah menggunakan pautan di bawah untuk mengisi borang Pos Masalah Anda (Surat Pembaca). Anda diminta tidak menggunakan Bahasa SMS dan seangkatan dengannya. Setiap surat yang tersiar akan disunting terlebih dahulu.

Jumaat, Januari 30, 2009

A Champion's Regret - Until Heaven

There exist one singer, who was once doing one thing that make he regret. Because of his mistake, he was banned from appear on television. Actually he is not the one to be blame. He is a new talented singer, and he was given a responsible as he is a superstar. I somehow feel sympathy for him. It is actually a regret. He already regret for the past. Let us give him a new life as a singer.

This year, he was able to make a return to the world of music. Last year two of his amazing songs did not get any award. But this year he got three awards for his song. His song won as a champion in Ballad category. While he also win The Best Vocal Award and The Best Performer for that competition.

As in this video, you will see Faizal Tahir and his song "Sampai Syurga" (translated as "Until Heaven") start with some people trying to prepare his costume. Then, he will break into a superstar with wind flowing from the ground and red light. Later, there will be a group of people wear in black come to sing with him.

Beside of this video, if you're interest with other songs from Malaysia, you can click on SundayScribbling label below this post or CLICK HERE! There are songs which are good for me to present you about my country's story of nowadays
.

Khamis, Januari 29, 2009

Simpulan Bahasa Bersama Cikgu Amien

Definisi atau Maksud Simpulan Bahasa
Simpulan Bahasa ialah ungkapan yang terdiri daripada dua perkataan atau lebih dan mempunyai makna yang berlainan daripada maksud asal perkataan-perkataan yang digunakan. Penggunaan simpulan bahasa dalam karangan atau esei akan menjadikan sesuatu hasil tulisan yang dibuat itu menjadi lebih menarik. Hari ini kita akan mempelajari istilah-istilah simpulan bahasa yang bermula dengan huruf A:

Abu Dajal: Orang jahat yang suka mengganggu orang lain.

Abu Jahal: Orang yang suka membuat kacau dan mengganggu sesuatu kerja baik.

Abu Nawas: Orang yang pandai mencari helah dengan akalnya untuk melepaskan diri daripada sebarang bencana.

Ada angin: Keadaan atau kelakuan seseorang yang tidak menentu, kadangkala baik, kadangkala marah.

Ada bakat: mempunyai kebolehan.

Ada buah: Mempunyai sebab atau tujuan tertentu.


Ada hati: Ada kemahuan atau keinginan kepada seseorang.

Air api: Asid. Sejenis cecair menghakis dan berbahaya.

Air mati: Air yang sudah dimasak, atau air yang tidak pasang dan tidak surut.

Air muka: Wajah seseorang.

Ajak-ajak ayam: Mempelawa secara tidak bersungguh-sungguh.

Akal kancil: Pintar atau bijak melepaskan diri.

Alas cakap: (a) penjelasan yang dibuat bagi menguatkan sesuatu kenyataan. (b) percakapan yang tertib.

Alas perut: makan sedikit supaya tidak lapar.

Alim kucing: orang jahat yang berpura-pura berkelakuan baik.

Ambil alih: Mengambil tugas atau kuasa daripada orang lain.

Ambil berat: Mengambil tahu atau mempedulikan.

Anak tekak: Anak yang bertanggungjawab mencari nafkah untuk ibu bapanya.

Ambil angin: Berjalan-jalan untuk melapangkan fikiran atau menghilangkan tekanan mental.

Ambil ringan: Tidak memberi perhatian.

Anak air: Sungai kecil.

Anak angkat: Anak orang lain yang dipelihara sebagai anak sendiri.

Anak buah: Orang-orang yang mempunyai pertalian darah dengan seseorang atau orang yang di bawah jagaannya.

Anak emas: Seseorang yang menjadi kesayangan.

Anak kandung: Anak sendiri.

Ambil hati: Membuat sesuatu supaya dirinya disukai.

Anak kapal: Kelasi atau pekerja di dalam sesebuah kapal.

Anak manja: Anak yang dimanjakan oleh ibu dan bapanya.

Anak mata: Bulatan kecil di bahagian tengah mata.

Anak tangga: Tingkat-tingkat yang terdapat pada tangga.

Anak telinga: Anak yang tinggal jauh dari tempat ibu bapanya, sekadar mendengar beritanya sahaja.

Anak tiri: Anak kepada isteri atau suami seseorang daripada perkahwinannya yang sebelumnya.

Anak tunggal: Satu-satunya anak dalam satu-satu keluarga.

Anak yatim: Anak yang kematian bapanya.

Angkat bakul: Memuji-muji diri sendiri.

Angkat diri: Sombong serta suka memuji diri.

Angkat kaki: Lari meninggalkan sesuatu tempat.

Angkat mata: Berani menentang atau melawan.

Angkat muka: Mendapat peluang untuk memberikan pendapat atau idea.

Angkat punggung: Meninggalkan tempat duduk.

Anjing hitam: Orang ahat yang sentiasa menunjuk-nunjukkan keburukannya kepada orang ramai.

Atas angin: Negara-negara di sebelah barat.

Atas pagar: Tidak menyebelahi mana-mana pihak.

Ayam tambatan: Seseorang pemain handalan yang menjadi harapan kepada pasukannya untuk meraih kemenangan dalam pertandingan.

Ada jalan: Mempunyai Cara

Ada perangai: Ada tingkah laku yang kurang baik.

Ada riak: Ada tanda-tanda akan jadi sesuatu.

Ada sengat/ada Taring: Mempunyai pengaruh atau ada kuasa

Adu domba: Suka melaga-lagakan orang lain supaya berpecah belah.

Adu kening: Diperhendapkan atau diketemukan.

Air bujang: Hidangan minuman sahaja tanpa kuih

Air emas: Sesuatu yang diingati selama-lamanya

Air mati: Air kosong yang sudah dimasak

Akhir Zaman: Hari hampir Kiamat

Anak gahara: Anak raja daripada pemaisuri.

simpulan bahasa koleksi simpulan bahasa simpulan bahasa maksud simpulan bahasa definisi simpulan bahasa himpunan simpulan bahasa kamus simpulan bahasa senarai simpulan bahasa

Gangguan Seksual Oleh Wanita Misteri Menerusi Telefon Bimbit

Memang menggerunkan! Itulah yang dapat saya katakan sejak sehari yang lalu. Seorang wanita misteri didapati mula membuat panggilan misteri dan gangguan seksual terhadap saya. Pada mulanya saya ingatkan wanita ini normal, tetapi nampaknya selepas itu dia semakin berani.

Wanita ini mengatakan yang dia tertarik apabila mendengar suara saya. Dia semakin berminat dengan saya dan mahu mengajak saya berkahwin! Pada mulanya saya ingatkan dia ini sekadar bergurau, tetapi nampaknya selepas itu dia semakin serius. Dia merayu-rayu supaya dapat menjalinkan hubungan intim dengan saya. Wanita ini semakin menakutkan saya.

Tanpa sebarang rasa segan silu, dia terus memperkenalkan dirinya, alamat rumahnya dan sebagainya. Katanya, dia mahu menemukan saya dengan ibu bapanya. Dia juga mahu mengeratkan hubungan keluarganya dengan keluarga saya. Oleh kerana berasa sangat terganggu saya mencari jalan untuk menyekat panggilan telefon daripadanya. Saya harap kaedah tersebut berjaya.

Secara psikologi, saya dapati wanita ini sebenarnya menghadapi masalah mental. Daripada gaya percakapannya, saya boleh menggambarkan penderitaannya terhadap hubungan cinta dan seksual. Seperti manusia biasa, dia juga tentu mempunyai perasaan untuk menjalinkan hubungan dan memiliki pasangan hidup. Terdesak dengan kehendak dan naluri semula jadi, dia mula mencari teman atau orang yang dirasakan boleh memberikan apa yang dia ingini. Saya menjadi mangsa.

Apa yang merisaukan saya ialah apabila dia semakin menonjolkan sifat dan kehendaknya terhadap perkahwinan. Dia mula memanggil saya sebagai 'Sayang'. Sebelum ini saya boleh terima kenapa saya memiliki ramai saudara angkat perempuan. Adik angkat, kakak angkat, ibu angkat dan sebagainya. Namun kali ini saya rasa agak keterlaluan apabila seorang yang saya tidak kenal menggunakan panggilan nama intim terhadap saya. Ini pasti boleh menimbulkan masalah pada kemudian hari. Justeru, sebelum masalah itu timbul, lebih baik saya tamatkannya seberapa segera.

Nampaknya selepas ini saya sudah boleh melakukan kerja-kerja harian saya seperti biasa. Kisah wanita ini pasti akan tenggelam dalam kesibukan kerja-kerja harian. Saya ada masa depan untuk diteruskan dan tanggungjawab untuk diteruskan. Saya juga berharap agar wanita malang itu juga akan mendapat kebahagiaan hidup pada kemudian hari.

E-mel Pembaca: Ingin Cari Maksud Sahabat Dunia dan Akhirat

Ingin Cari Makna Kawan Dan Sahabat
Sifat-sifat Sahabat Dunia dan Akhirat
Salam untuk Cikgu Amien. Saya suka baca buletin yang Cikgu tulis. Penuh dengan makna tersirat. Cuma saya teringin nak cikgu jelaskan maksud sahabat dunia dan akhirat. Dan macam mana kita nak tahu yang dia ni sahabat kita?

Salam hormat.

Harry,
Kota Tinggi.

Maklum balas Amiene Rev:
Salam untuk Harry juga. Terima kasih kerana menyukai tulisan Cikgu. Sahabat kita adalah seseorang yang memiliki rasa tanggungjawab terhadap diri kita. Walau bagaimana pun, sahabat dunia dan akhirat membawa maksud yang lebih spesifik.

Pada pandangan Cikgu, untuk menilai seseorang itu layak untuk dikategorikan sebagai sahabat dunia dan akhirat maka kita perlu menilai pada enam sifat utama yang melibatkan hal-hal akhirat juga. Dalam konteks ini, saya menilai akhirat mengikut persepsi seorang muslim.

Kejayaan dan kebahagiaan umat Islam terletak pada agama yang sempurna. Sebagai umat Islam, kita wajib percaya pada agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW. Seseorang sahabat dunia dan akhirat perlulah memiliki sifat-sifat di bawah:

1. Yakin (beriman) kepada Allah dan Rasul
Sahabat dunia dan akhirat kita tentulah seorang Muslim. Ini kerana seorang Muslim adalah sentiasa bersaudara dengan setiap Muslim yang lain. Persaudaraan adalah asas persahabatan. Seorang sahabat dunia dan akhirat akan mengeluarkan kebesaran atau ketaksuban terhadap satu-satu makhiuk dari hatinya, dan sentiasa memasukkan keyakinan hanya kepada Allah SWT.

Sahabat dunia dan akhirat yakin bahawa satu-satunya cara untuk mendapatkan kejayaan di dunia dan akhirat adalah dengan mengikuti cara hidup Rasullullah SAW, tidak kira cara bercakap, cara bergaul, cara berjalan, cara berfikir dan sebagainya. Dia menurut sunnah Rasulullah dan sentiasa menggalakkan kita untuk mengikut sunnah Rasulullah.

2. Solat yang khusyuk dan merendahkan diri kepada Allah
Salah satu ciri sahabat dunia dan akhirat ialah sentiasa merendah diri kerana Allah. Sahabat dunia dan akhirat akan sentiasa taat kepada Allah, dan sentiasa mendoakan kejayaan, kebaikan dan kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat buat diri kita.

3. Beramal dengan ilmu
Seorang sahabat dunia dan akhirat sentiasa mencari ilmu kerana Allah. Apabila dia memiliki ilmu, maka dia akan menyampaikan kepada kita agar kita tidak berada dalam kesesatan. Apabila dia melihat kita melakukan kesilapan atau kesalahan, maka dia akan menegur dan membetulkan kita dengan ilmunya, kerana Allah.

4. Memuliakan sesama muslim
Seorang sahabat akan menunaikan hak-hak saudara muslim tanpa menuntut hak-hak kita daripada mereka. Seorang sahabat tidak akan mengaibkan kita, dia akan sentiasa menyembunyi atau menutup keaiban kita. Seorang sahabat akan hanya menceritakan perkara-perkara yang baik mengenai kita. Seorang sahabat juga akan menjaga kebajikan kita. Apabila kita dalam kesusahan dan memerlukan bantuannya, maka dia akan berusaha sedaya upayanya untuk mencari penyelesaian bagi kesusahan kita. Seorang sahabat juga apabila memiliki sesuatu kelebihan, maka dia akan menggunakan kelebihannya untuk membantu kita.

5. Membetulkan niat
Seorang sahabat akan selalu memberi faedah atau kebaikan kepada kita tanpa ada sebarang niat yang menyeleweng selain daripada mencari keredhaan Allah SWT. Apabila dia melakukan sesuatu atau mengucapkan sesuatu kepada kita, segala-galanya adalah kerana Allah. Oleh sebab segala perbuatannya adalah kerana Allah, maka sudah semestinya bicaranya adalah bernas dan menyejukkan hati, tidak kira sama ada dia menegur, menceritakan sesuatu, berjenaka dan sebagainya. Serang sahabat juga akan sentiasa membetulkan niatnya dalam persahabatan. Niat bagi persahabatan yang dijalinkan adalah kerana Allah dan bukan kerana ada kelebihan, keistimewaan, keunikan atau kepentingan tertentu.

6. Dakwah dan Tabligh
Seorang sahabat dunia dan akhirat akan sentiasa menyampaikan ajaran Islam sama ada mengenai hadis, Al Quran dan ajaran Islam, kerana Allah. Seorang sahabat bukan sahaja menjaga kepentingan kita untuk dunia dan akhirat, malah seluruh masyarakat manusia di muka bumi ini.

Begitulah pandangan Cikgu mengenai sahabat dunia dan akhirat. Sesungguhnya terdapat perbezaan antara sahabat (definisi global) dengan sahabat dunia dan akhirat (definisi khusus). Semoga jawapan Cikgu ini dapat memberi idea kepada saudara Harry.

Untuk rujukan yang lain, Cikgu mencadangkan topik-topik di bawah kepada Harry. Semoga topik-topik di bawah dapat membantu. Lillahi Taala.

E-mel Pembaca: Ruangan Pos Masalah Anda
Sekiranya anda ada masalah untuk dikongsi dan mahukan pandangan daripada Amiene Rev, bolehlah menggunakan pautan di bawah untuk mengisi borang Pos Masalah Anda (Surat Pembaca). Anda diminta tidak menggunakan Bahasa SMS dan seangkatan dengannya. Setiap surat yang tersiar akan disunting terlebih dahulu.

Selasa, Januari 27, 2009

Perbezaan Maksud Antara Sahabat, Kawan, Rakan dan Kenalan

Definisi kawan dan sahabat kadangkala dianggap mengelirukan bagi sesetengah individu. Berikut adalah definisi atau maksud bagi istilah sahabat, kawan, rakan dan kenalan. Saya menggunakan istilah seperti 'sahabat saya', 'kawan saya', 'rakan saya' dan 'kenalan saya' bagi menerangkan perbezaan maksud antara istilah-istilah tersebut.


Sahabat Saya
Sahabat saya adalah orang yang memiliki rasa tanggungjawab terhadap diri saya, tetapi tidak memiliki hubungan darah. Dalam erti kata lain, sahabat bukan terdiri daripada adik-beradik saya tetapi berupaya mewujudkan hubungan yang mirip hubungan persaudaraan antara adik-beradik. Sahabat saya adalah orang yang banyak memberi manfaat dan kebaikan kepada saya, dan saya juga begitu.

Sahabat saya adalah seorang yang setiakawan, dia boleh membantu saya apabila saya berada di dalam kesusahan, meredakan kesedihan saya, menghilangkan kebimbangan saya dan sanggup berjuang demi kebaikan saya. Sahabat adalah orang yang mampu menyimpan rahsia dan keaiban saya. Mereka akan sentiasa melindungi saya.

Sahabat tidak semestinya memiliki minat atau pendapat yang sama dengan saya, tetapi mereka akan sentiasa ada apabila saya memerlukannya. Sahabat adalah orang yang membuatkan saya berasa selamat apabila mereka ada bersama-sama saya, sebab mereka adalah orang yang sangat setiakawan. Sahabat adalah orang-orang yang sangat menyayangi saya.

Sahabat kadangkala adalah penjaga saya, pelindung saya dan semangat mereka akan sentiasa ada bersama saya.


Kawan Saya
Kawan saya ialah seorang yang boleh berkongsi lebih dari satu perkara seperti minat, hobi, perasaan, perjuangan dan sebagainya biarpun bukan dari organisasi yang sama. Kawan ialah orang yang selalu berinteraksi dengan saya dan saya mengenali beberapa fakta peribadi mengenainya.

Kami selalu memiliki masa untuk bersama, bergembira, berseronok dan sebagainya. Kawan biasanya terjadi apabila seseorang itu menemui individu yang lain, yang memiliki persamaan seperti hobi, minat, sikap, tabiat dan pemikiran yang sama dengan dirinya. Saya selalunya berasa seronok dan terhibur apabila berada bersama-sama kawan saya.

Kawan mungkin boleh berkongsi kesedihan dan kegembiraan, tetapi mereka selalunya tidak akan pergi lebih jauh daripada itu. Malah, sekiranya tidak sependapat, hubungan kawan mungkin boleh terputus.


Rakan Saya
Rakan saya ialah perantaraan antara kawan daan kenalan. Rakan ialah orang yang berkongsi minat, kerjaya, hobi, permainan, guru, kelas, matlamat dan sebagainya dalam satu organisasi atau kumpulan seperti persatuan, kelab, syarikat, pertubuhan dan sebagainya. Contohnya, saya ada rakan satu tingkatan, rakan satu sekolah, rakan satu kelab dan sebagainya.

Rakan biasanya orang yang boleh mewujudkan kerjasama. Contohnya saya boleh belajar bersama-sama dengan rakan sekelas saya, saya boleh membuat tugasan berkumpulan bersama-sama rakan satu tingkatan saya, saya bekerjasama dengan rakan-rakan sepasukan untuk menewaskan pihak lawan dalam pertandingan bola sepak, saya dan rakan-rakan sekerja mengadakan mesyuarat untuk syarikat kami dan sebagainya.

Ada rakan yang rapat, ada pula rakan yang boleh dianggap sebagai sahabat, ada pula rakan yang boleh dianggap sebagai kawan, dan ada pula rakan yang hanya boleh dianggap sebagai kenalan.


Kenalan Saya
Kenalan saya mungkin wujud sebagai rakan. Contohnya rakan chatting, rakan siber dan rakan blogger. Apabila saya mengenali seseorang itu dalam bentuk atau identiti tertentu, maka dia adalah kenalan. Kenalan saya adalah orang yang pernah berinteraksi dengan saya tetapi saya tidak dapat mengesahkan identiti atau kewujudan sebenarnya. Saya perlu berwaspada dengan kenalan-kenalan siber saya kerana, di luar alam siber, mereka tidak semestinya orang yang sama seperti yang saya pernah kenal di internet.

Kenalan saya boleh meluahkan perasaan mereka, masalah mereka kepada saya menerusi ruangan komen, e-mel dan kemudahan-kemudahan interaksi yang lain di internet, tetapi tidak 100% boleh dipercayai. Kenalan kadangkala wujud sebagai satu hiburan, tetapi kadangkala tidak mustahil mereka boleh memberi kebaikan kepada saya menerusi perkongsian pendapat, idea dan penyelesaian masalah.

Tutorial Manga: Melukis Tangan

Isnin, Januari 26, 2009

Kisah Iblis Ingin Bertaubat - Allah Maha Penyayang

Kasih Sayang Allah: Kisah Iblis Ingin Bertaubat
Susunan Amiene Rev

Sebelum ini saya tertanya-tanya, adakah Iblis tidak pernah meminta taubat kepada Allah SWT? Iblis pada asalnya seorang yang sangat taat dan dekat kepada Allah, tiba-tiba menderhakai Allah gara-gara perasaan ego dan dengkinya kepada Nabi Adam AS. Saya juga tertanya-tanya, adakah Allah SWT tidak pernah memberi peluang sekali lagi kepada Iblis untuk kembali ke jalan yang benar? Lalu saya pun mencari-cari kebenaran tersebut. Sesungguhnya menerusi entri ini, dapat kita lihat betapa Allah itu sangat sayang kepada hamba-hamba-Nya. Kasih sayang Allah adalah jauh lebih tinggi, jauh mengatasi kasih sayang seorang ibu atau bapa kepada anaknya. Rupa-rupanya apa yang saya fikirkan selama ini, adalah benar. Iblis ternyata pernah berasa sesal dan ingin kembali kepada Allah.

Sesungguhnya Allah itu Maha Penyayang lagi Maha Pengampun. Kasih sayang Allah kepada sekalian makhluk ciptaannya adalah tidak ada tolok bandingnya. Allah bersedia menerima taubat Iblis tetapi Iblis terlalu sombong dan angkuh. Sebelum ini Allah telah memperkenankan permintaan Iblis supaya Iblis dapat terus hidup hingga ke Hari Kiamat. Lihat betapa Allah menyayangi Iblis dan telah berkali-kali memberi peluang kepada Iblis untuk bertaubat.

Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam," maka sujudlah mereka kecuali Iblis; ia enggan dan takbur dan adalah ia termasuk golongan orang-orang yang kafir. (Surah Al-Baqarah: 34)

Dalam sebuah kitab diterangkan bahawa sesungguhnya Iblis telah datang berjumpa dengan Nabi Musa a.s. dengan berkata: "Wahai Musa, engkau adalah seorang yang telah diutus oleh Allah s.w.t. dan Dia telah berkata-kata denganmu secara langsung." Kemudian Nabi Musa a.s. berkata: "Memang benar apa yang kamu kata, kamu ini siapa dan apa yang kamu mahu dariku?"

Lalu berkata Iblis: "Aku adalah Iblis! Wahai Musa aku mahu kamu tolong katakan kepada Tuhanmu bahawa seorang makhluk-Nya ingin minta taubat kepadaNya." Lalu Nabi Musa a.s. berdoa kepada Allah s.w.t. dan menyampaikan apa yang diucap oleh Iblis, kemudian Allah s.w.t. pun menurunkan wahyu yang bermaksud: "Wahai Musa, katakan kepadanya bahawa sesungguhnya Aku berkenan menerima permohonannya itu dengan syarat mestilah terlebih dahulu dia (Iblis) sujud di kubur Adam, kalau dia mahu sujud maka aku sedia mengampuni segala dosanya."

Setelah Nabi Musa a.s. menerima wahyu daripada Allah s.w.t. maka Nabi Musa a.s. pun terus memberitahu Iblis tentang apa yang telah Allah perintahkan.

Sebaik sahaja selesai Nabi Musa a.s. memberitahu segala perintah Allah s.w.t. maka dengan sombong dan bongkak Iblis berkata: "Wahai Musa, aku tidak sujud kepada Adam ketika dia hidup di syurga, bagaimana aku hendak sujud kepadanya sesudah dia mati." Begitulah sifat sombong Iblis yang tetap dengan kedegilannya, walaupun dia tahu bahawa api neraka itu akan memakannya tetapi dia tetap tidak mahu beriman kepada Allah s.w.t.
Dan (ingatlah), tatkala Kami berfirman kepada para malaikat: "Sujudlah kamu semua kepada Adam", lalu mereka sujud kecuali Iblis. Dia berkata: "Apakah aku akan sujud kepada orang yang Engkau ciptakan dari tanah?"

Dia (Iblis) berkata: "Terangkanlah kepadaku inikah orangnya yang Engkau muliakan atas diriku? Sesungguhnya jika Engkau memberi tangguh kepadaku sampai hari kiamat, niscaya benar-benar akan aku sesatkan keturunannya, kecuali sebahagian kecil."

Tuhan berfirman: "Pergilah, barangsiapa di antara mereka yang mengikuti kamu, maka sesungguhnya neraka Jahannam adalah balasanmu semua, sebagai suatu pembalasan yang cukup." (Surah Al-Israa': 61-63)
Dalam sebuah hadis ada diterangkan bahawa sesungguhnya Allah s.w.t. mengeluarkan Iblis dari neraka setiap 1000 tahun sekali, dan mengeluarkan Adam a.s. dari syurga, serta memerintahkan Iblis supaya sujud kepada Adam a.s. Disebabkan sikap angkuhnya dia tetap enggan sujud, maka dikembalikan Iblis ke dalam neraka.

Semoga tulisan ini dapat menambahkan lagi rasa cinta dan sayang kita kepada Allah, Tuhan yang Maha Penyayang lagi Maha Pengampun.


Anda mungkin berminat untuk membaca topik berikut: Beza Antara Jin, Syaitan dan Iblis

Kegagalan Israel Dalam Peperangan Di Gaza

Kegagalan Israel Dalam Peperangan di Gaza
Keberkesanan Solat Hajat dan Doa Umat Islam Di Seluruh Dunia Terserlah
Teks di bawah telah disunting semula oleh Amiene Rev

Saya menerima maklumat yang telah disebarkan daripada beberapa sumber yang tidak dikenali. Kerana terlalu ramai individu yang menyebarkan berita-berita ini, maka saya berminat sekali untuk memaparkannya di blog ini.
Berdasarkan isi kandungan berita tersebut, saya boleh katakan, "Israel mengumpul duit, dari pelbagai sumber di seluruh dunia, dan kemudian menggunakannya untuk keseronokan dengan membunuh umat Islam di Palestin. Selepas melakukan beberapa siri serangan, Israel kembali miskin dan sekiranya kita terus memboikot barangan Israel, maka secara tidak langsung kita membantu membantutkan perkembangan ketenteraan Israel. Ini kerana Israel akan sentiasa rugi dari segi kewangan selepas setiap kali mereka memerangi umat Islam." - Amiene Rev.
Isi kandungan sumber berita tersebut menyebutkan mengenai kegagalan Israel dalam memerangi Gaza sepanjang tempoh 22 hari yang lalu. Fakta-fakta ini pasti menyemarakkan lagi semangat orang-orang Islam yang sejati.

Menerusi 20 fakta di bawah, jelas menunjukkan bahawa doa-doa umat Islam di seluruh dunia telah diperkenankan Allah, Tuhan sekalian alam. Semasa entri ini disiarkan, saya masih lagi mencari kebenaran bagi beberapa fakta di bawah. Namun, kerana saya sentiasa mengharapkan apa yang tertulis di bawah adalah benar (sama ada fiksyen mahupun fakta), maka saya siarkan juga di blog ini untuk memberi semangat dan harapan kepada para pembaca.

Menerusi fakta-fakta di bawah ini, dapat dijelaskan lagi mengenai ketakutan Israel terhadap Hamas dan Islam. Tentera Israel berjuang dalam ketakutan. Tentera Israel seolah-olah seekor kucing yang terus mencakar-cakar seekor harimau muda yang telah diberi ubat bius, sambil berkata,"Pergi! Pergi! Pergi!" dengan perasaan takut yang amat sangat sehingga telah hilang akal.

Isi kandungan (yang telah disunting oleh Amiene Rev) berkenaan dengan 20 kegagalan Israel dalam peperangan di Gaza adalah seperti berikut:
  1. Pejuang-pejuang Palestin melancarkan serangan roket secara konsisten ke arah Negara Israel sehingga ke hari yang terakhir. Pada hari yang terakhir, iaitu pada hari yang ke-22, briged Qassam telah membunuh 9 orang tentera Israel, mencederakan 18 orang tentera Israel yang lain setelah melancarkan 18-24 roket mortar dari jenis Hown.

  2. Pejuang-pejuang Islam telah meluaskan kawasan sasaran bagi serangan roket iaitu melebihi 50 km (ini adalah kali pertama) dan mengenai kawasan askar Israel yang berhampiran dengan Tel Aviv.

  3. Dof Vesglas, Penasihat kepada bekas Perdana Menteri Israel, Ariell Sharon, akhirnya mengakui bahawa tentera Israel tidak mampu untuk menghentikan penguasaan Hamas di Gaza.

  4. Akhbar Haaretz yang berbahasa Ibrani dari Israel menyatakan bahawa tentera Israel telah melakukan kesilapan terbesar dalam mengatur strategi peperangan.

  5. Akhbar Lonofel Oserfatour (Perancis) berkata Israel sekali lagi telah mengulangi kesilapan perancangan ketenteraan yang sama sebagaimana yang telah mereka lakukan dalam peperanga-peperangan yang sebelumnya.

  6. Akhbar New York Times menyatakan Israel bukan sahaja bermatlamatkan untuk melemahkan Hamas bahkan untuk menguatkan gerakan sekular di Palestin. Namun semakin kuat Gaza dibom, semakin bertambah sokongan rakyat Palestin terhadap Hamas.

  7. Penulis Jad’un Livy menulis di Yediot Ahronot (akhbar Israel bahasa Ibrani) berkata "Tujuan utama Israel memerangi Gaza adalah untuk menggulingkan Hamas dari barisan kerajaan Palestin dan menjejaskan pengaruh Hamas di kalangan rakyat Palestin tetapi perkara ini tidak mampu dicapai dengan operasi ketenteraan Israel. Operasi ini dihentikan kerana ia telah gagal dan menambahkan lagi kerugian kepada Israel."

  8. Prof. Richard Folk, pelapor khas PBB bagi Hak-hak kemanusiaan di bumi Palestin berkata : “Israel telah kalah dalam peperangan untuk mendapatkan kerajaan diiktiraf.”

  9. Jackson Dell, Penolong Editor di Washington Post telah menulis di bawah tajuk "Pengajaran Yang Keras Buat Israel", dia telah berkata: "Operasi ketenteraan Israel di Gaza telah gagal, tetapi mungkin di sana ada jalan keluar."

  10. Dalam akhbar yang sama, Tom Sgive menulis artikel yang tajuk "Peperangan Bodoh Orang-orang Israel". Dia menyatakan kebanyakan orang Israel percaya bahawa mengadakan operasi ketenteraan adalah satu cara yang mudah dan menjimatkan masa dalam usaha untuk mencapai keputusan yang mereka (orang-orang Israel) kehendaki. Namun apa yang terjadi adalah sebaliknya. Edward Copeer telah menulis artikel yang bertajuk “Menghapuskan Hamas dengan kekuatan tentera adalah suatu cubaan yang kegagalan”

  11. Penulis Yahudi Doron Rewzinelm di dalam Akhbar Haaretz di dalam bahasa ibrani telah menuduh Presiden Rejim Zionis yang menyebabkan Israel membayar harga yang mahal dalam peperangan tersebut. Peperangan ini melibatkan perbelanjaan yang sangat mahal dan memudaratkan ekonomi kerajaan Israel dengan sangat teruk dan sukar untuk dipulihkan.

  12. Barisan tentera-tentera simpanan Israel diselubungi dengan ketakutan setelah Menteri Pertahanan Yahudi Ehud Barak mengarahkan supaya memindahkan ribuan tentera. Tentera ini mendapat latihan keras di Utara Palestin, di bawah seliaan Ehud Barak sendiri. Ini disiarkan di kaca televisyen Israel.

  13. 200 orang Israel yang enggan kepada khidmat ketenteraan telah melakukan tunjuk perasaan di hadapan bangunan Kementerian Pertahanan di Tel Aviv sebagai tanda simpati terhadap rakan-rakan mereka yang dihukum kerana tidak turut serta dalam peperangan di Gaza.

  14. Akhbar Yediot Ahronot berbahasa Ibrani menyatakan bahawa serangan Israel ke atas Gaza telah menyebabkan umat manusia di seluruh dunia semakin kuat memusuhi Israel.

  15. Menteri Luar Israel Tzipi Livni menyatakan bahawa dia menerima tanggapan baru daripada pihak media di Barat terhadap rejim Yahudi ketika sidang akhbar di Pusat Akhbar Washington, Amerika Syarikat pada petang Jumaat 16/1. Salah seorang wartawan telah memanggilnya sebagai pengganas.

  16. Laman web Israel ynetnews.com telah melaporkan kata-kata pegawai tentera Israel iaitu Kolonel Yigal Slovik, “Berdasarkan apa yang telah berlaku sekarang, saya berpendapat bahawa kita tidak patut menyingkirkan Hamas, kerana Hamas akan mengambil pengajaran daripada konflik yg telah berlaku dan tampil lebih kuat untuk konfrontasi seterusnya.” Kata-kata Kolonel Yigal Slovik, ini menjadi tajuk utama "Hamas Will Grow Stronger" yang membawa maksud "Hamas Akan Bertambah Kuat".

  17. Dalam laman web alzoa.com, terdapat petikan daripada Akhbar Tisyrin Siasah (Dimascus) menyatakan bahawa dua akhbar Perancis menyebut bahawa Hamas adalah satu-satunya pihak yang mendapat keuntungan daripada serangan Israel.

  18. Laporan ekonomi Israel menyatakan bahawa roket-roket pejuang Israel telah mendatangkan kerugian jutaan Dollar yang perlu ditanggung oleh kilang-kilang di selatan Israel.

  19. Laporan ekonomi Israel menyebutkan perbelanjaan untuk 50,000 tentera simpanan Israel sahaja telah mencapai 225 juta Shekel.

  20. Laporan ini juga menunjukkan perbelanjaan Perang Gaza, dalam sehari mencapai 130 juta Shekel.
Akhirnya, Perdana menteri Israel mengumumkan genjatan senjata sebelah pihak dan ini turut menunjukkan kekalahannya kerana tidak mahu menyebabkan kerugian dan kekalahan yang lebih besar lagi.


Firman Allah SWT:
“Orang-orang musyrikin akan dikalahkan dan akan balik lari dalam kekalahan.” (45-54)

Nabi saw bersabda:
لا تقوم الساعة حتى تقاتلوا اليهود حتى يقول الحجر وراءه اليهودي: يا مسلم يهودي ورائي فاقتله.

Maksudnya:
“Tidak berlaku kiamat sehinggalah kamu (orang-orang Islam) memerangi Yahudi sehingga berkata batu yang di belakangnya terdapat seorang Yahudi yang bersembunyi, "Hai, Muslim,. Ada Yahudi di belakang ku, bunuhlah dia." (Hadis Riwayat Ahmad dan Baihaqi – Hadis Sahih)

Artikel tersebut juga menyebutkan bahawa umat Islam wajar memboikot barangan keluaran kilang-kilang Israel sebagai tanda membantu perjuangan umat Islam di seluruh dunia dan seterusnya melemahkan sumber-sumber kewangan Israel yang selama ini turut membantu Israel sama ada secara langsung atau pun tidak untuk membangunkan ketenteraan Israel.

Rujukan: Buku Al-Muqataah oleh Dr Khalid Said, Tafsir Sobuni, Sofwatul Ahadees oleh Abdul Qadir kattani, laman web 1. alalam.ir 2. ynetnews.com 3. alzoa.com.

Panduan Dan Muat Turun Risalah Program Gerhana Matahari Separa 26 Januari 2009

Pada 26 Januari 2009, masyarakat Cina akan menyambut Tahun baru Cina dan pada masa yang sama juga Gerhana Matahari Anulus akan berlaku selama 3 jam 46 minit dari lautan India ke sebelah Barat Indonesia. Ini berlaku apabila Bulan merentas di hadapan Matahari, tetapi tidak menutup Matahari sepenuhnya kerana saiz ketara Bulan adalah lebih kecil daripada Matahari. Oleh itu, Matahari kelihatan seperti cincin yang terang atau anulus di sekeliling luar cakera Bulan. Kelihatannya seperti cerita Heroes.

Gerhana Matahari Petang Ini. Muat Turun Segera!

Semasa trajektori gerhana merentasi Bumi, bayangan gerhana anulus membentuk satu lintasan halus selebar 280.2 kilometer dan sepanjang 14,500 kilometer yang mana ia hanya menutupi 0.9% kawasan daripada keseluruhan permukaan Bumi. Gerhana terbaik akan berlaku di pertengahan lintasannya apabila magnitud gerhananya telah mencapai 0.9282. Pada masa itu, tempoh anulus adalah lebih kurang 7 minit 54 saat.

Gerhana Matahari Separa akan kelihatan dalam lingkungan bayangan penumbra Bulan yang lebih luas meliputi Afrika Selatan, Madagascar, Australia kecuali Tasmania, India Selatan, Asia Tenggara dan Indonesia.

PROGRAM GERHANA MATAHARI ANNULUS
Gerhana Matahari Anulus pada 26 Januari, merupakan gerhana matahari yang pertama akan berlaku dalam tahun 2009. Gerhana Annulus ini akan kelihatan dalam laluan yang agak luas iaitu dari Lautan Hindi hingga ke barat Indonesia. Manakala fasa gerhana separa pula akan meliputi kawasan yang lebih luas lagi termasuk selatan Afrika, Madagascar, Australia kecuali Tasmania, tenggara India dan tenggara Asia.

ANGKASA tidak melepaskan peluang untuk merakamkan fenomena gerhana matahari anulus ini dari Lampung, Indonesia. Oleh itu, jangan lepaskan peluang untuk melihat rakaman langsung Pencerapan Gerhana Matahari Anulus dari Lampung, Indonesia terus dari komputer anda. Kami akan memaparkan aktiviti pencerapan serta imej matahari semasa berlakunya fenomena ini pada 26 Januari 2009.

PROGRAM GERHANA MATAHARI SEPARA
Di Malaysia, kita dapat melihat cahaya Matahari terlindung oleh Bulan sehingga mencapai liputan maksimum sehingga 82.6% dan di sesetengah kawasan ia berlaku sejurus sebelum Matahari terbenam. Kita akan berpeluang untuk menyaksikan Gerhana Matahari Separa dari jam 4:30 p.m. hingga 7:00 p.m. sebelum Matahari terbenam.

Rakyat di Semenanjung Malaysia akan berpeluang menyaksikan Gerhana Matahari Separa daripada sentuhan pertama hingga sentuhan akhir manakala di Sabah dan Sarawak hanya berpeluang menyaksikan gerhana daripada sentuhan pertama hingga pertengahan sahaja memandangkan waktu Matahari terbenam yang berbeza mengikut lokasi.

Secara amnya, Gerhana Matahari akan berlaku ketika fasa bulan baru dan pada masa yang sama Bulan melintasi laluannya di antara Matahari dan Bumi supaya Matahari tertutup sebahagian atau keseluruhannya seperti yang terdapat dalam Rajah 4.

Rajah 4: Geometri Gerhana Matahari

Sempena Gerhana Matahari Separa ini, Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) akan menganjurkan Program Harian dari 20 hingga 30 Januari 2009 di Planetarium Negara Kuala Lumpur.

Jom, sertailah Program Gerhana Matahari Separa dan rebutlah peluang untuk menyaksikan fenomena Gerhana Matahari Separa pada petang 26 Januari ini!

Untuk panduan anda, sila muat turun risalah berikut:
Risalah Program Gerhana Matahari Separa 26 Januari 2009

Melihat gerhana matahari secara terus boleh mengakibatkan kerosakan penglihatan atau buta. Risalah ini mengandungi tajuk-tajuk penting untuk dibaca bagi memastikan anda dapat menikmati keindahan gerhana matahari dengan selamat. Antara tajuk-tajuk yang terdapat di dalam risalah ini ialah:
  • Jadual 1: Keadaan Gerhana Matahari Separa di Malaysia.
  • Jadual 2: Data Matahari Terbit dan Terbenam di Malaysia pada 26 Januari 2009.
  • Panduan bBgaimana Melihat Gerhana Matahari Dengan Selamat.
  • Panduan Membina Projektor “Pinhole” untuk melihat Gerhana Matahari.
  • Panduan Membina Projektor “Pinhole” dengan Dua Keping Kadbod
  • Panduan Melihat Gerhana Matahari menerusi Kamera Pinhole dengan Pokok Teduh
  • Melihat Gerhana Matahari Menggunakan Solar Eclipse Glasses dan Solar Viewer
  • Teleskop yang Dilengkapi dengan Penuras Suria untuk Melihat Matahari
  • Aturcara / Tentatif Program Harian Gerhana Matahari Separa 26 Januari 2009

Sila hubungi pihak
ANGKASA (Agensi Angkasa Negara)
untuk maklumat lanjut:


Alamat:
Planetarium Negara
Lot 53, Jalan Perdana
50480 Kuala Lumpur

Tel: 03‐22735484
Faks: 03‐22735488

Laman web:
www.angkasa.gov.my

Ahad, Januari 25, 2009

Pesakit Lumpuh Boleh Berjalan Semula Dengan Permainan Kesihatan Wii Fit Nintendo

Orang Lumpuh Boleh Sembuh dan Berjalan Semula Dengan Wii Fit
Permainan Nintendo - Wii Fit mengubati penyakit lumpuh
Penulis: Amiene Rev (C) 2009
"I do not know why I hate to play video game. But, now, if somebody ask me what kind of video game that I would like to get as a birthday gift, it would be Wii Fit from Nintendo." - Amiene Rev
Industri permainan video mungkin dianggap sebagai satu hiburan yang kurang baik kepada golongan muda, tetapi sebenarnya setiap yang buruk itu adakalanya boleh memberi kebaikan. Pada suatu ketika dahulu, ada sekumpulan pembangun permainan video membangunkan sejenis permainan untuk membantu memotivasikan pesakit kanser. Permainan tersebut dikatakan telah membantu meningkatkan imunisasi pesakit kanser. Permainan video tersebut dikata mampu meningkatkan kepercayaan diri pesakit terhadap keupayaan mereka melawan sel-sel kanser yang menyerang sel-sel badan mereka. Dalam erti kata lain, permainan boleh menjadi satu terapi yang berguna bagi penyakit-penyakit kronik yang tertentu juga.

Apakah Wii Fit? Wii Fit adalah satu permainan yang menggabungkan keseronokan dengan kesihatan dalam satu produk permainan. Ia boleh mengubah cara anda bersenam, mengimbangi badan dan bergerak.

Nicole Cahill adalah seorang budak perempuan berusia 10 tahun yang telah lumpuh sejak empat tahun lalu kerana serangan virus. Dia disahkan tidak dapat berjalan lagi. Apabila permainan Nintendo - Wii Fit keluar di pasaran sekitar Mei 2008, Nicole Cahill menggunakan permainan tersebut untuk menghilangkan kebosanannya Kerana asyiknya Nicole Cahill bermain dengan permainan tersebut, tanpa disedari Nicole Cahill didapati sudah mula mampu menggerakkan anggota badannya. Pada akhir 2008, Nicole Cahill dikatakan sudah mula mampu berjalan. Nicole Cahill dijangka akan dapat berjalan semula sepenuhnya pada penghujung tahun 2009.

Permainan Wii Fit keluaran Nintendo ini menggunakan sejenis papan permainan yang dikenali sebagai Wii Fit Balance Board atau Papan Keseimbangan Wii Fit. Pemain perlu menjejakkan kaki mereka di atas papan permainan ini. Wii Fit menyediakan beberapa pilihan seperti permainan Yoga, permainan menyeimbangkan badan, permainan melatih kekuatan fizikal dan permainan senam robik.

Menerusi permainan Wii Fit, anda akan dilatih oleh seorang jurulatih yang berada di dalam permainan video tersebut. Setelah itu, anda bolehlah bermain permainan-permainan Wii Fit yang tertentu. Dalam setiap permainan Wii Fit, apabila anda menggerakkan badan anda, watak permainan utama yang dikawal oleh anda akan turut bergerak. Ini bermaksud, anda tidak lagi menggunakan butang, joystik, tetikus atau papan kekunci untuk mengawal pergerakan watak permainan, sebaliknya anda menggunakan badan anda, saraf-saraf di dalam tubuh anda untuk menggerakkan watak tersebut. Jika anda membongkokkan badan anda, watak permainan tersebut turut akan membongkok. Jika anda menggerakkan tangan, watak tersebut akan turut menggerakkan tangannya, jika anda menumbuk, watak tersebut turut akan menumbuk. Maka, dengan cara inilah pesakit lumpuh itu dapat menggerakkan kembali tubuhnya semula. Saraf-saraf di dalam tubuhnya menjadi semakin kuat.

Menerusi permainan kesihatan Wii Fit ini juga, anda boleh menjadi seorang pemain ski yang meluncur di salji, seorang pemain bola sepak, seorang pendekar Yoga, seorang ahli bina badan dan sebagainya. Pihak Nintendo yang bertanggungjawab mengeluarkan permainan Wii Fit ini dijangka akan mengeluarkan lebih banyak permainan baru yang boleh digunakan dengan Wii Fit pada masa akan datang.

Nampaknya permainan video pada masa akan datang bukan lagi sekadar menggerakkan jari-jari dan pergelangan tangan, tetapi seluruh badan pemain. Apabila keseronokan dan kesihatan digabungkan, pelbagai penyakit mampu disembuhkan. Inilah perkembangan positif dalam industri permainan video.

Jika pada masa dahulu ada orang menganggap permainan video sebagai satu permainan yang kurang baik untuk kesihatan maka pada masa akan datang tidak mustahil akan kedengaran nasihat sebegini, "Kamu ni asyik tidur sahaja. Pergilah main permainan video, baik juga untuk kesihatan kamu."

Untuk mendapatkan lebih banyak maklumat mengenai anda boleh pergi ke laman web Wii Fit di sini.

Isi-Isi Karangan Nilai-Nilai Murni

NOTA KARANGAN BAHASA MELAYU:
POIN-POIN RINGKAS UNTUK PENULISAN KARANGAN BAHAGIAN A & B

Berikut ialah beberapa poin ringkas yang dicatat hasil pembacaan melalui akhbar dan majalah. Poin-poin yang tercatat boleh anda jadikan panduan untuk menghasilkan karangan Bahagian A Peringkat Cemerlang (26-30 markah ) dan Bahagian B Peringkat Cemerlang (80-100 markah). Anda boleh menghasilkan poin-poin ringkas anda sendiri.

KEPENTINGAN NILAI MURNI
  • Masyarakat yang berperibadi mulia dan berdisiplin dapat memberi sumbangan yang lebih bermakna dalam usaha memajukan negara agar mencapai kemakmuran dan kemajuan yang pesat
  • Individu dan masyarakat yang mempunyai nilai murni akan mempunyai budi pekerti yang mulia dan akan dihormati oleh orang lain.
  • Pelbagai gejala sosial yang kurang baik dapat dibanteras dan masyarakat hidup dalam keadaan aman dan harmonis.
  • Imej negara di kaca mata dunia akan tinggi dan rakyat negara ini dikagumi oleh pelancong asing/ masyarakat dunia.
  • Individu yang mempunyai nilai murni akan dapat membuat pertimbangan secara rasional dalam menyelesaikan masalah
Panduan Penulisan Karangan Nilai-Nilai Murni Isi Isi Penting Karangan Bertemakan Nilai-Nilai Murni Tajuk Karangan Nilai-Nilai Murni Tips Menulis Karangan Mengenai Nilai-Nilai Murni

Pendidikan: Definisi dan Konsep Kurikulum

Definisi dan Konsep Kurikulum

Definisi Kurikulum 1:
Satu rancangan tindakan atau satu dokumen bertulis yang mengandungi strategi untuk mencapai matlamat yang dihajat (Ornstein dan Hunkin,1998)

Definisi Kurikulum 2:
Kurikulum ialah satu budaya atau ilmu pengetahuan untuk memandu guru mengajar kumpulan murid tertentu. (Mohd Daud, 1995)


Konsep Kurikulum
  • Dokumentasi khas dan panduan.
  • Tumpuan kepada kaedah penyampaian.
  • Program pengajian yang merujuk kpd mata pelajaran
  • Membentuk pengalaman pembelajaran terancang.
  • Konsep yang tersirat.

Matlamat dan objektif Kurikulum
  • Garis panduan dan penentu sempadan ilmu.
  • Penyampaian maklumat ikut peringkat.
  • Relevan dan sesuai dengan kehendak semasa.
  • Membina modal insan abad ke 21.
  • Melahirkan insan seimbang (J.E.R.I.S)
  • Kurikulum yang sama – ideologi masyarakat yang sekata dan bersatu.
  • Melahirkan insan yang sayang dan cintakan tanah air.

Hala tuju kurikulum

Dibina berdasarkan:

1. Dasar Pendidikan Negara:
  • Peraturan-peraturan Pendidikan (Kurikulum Pendidikan) 1997.
  • Akta pendidikan 1996
2. Laporan Kabinet 1979:
  • Mengkaji Perlaksanaan Dasar Pelajaran (1979)
  • KBSR digubal.
3. Falsafah pendidikan


Proses Pembentukan Kurikulum

Mengkaji, menganalisis dan memilih:
  • Teori-teori berkaitan
  • Falsafah pembentukan kurikulum
  • Kriteria pembentukan kurikulum

Teori Berkaitan Kurikulum

Teori Berkaitan Kurikulum 1: Tradisional
  • Diasas oleh Dewey, Bobbit, Tyler, Taba dan lain-lain.
  • Pentingkan proses pemindahan pengetahuan
Teori Berkaitan Kurikulum 2:Teori konseptual
  • Diasas oleh Bloom, Brunner, Stake dan lain-lain.
  • Ilmu pengetahuan distruktur mengikut konsep utama.
  • Fokus kepada analisis situasi semasa.
Teori Berkaitan Kurikulum 3: Teori rekonseptual
  • Diasas oleh ahli akademik berfahaman Marxism.
  • Kurikulum adalah bidang ilmu yang dapat membekalkan pedoman dan garis panduan.

Falsafah Pembentukan Kurikulum
  • Idealisme - Ilmu diperolehi dari kebolehan berfikir.
  • Realisme - Kebenaran adalah apa yang dapat dilihat
  • Paramatisme - Idea yang dapat dipraktikkan adalah benar.
  • Perianelisme - Pendidikan adalah berada dalam keadaan tetap.
  • Essentialisme -Kurikulum dan guru adalah faktor penting dalam pembelajaran
  • Progressivesme - Pembelajaran berlaku berdasarkan perubahan dan kemajuan
  • Rekonstrutionalisme - Penerapan t/jawab sosial dan lahir masyarakat berilmu
  • Eksistentialisme - Pendidikan melalui persekitaran. Guru bantu murid meneroka.

Kriteria Pembentukan Kurikulum

3 kategori Reka bentuk:
  • Berpusatkan subjek
  • Matapelajaran
  • Disiplin
  • Bersepadu
  • Korelasi
Berpusatkan pelajar:
  • Keperluan pelajar
  • Pengalaman
  • Humanistik - Menurut Teori humanistik, tujuan belajar adalah untuk memanusiakan manusia. Proses belajar dianggap berhasil jika si pelajar memahami lingkungannya dan dirinya sendiri. Teori belajar ini berusaha memahami perilaku belajar dari sudut pandang pelajar, bukan dari sudut pandang pengajar.
Berpusatkan masalah.
  • Situasi kehidupan
  • Susun semula masyarakat

Kurikulum PJK

1. Berasaskan keupayaan 3 domain:
  • Psikomotor
  • Kognitif
  • Afektif
2. Penyelitan unsur subjek lain seperti sains, matematik, geografi dan lain-lain.

3. Berpusatkan pelajar.

4. Menggabungkan nilai

5. Aplikasi teori pragmatisme.

Nama pragmatisme berasal dari kata Yunani pragma yang bermaksud tindakan. Hal ini sesuai dengan pola pemikiran pragmatisme sendiri, yang menitikberatkan pada tindakan manusia. Pada dasarnya pragmatisme lebih menekankan kepada kaedah dan pendirian daripada suatu falsafah yang sistematik, iaitu suatu kaedah penyelidikan eksperimental yang diterapkan dalam pelbagai bidang kehidupan. Salah satu pelopor pragmatisme adalah Charles S. Peirce.


Sabtu, Januari 24, 2009

UNAVAILABLE - IN GERMANY RIGHT NOW

Ketika anda sedang membaca entri ini,
saya sedang berada di Germany
untuk Genuine Project.

ENTRI-ENTRI YANG DISIAPKAN LEBIH AWAL AKAN TERPAPAR
SECARA AUTOMATIK
DI BLOG INI MENGIKUT KALAAN WAKTU
YANG TELAH DITETAPKAN. HARAP MAKLUM.

Entri-entri yang disebutkan akan terpapar di bawah ini.

Phantom and Shadows - Time Reversal

In the past, this indie band was paid for RM0.30 for their performance, but at that night, they got RM37,000. What actually happen? The story will be told in this article of mine.

It hard to tell which part of the past time, that I would like to recall. For me if we cannot reverse the time, than we better forget on how to going back, but keep thinking on how to through into the future.


Past will never return, it is already become history. No matter what you do, you will be always walk toward future. It is useless to keep regret for every damn mistakes we done. We just walk our own way to create a better life. We walk to live the best life we could had.

I never think about reverting into past. Our life is not like blogger templates which we can revert either into the default template or classic blogger template. Time is gold, every moment we go through, it become experience.

Why would people thinking about going into past? I don't see any sense in that. To going back is not a way for a better solution, because it only an imaginary thing. The best thing to do is to predict from the past situation, and planning for better solution in the future. Or else, find more facts and news about anything that might be related to our future, and then do some analytical thinking and prepare for the solution.

If we keep thinking to go back to the past, it wouldn't done anything. It only wasting time. Forgive yourself for all the mistakes you had done in the past, and promise yourself that you will do a lot of better things in the future. That is how our past mean to us. We learn from the past but not going into them. We took only experience and knowledge, and bring them as one of our useful assets for our future.

If we continue to think about the past, we might bring some of sentiments, nemesis, hatred and sorrow. Even if we got many good nostalgia and sweet memories, it already a matter of past. If yesterday you're a champion, it is not likely that you will be a champion for the future. If yesterday you're a loser, it is not likely you're a loser in the future. What you have to do is keep walking and struggle for the day after tomorrow. That would be better.

Talk about championship, about tomorrow, about future. I would like to present a related song. For this week, I present you another underground or indie band in Malaysia - Meet Uncle Hussain. This song titled "Lagu Untukmu" or in English it can be translated to "Song For You" has won the grand contest - Anugerah Juara Lagu 2008 (Translated in English as Song Champion Award 2008). For Malaysian people, this tell us about the awakening of indie bands in Malaysia which for the last year, another indie band won the same title.

Yesterday, this group is just an underground and unpopular band, but today, this group has become the best and the most popular indie band in Malaysia. They ever got paid only 30 cent in one of their performance (0.07 US Dollar). But at that night, they won RM37,000 (USD 9801). Do they need to reverse their time? Enjoy this song.


Isu Perempuan Bertudung Pegang Babi dan Sentimen Agama - Penjelasan Menurut Hukum Islam


Kisah dan gambar foto seorang perempuan bertudung memegang babi telah menjadi satu isu yang menggemparkan para penduduk di seluruh Malaysia pada suatu ketika dahulu. Video YouTube di atas ada menjelaskan bahawa perasaan kurang senang yang wujud di kalangan rakyat Malaysia terhadap wanita tersebut adalah tidak wajar, malah apa yang dilakukan oleh wanita itu adalah lebih baik daripada lelaki dan wanita yang bukan muhrim yang berpelukan atau pegang-memegang antara satu sama lain. Malah pernah diceritakan pada suatu masa dahulu ada seorang manusia yang memberi minum kepada seekor anjing, dan dimasukkan ke syurga kerananya.

Selain isu wanita bertudung memegang babi, isu lain yang turut dikupas oleh mufti di dalam video di atas ialah mengenai fesyen pakaian dalam Islam mengikut kesesuaian tempat.

E-mel Pembaca: Selalu Dilanda Masalah

Hai,

Saya ni pembaca setia blog Duke Amiene Rev. Saya selalu jugalah jenguk-jenguk ke mari. Saya sebenarnya nak ceritakan masalah saya ni. Saya tak tahu nak panggil apa, saya panggil Tuan Amiene Rev bolehlah ya?

Saya sebenarnya banyak masalah. Saya pun tak tahu kenapalah saya ni selalu bermasalah. Kadang-kadang saya ingat dah buat benda yang betul, tapi tak juga.

Saya sedihlah. Boleh tak Tuan Amiene Rev bantu saya? Saya nak sangat pandangan daripada Tuan Amiene Rev. Kalau boleh saya tak mahulah ada masalah lagi. Saya nak happy go lucky.

Nor,
Selayang.

Maklum balas Amiene Rev:
Hai, Cik/Puan Nor. Terima kasih kerana sudi mengirim e-mel kepada saya. Setelah membaca e-mel Cik/Puan Nor, saya dapati masalah yang mungkin Cik/Puan Nor hadapi mungkin berkaitan dengan hal-hal yang memerlukan Cik/Puan Nor membuat keputusan.

Dalam hal-hal membuat keputusan, sebaik-baik tindakan ialah menganalisis terlebih dahulu segala maklumat yang ada. Sekiranya melibatkan bidang-bidang yang memerlukan kepakaran tertentu, kita juga boleh berjumpa dengan golongan yang pakar dalam bidang-bidang tertentu.

Semua orang ada masalah. Cik/Puan Nor tentu berasa sedih sekiranya sering dilanda masalah, tetapi sebenarnya Cik/Puan Nor, masalah itu juga merupakan satu rahmat daripada Tuhan.

Kadangkala, Tuhan turunkan bala supaya kita ingat dan tidak leka dan kembali mengingatinya. Saya sarankan Cik/Puan Nor supaya sentiasa berdoa kepada Tuhan agar diringankan beban ke atas diri Cik/Puan Nor.

Sesungguhnya tidak akan Tuhan turunkan ujian kepada seseorang itu melainkan dia mampu untuk menanggungnya. Cik/Puan Nor tentulah seorang yang kuat maka sebab itulah Tuhan berikan Cik/Puan Nor ujian yang sedemikian.

Saya mendoakan Cik/Puan Nor agar dipermudahkan segala urusan kehidupan. Semoga selepas ini Cik/Puan Nor akan dapat menjalani hidup yang lebih baik dan bahagia.

Salam hormat daripada saya untuk Cik/Puan Nor.


E-mel Pembaca: Ruangan Pos Masalah Anda
Sekiranya anda ada masalah untuk dikongsi dan mahukan pandangan daripada Amiene Rev, bolehlah menggunakan pautan di bawah untuk mengisi borang Pos Masalah Anda (Surat Pembaca). Anda diminta tidak menggunakan Bahasa SMS dan seangkatan dengannya. Setiap surat yang tersiar akan disunting terlebih dahulu.

Jumaat, Januari 23, 2009

Hadis-Hadis Tanda-Tanda Kiamat Sudah Dekat

Koleksi Hadis dan Ayat Al Quran Berkenaan Hari Kiamat
Berserta Dengan Contoh-contoh Sedia Ada
Susunan: Amiene Rev

Hari Kiamat merupakan hari terakhir untuk umat manusia di muka bumi ini. Menjelang ketibaan Hari Kiamat, akan wujud beberapa tanda-tanda tertentu sebagai peringatan buat umat manusia. Berikut adalah beberapa hadis berkaitan dengan tanda-tanda Hari Kiamat sudah semakin dekat atau hampir:

HADIS TANDA-TANDA HARI KIAMAT: Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang.
“Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah akan muncul pakaian-pakaian wanita dan apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang.” (Abu Hurairah r.a)

Contoh sedia ada: Wanita-wanita berpakaian seksi boleh dilihat dengan mudahnya di sekitar kawasan bandar raya, pusat membeli belah dan sebagainya.


HADIS TANDA-TANDA HARI KIAMAT: Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja.
“Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja.” (Riwayat Ahmad)

Contoh sedia ada: Ramai orang pada masa kini jarang bertegur sapa apabila bertemu sesama muslimin dan muslimat. Malah ada yang langsung tidak mengukir senyuman apabila bertemu. Muka masam dan fokus terhadap tekanan hidup semata-mata.


HADIS TANDA-TANDA HARI KIAMAT: Banyak saksi palsu dan menyimpan kesaksian yang benar.
“Sesungguhnya sebelum datangnya hari kiamat akan banyak kesaksian palsu dan disembunyikan kesaksian yang benar” (Riwayat Ahmad)

Contoh sedia ada: Terdapat beberapa orang tertentu sanggup mengaibkan diri sendiri untuk menjadi saksi palsu bagi memenangkan pemimpin-pemimpin tertentu. Hanya Tuhan yang tahu. Hanya Tuhan yang mampu memutuskan.


HADIS TANDA-TANDA HARI KIAMAT: Munculnya kekejian, memutuskan kerabat dan hubungan dengan tetangga tidak baik.
“Tidak akan datang kiamat sehingga banyak perbuatan dan perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim dan sikap yang buruk dalam tetangga.” (Riwayat Ahmad dan Hakim)

Contoh sedia ada: Ada orang yang langsung tidak bertegur sapa dengan jiran di sebelahnya. Malah berasa cemburu dan dengki terhadap kelebihan atau keistimewaan yang dimiliki oleh jiran di sebelah rumah. Ada pula yang langsung tidak menghormati jiran tetangga.


HADIS TANDA-TANDA HARI KIAMAT: Penaklukan Baitulmuqaddis.
Dari Auf b. Malik r.a. Rasulullah s.a.w. telah bersabda: “Aku menghitung enam perkara menjelang hari kiamat.” Baginda menyebutkan salah satu di antaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis.” (Sahih Bukhari)

Situasi yang mungkin ada: Israel semakin giat menyerang Palestin sejak akhir-akhir ini. Malah langsung tidak menghormati negara-negara lain dan sanggup mengebom pusat-pusat bantuan untuk mangsa peperangan yang dianjurkan oleh PBB.


HADIS TANDA-TANDA HARI KIAMAT: Bermaharajalela alat muzik.
“Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka. Ada yang bertanya kepada Rasulullah; “Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?” Baginda menjawab; “Apabila telah bermaharajalela bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi-penyanyi wanita” ) Ibnu Majah)

Contoh sedia ada: Program realiti berunsurkan muzik dan rancangan-rancangan hiburan bertemakan muzik yang tumbuh melata sejak akhir-akhir ini merupakan satu petanda yang jelas.


HADIS TANDA-TANDA HARI KIAMAT: Zina bermaharajalela.
“Dan tinggallah manusia-manusia yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang.” (Sahih Muslim)

Contoh sedia ada: Penganjuran pesta seks di beberapa tempat di negara ini. Internet dijadikan medan untuk mencari pasangan seks secara bebas.


HADIS TANDA-TANDA HARI KIAMAT: Banyak dusta dan tidak tepat dalam menyampaikan berita.
“Pada akhir zaman akan muncul pembohong- pembohong besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar dan belum pernah didengar oleh bapa-bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu dan memfitnahmu” (Sahih Muslim)

Contoh sedia ada: Wujudnya berita-berita berunsur fitnah, gosip dan spekulasi berkaitan dengan sesuatu isu atau individu di dalam media massa dan media elektronik.


HADIS TANDA-TANDA HARI KIAMAT: Menghias masjid dan membanggakannya.
“Di antara tanda-tanda telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegah-megahan dalam mendirikan masjid” (Riwayat Nasai.)

Situasi sedia ada: Wujudnya replika masjid yang bernilai jutaan ringgit.


HADIS TANDA-TANDA HARI KIAMAT: Orang hina mendapat kedudukan terhormat.
“Di antara tanda-tanda semakin dekatnya kiamat ialah duniaakan dikuasai oleh Luka' bin Luka' (orang yang bodoh dan hina). Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh dua orang mulia” (Riwayat Thabrani)

Situasi sedia ada: Terdapat beberapa keputusan dan idea bodoh telah dilaksanakan oleh pemimpin-pemimpin di negara tertentu sehingga menyusahkan rakyat jelata. Malah lebih teruk, apabila pandangan dan nasihat pakar-pakar yang terhormat dan diiktiraf dalam bidang-bidang yang berkenaan telah dipinggirkan.


HADIS TANDA-TANDA HARI KIAMAT: Ramai orang soleh meninggal dunia.
“Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang-orang yang baik dan ahli agama di muka bumi, maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang-orang yang hina dan buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran.” (Riwayat Ahmad)

Contoh yang sedia ada: Tidak pasti.


HADIS TANDA-TANDA HARI KIAMAT: Bulan sabit kelihatan besar.
“Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah menggelembung (membesarnya) bulan sabit.” (Riwayat Thabrani)

Contoh sedia ada: Tidak pasti.


HADIS TANDA-TANDA HARI KIAMAT: Negara Arab menjadi padang rumput dan sungai.
“Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang rumput dan sungai.” (Sahih Muslim)

Contoh sedia ada: Tidak pasti.


AYAT AL QURAN BERKENAAN HARI KIAMAT: Manusia Tetap Melakukan Kemungkaran Biar Pun Mereka Telah Nampak Tanda-Tanda Kiamat
Maka tidaklah yang mereka tunggu-tunggu, melainkan hari kiamat (iaitu) yang datang kepada mereka dengan tiba-tiba, kerana sesungguhnya telah datang tanda-tandanya. Maka apakah faedahnya bagi mereka kesedaran mereka itu apabila hari Kiamat sudah datang? (Ayat Al Quran Surah Muhammad: 18).

Contoh sedia ada: Ramai antara kita telah melihat tanda-tanda nyata Hari Kiamat, tetapi masih ramai antara kita yang masih terus melakukan dosa-dosa seperti memfitnah manusia, menyakiti hati manusia, melakukan kemungkaran, kemaksiatan dan sebagainya.


HADIS BERKENAAN HARI KIAMAT: Setelah satu tanda hari kiamat, tanda-tanda kiamat yang lain akan segera dapat dilihat.
Tanda-tanda yang terjadi setelah tanda yang lain seperti butiran manik-manik sebuah kalung yang jatuh satu per satu ketika talinya putus. (Hadis Riwayat Tirmidzi)

Contoh sedia ada: Kita melihat terlalu banyak tanda yang menunjukkan kiamat sudah semakin dekat.


Lain-lain hadis dan ayat Al Quran yang menerangkan tentang Hari Kiamat adalah seperti berikut:


Peperangan, Pembunuhan dan Huru-hara

Rasulullah SAW bersabda, “Al Harj (akan meningkat)”’ Mereka bertanya, “Apakah Al Harj itu?” Beliau menjawab, “(Iaitu) pembunuhan (saling membunuh), (iaitu) saling membunuh (pembunuhan).” (HR Bukhari)

Hari Kiamat (As Sa’ah) akan tiba ketika kekerasan, pertumpahan darah, dan kekacauan akan menjadi suatu yang lazim (HR Al-Muttaqi al-Hindi, Muntakhab Kanzul Ummaal)

Dunia ini tidak akan menemui akhirnya, hingga suatu hari akan datang pada manusia, pada hari itu akan ada pembunuhan massal dan pertumpahan darah. (Muslim)

Hari Akhir itu tidak akan datang hingga angka pembunuhan meningkat. (HR Bukhari)

Contoh sedia ada: Peperangan yang melanda di beberapa tempat di dunia.


Kemusnahan Kota-kota Besar

Berbagai kota besar akan dihancurkan dan hal ini akan terjadi seolah-olah kota-kota itu tidak pernah ada sebelumnya. (Al-Muttaqi al-Hindi, Al-Burhan fi Alamat al-Mahdi Akhir al-Zaman)

Contoh sedia ada: Peperangan melibatkan bahan letupan berkuasa seperti bom nuklear telah berlaku di Hiroshima dan Nagasaki.


Gempa Bumi

As Sa’ah (Hari Akhir) tidak akan terjadi hingga ... gempa bumi akan sangat sering terjadi (HR Bukhari).

Ada dua hadis besar sebelum hari hisab ... dan kemudian tahun-tahun penuh gempa bumi (Diriwayatkan oleh Ummu Salamah RA.)

Contoh sedia ada: Gempa bumi kini boleh dirasai berhampiran negara kita, Malaysia. Malah ada pakar geologi yang mengatakan bahawa dalam beberapa puluh tahun lagi, pusat gempa bumi akan beralih ke Malaysia.


Kemiskinan

Orang-orang miskin akan meningkat jumlahnya. (Amal Al-Din Al-Qazwini, Mufid Al-'ulum Wa-mubid Al-humum)

Kekayaan beredar hanya di antara orang-orang kaya, tanpa manfaat bagi orang-orang miskin. (HR Tirmidzi).


Contoh sedia ada: Demi mematikan persaingan, beberapa pemimpin di beberapa buah negara tertentu sanggup memberikan hak perdagangan, tender dan seumpamanya kepada kroni-kroni sendiri. Malah ada juga beberapa orang pemimpin tertentu yang menggunakan wang rakyat untuk kepentingan sendiri.


Runtuhnya nilai-nilai akhlak

Hari Kiamat (As Sa’ah) akan datang ketika perzinaan tersebar luas (Al-Haythami, Kitab al-Fitan).

Hari Akhir tidak akan datang hingga mereka (orang-orang jahat) melakukan perzinaan di jalan-jalan (jalan-jalan umum). (Ibn Hibban and Bazzar)

Lelaki akan meniru perilaku wanita; dan wanita akan meniru perilaku lelaki. (Allama Jalaluddin Suyuti, Durre-Mansoor)

Orang-orang akan menyenangi perbuatan homoseksual dan lesbian. (Al-Muttaqi al-Hindi, Muntakhab Kanzul Ummaal)

Hubungan seksual tidak sah secara terbuka akan marak. (Hadis Riwayat Bukhari)

Contoh sedia ada: Bilangan golongan gay dan lesbian dilaporkan meningkat. Malah di kaca-kaca televisyen pula dapat dilihat kemunculan golongan lelaki yang asalnya keras tetapi kini lebih cenderung bergaya ala-ala wanita sama ada dari segi tingkah laku atau pun percakapan dan sebaliknya.


Hadis tentang penolakan agama yang benar dan nilai-nilai moral dalam Al Quran

Menjelang datangnya Hari Akhir akan ada hari-hari ketika pengetahuan (agama) akan dicabut (lenyap) dan kejahiliahan secara umum akan meluas.... (Hadis Riwayat Bukhari).

Akan ada suatu ujian kegelapan yang menakutkan bried dark yang akan menimpa setiap orang dalam suatu masyarakat, dan kemudian ketika orang menganggap ujian itu telah berakhir, ujian itu akan terjadi terus-menerus. Selama itu seorang manusia boleh menjadi adalah seorang mukmin pada pagi hari dan menjadi seorang kafir pada malam hari. (Hadis Riwayat Abu Daud).

Akan datang suatu waktu pada umat ketika orang akan membaca Al Quran, tetapi tidak akan lebih jauh dari tenggorokan (tidak masuk ke dalam hati mereka) (Hadis Riwayat Bukhari).

Sebelum Hari Akhir akan ada kekisruhan seperti potongan malam yang gelap, ketika seorang manusia akan menjadi seorang beriman di pagi hari dan seorang kafir di sore hari, atau seorang beriman di sore hari dan kafir di pagi hari (Hadis Riwayat Abu Daud).

Suatu waktu akan datang, ketika seorang manusia tidak akan peduli bagaimana mereka mendapatkan sesuatu, halal atau haram. (Hadis Riwayat Bukhari).

Akan muncul pada hari akhir seseorang yang akan memperoleh keuntungan dunia dengan menjual agama. (Hadis Riwayat Tirmidzi)

Hari Akhir tidak akan datang hingga tersisa orang-orang yang tidak mengetahui kebajikan dan tidak pernah mencegah kejahatan (Hadis Riwayat Ahmad).

Hari Akhir tidak akan datang sebelum Allah mengambil agama-Nya dari manusia di bumi, tidak meninggalkan seorang pun di atas bumi ini selain orang-orang kafir yang tidak mengenal perbuatan yang benar atau menolak perbuatan yang salah. (Diriwayatkan oleh Abdullah ibn 'Amr bin ‘Ash)

Contoh sedia ada: Terdapat beberapa cerdik pandai yang sanggup mempersendakan hadis dan ayat Al Quran secara terbuka, malah memandang rendah terhadap isi kandungan hadis dan ayat Al Quran tersebut.


Munculnya nabi-nabi palsu

Hari akhir tidak akan datang sebelum datangnya tiga puluh Dajjal, masing-masing mengaku dirinya sebagai seorang utusan Allah. (HR Abu Daud)

Al Quran menjelaskan turunnya Isa AS ke bumi

Tidak ada seorang pun dari Ahli Kitab, kecuali akan beriman kepadanya (Isa) sebelum kematiannya. Dan di hari kiamat nanti Isa itu akan menjadi saksi terhadap mereka. (QS An Nisaa’: 159).

Demi Allah Yang jiwaku ada di tangan-Nya, putera Maryam, Isa, akan turun dalam waktu singkat di antara kamu orang-orang beriman (Muslimin) sebagai seorang penguasa yang adil (HR Bukhari)

Hari Akhir tidak akan datang hingga putera Maryam (iaitu Isa AS) turun di antara kamu sebagai seorang penguasa yang adil. (HR Bukhari)

’Isa as, putera Maryam as, akan turun, berkuasa selama 40 tahun dengan Kitabullah dan sunnahku, lalu meninggal. (Al-Muttaqi al-Hindi, Al-Burhan fi Alamat al-Mahdi Akhir al-Zaman)

Isa AS, putera Maryam AS, akan menjadi seorang hakim yang adil dan penguasa yang adil (dalam umatku), mematahkan dan meremukkan kayu salib dan membunuh babi... Bumi ini akan dipenuhi dengan kedamaian seperti sebuah bejana diisi dengan air. Seluruh dunia akan mengumandangkan dan mengikuti satu kata yang sama dan tidak satu pun akan disembah selain Allah. (Ibnu Majah)

Contoh sedia ada: Kemunculan beberapa individu tertentu sejak akhir-akhir ini, tidak kira lelaki atau perempuan yang mengaku diri mereka sebagai Rasul, Rasul Melayu, Rasul Perempuan dan sebagainya. Mereka ini memiliki pengikut-pengikut yang tersendiri, dan mereka menyampaikan ajaran-ajaran dan amalan-amalan sesat.


Kemunculan Imam Mahdi

Beberapa penjelasan penting mengenai Hari Akhir adalah sebagai berikut: Selama kekacauan mengerikan di hari akhir, Allah akan memerintahkan seorang hamba yang mempunyai akhlak yang mulia, yang dikenal sebagai Al Mahdi (pemberi petunjuk ke arah kebenaran), untuk mengajak umat manusia kembali ke jalan yang benar. Tugas pertama Al Mahdi akan berupa dikobarkannya perang pemikiran di dalam dunia Islam dan mengembalikan umat Muslin yang telah jauh dari intisari Islam sejati, menuju iman dan akhlak sesungguhnya

Al Mahdi, salah satu kaumku, muncul sebagai manusia dengan keredaan Allah, saat Hari Pembalasan sudah dekat dan melemahnya hati orang-orang beriman kerana kematian, kelaparan, dan hilangnya sunnah, dan munculnya kemajuan teknologi dan hilangnya makna memerintahkan kebenaran dan melarang kemungkaran. Kemakmuran dan keadilannya akan memudahkan hati orang-orang yang beriman, dan persahabatan serta saling mencintai akan menyelesaikan perselisihan di antara bangsa-bangsa non-Arab dan Arab. (Al-Muttaqi al-Hindi, Al-burhan fi ’Alamat al-Mahdi Akhir al-Zaman, halaman. 66)

Kekacauan, penyimpangan, dan ketakutan akan muncul di Barat .... Penyimpangan akan meningkat pesat. (Mukhtasar Tazkirah Qurtubi)

Sejenis penyimpangan akan muncul ke permukaan. Tidak satu pun pihak mampu melindungi dirinya dari penyimpangan itu, dan penyimpangan itu menyebar segera ke setiap penjuru. Situasi ini akan bertahan hingga seseorang datang dan berkata, “Hai umat manusia, mulai saat ini pemimpinmu adalah Al Mahdi.” (Ibnu Hajar Haytahami, Al-Qawl al-Mukhtasar fi’alamat al-Mahdi al-Muntazar, hal. 23)


Nabi Isa turun ke bumi

Tidak ada seorang pun dari Ahli Kitab, kecuali akan beriman kepadanya (Isa) sebelum kematiannya. Dan di hari kiamat nanti Isa itu akan menjadi saksi terhadap mereka. (QS An Nisaa’: 159).

Demi Allah Yang jiwaku ada di tangan-Nya, putera Maryam, Isa, akan turun dalam waktu singkat di antara kamu orang-orang beriman (Muslimin) sebagai seorang penguasa yang adil (Hadis Riwayat Bukhari)

Hari Akhir tidak akan datang hingga putera Maryam (iaitu Isa AS) turun di antara kamu sebagai seorang penguasa yang adil. (Hadis Riwayat Bukhari)

’Isa as, putera Maryam as, akan turun, berkuasa selama 40 tahun dengan Kitabullah dan sunnahku, lalu meninggal. (Al-Muttaqi al-Hindi, Al-Burhan fi Alamat al-Mahdi Akhir al-Zaman)

Isa AS, putera Maryam AS, akan menjadi seorang hakim yang adil dan penguasa yang adil (dalam umatku), mematahkan dan meremukkan kayu salib dan membunuh babi... Bumi ini akan dipenuhi dengan kedamaian seperti sebuah bejana diisi dengan air. Seluruh dunia akan mengumandangkan dan mengikuti satu kata yang sama dan tidak satu pun akan disembah selain Allah. (Ibnu Majah)